Motorsåg och handhållet

Stubbsågning före filning?

23 inlägg 10710 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
maccall  
#8171
swe#kipp skrev:Maccall, kolla på www.skogma.se dom har oregon och maxx båda är bra slipar till vettiga priser ,,,
Skogshuggarn har en Oregon om jag inte minns fel ,,,,
Huggarn har en Maxx ,,,


OK, tack för tipset. De var ju inte alldeles gratis, men det var ju inte så illa som med Stihls. Fast det blir nog till att handfila och spara veckopengen ett tag först... :D

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8173 Jo, jag handfilar bara jag med :P
men är även jag sugen på en slip ,,, mest för skojs skull :)
men om det blir en slip för mig så blir det Maxx slipen !!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8178 Sorry maccall,,, jag har missat att följa upp den här frågan.

Kedjeslipmaskiner!!!,,,,,

Dom billiga slipmaskinerna är för dåliga och dom bättre är dyra,,, så enkelt kan man sammanfatta det!
Jag personligen kan inte se annat än fördelar med en slipmaskin, men man bör nog köra
en hel del såg för att köpet ska vara "ekonomiskt försvarbart".
Låt oss säga att du kör mer än på ren hobbynivå - har egen skog och 2 eller flera såg så börjar
det brännas.
Maxx eller Oregon tror jag kvittar även om vissa föredrar det ena före det andra märket.
Det viktigaste är att maskinen är robust!, enkel att ställa in och att du kan köra alla grader på kedjan.
Ser att bla Oregons minsta saknar en inställningsfunktiom på filkloven eller själva "bordet" -har en hel
del detaljer är i plast, osv,
Viktigt är också att man kan lite om slipteknik, alt att man verkligen tar sig tid att lära sig köra maskinen.
Det är tyvärr inte bara att "smälla in" en skiva och tro att maskinen ska spotta ut "färdiga kedjor" med superresultat.
Det funkar inte ens på en helautomatisk maskin för 30 000:-,,,,

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8194 Appropå stubbsågning,,,

Här är ett "kletigt offer" som jag fått in för slipning (alltså inte min kedja), som är körd
på veg olja och därefter legat ett par veckor.

Observera att jag håller i kedjan "hängandes" i fria luften,,,,

Bild

Avatar Fallback
Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8195 Hmm ser läskigt ut. Kan du slipa den som den är eller måste den rengöras först??

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8196 Tvättar alltid kedjorna oavsett hur de ser ut före slipning, sen blir det ett dopp i oljebaljan.

Gällande ovanst exemplar så hade den gott och väl passat till prima "flugfångare" istället för sågkedja om den varit slutkörd.
Ångrar att jag inte tog ett kort på sågen också,,,
Såg ut som att den varit dränkt i "melass" och därefter blivit "ugnstorkad".

:?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8198 Du skulle bara veta hur många timmar jag spenderat "i onödan" pga denna veg. olja...
Tänk när denna ska igång när den sitter på sågen!!!!!!!!!

ajajajaj

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8200
Mange skrev:Du skulle bara veta hur många timmar jag spenderat "i onödan" pga denna veg. olja...
Tänk när denna ska igång när den sitter på sågen!!!!!!!!!

ajajajaj


Nej, det är egentligen bara att plocka isär och tvätta som gäller med sågar som gått på vegetabilisk kedjeolja och stått stilla ett tag.

Här är HVA´n som hör till kletkedjan efter tvätt och viss ihopmontering.
Har gått i "yrkesmässigt bruk" tidigare och är rejält sliten, men för hobbybruk så kan den tuffa och gå än ett bra tag,,,,

Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).