Motorsåg och handhållet

346xpg som inte vill starta

24 inlägg 11691 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

346xpg som inte vill starta

onelund  
#101759Hej alla skogstokar, som novis på forumet gör jag entre med ett trilskandes Husqvarna såg, har inte haft igång skönheten sen jag lånade ut den, nu när jag själv ska ha den så vägrar den starta. Snackade med han som lånade och han sa att han enbart justerat tomgången på det.

har kollat luftfilter & gnistan och de verkar ok, någon som vet vad jag kan kolla efter det?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 346xpg som inte vill starta

Kse  
#101761Får den luft och gnista så är det väl bränslet som saknas förutsatt att du har komp.
Kolla att inte bränslefiltret är igensatt och gå även igenom alla gummislangar till förgasaren.

onelund  
#101766testade att hälla lite bränsle på luftfiltret, då hostade den igång, sen blev det sådär tråkigt tyst igen

TS
Användarvisningsbild

totte  
#101786Då är det i stort sett klart att den inte får fram soppa. Nu undrar jag, brukar du köra på vanlig 95 och har kanske den som lånade sågen kört med Alkylat (Aspen t ex). I så fall är det stor möjlighet att du har fått inloppssilen i förgasaren igensatt. silen bör sitta nånstans under locket till pumpmembranet. Är det igensatt där så är det också mycket möjligt att du behöver byta bensinslang, det sitter beläggningar i den som lösts av alkylatet och då är risken stor att det kommer mer.

Om det inte är tätt i silen så är det dags för en rejäl förgasarservice gissningsvis.

onelund  
#101798får bli morgondagens projekt, återkommer :)

TS
Användarvisningsbild

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101834Du har säkert hål i bränsleslangen ett väldigt vanligt problem på dom flesta sågar, kolla den innan du river sönder förgasaren :P

onelund  
#101865aha är det i genomföringen ur tanken slangen brukar ge sig? kollade filtret det verkade lite halvdassigt, får nog bli en tur till skeppshult o handla lite delar imorgon verkar det som

TS
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101902All felsökning ska följas metodiskt.

Ett system i taget, från början till slut.

Ex.
Bränslesystemet börjar med komponenten tank och bränsle.
Efter det är det pickup/filter och ledningar parallellt med luftning.
Är det ok går man vidare till nästa komponent o sen nästa tills systemet är genomkollat.
Då följer nästa system....

Så går det till o följs detta benhårt o inget slarv, så hittas fel på fel o åtgärdas systematiskt.

onelund  
#101923du borde skriva mig en manual för felsökning :)

verkar vara problem med bränslet, kommer inte fram något

TS
Användarvisningsbild

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101964[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mg8YsulFKH0[/youtube]

Inte en skitbra beskrivning men i alla fall något :smile:

onelund  
#101969åh trevligt med söndagsfilm :) tack ska du ha för visat intresse i ämnet cred t dig sågmek

TS

onelund  
#102047så nu har mitt problem löst sig iaf, har haft isär förgasaren och rengjort denna, hade tydligen samlas lite skit, ska passa på att rengöra kombidunken med tror ja

TS
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102054Hur ser Pickup/Filter och tank ut? Kommer det in i förgasare är det nog tid o se över det...

onelund  
#102057ah såklart har jag blåst rent tanken och bytt filter, passade även på att se över avluftningen av tanken så nu är allt fit for fight hoppas jag

TS
Användarvisningsbild

totte  
#102064Om det skulle upprepas så byt bränsleslangen, vill gärna bli beläggningar där och sen när dom släpper så sätter det igen. Annars var det ju bra att det inte var några större fel!

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).