Motorsåg och handhållet

Sågen dör

9 inlägg 4705 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågen dör

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101484 Sågen (355) dör när jag vrider den, så att förgasaren hamnar överst/underst.
Får den i sig soppa/luft fel väg nånstans (otätt vevhus?) eller vad har det tagit åt den?

Lite irriterande om jag ska kapa nån vindfälld stam.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågen dör

totte  
#101493 Kan vara otäta vevaxelpackningar, då brukar sågen ändra varvet när man vrider den i sidled. Kan också vara nåt så simpelt som dåliga bränsleslangar eller dåliga membran i förgasaren. Börja med att kolla allt sånt i bränsleförsörjningen. Om det inte ändrar nåt så är det dags att kolla vevaxeltätningarna.

Kör den inte tills du kollat upp och åtgärdat, drar den tjuvluft blir den för varm och kan skära.

Användarvisningsbild

Re: Sågen dör

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101527 355...

Miljöfläkts motor....
Pickup i tank/bränsle slang?

Normalt sett så hade jag sagt att du har ett sprucket mellanstycke eller kanske packning nånstans...
Men eftersom dessa har konstant luftläckage även i fullt fungerande skick får det undersökas i oändlighet.
Ser för lite av dem för att kunna mycket om dem.

Användarvisningsbild

Re: Sågen dör

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101542 Idag gick den bra, går ifs ner lite i varv om jag tippar den på sidan men den stannar inte iaf.
Har kollat slangar, stift och att allt sitter fast som det ska och det gör det, får se vad nästa steg blir nu när den går bra igen!
Det konstiga var att det var så konsekvent igår, varje gång jag tippade sågen så la den av direkt.

Ska inte göra några större felsökningar eftersom det är garanti kvar på den men lite nyfiken blir man ju :mrgreen:

Min såg fick förresten en ny tändmodul vid köpet, tydligen ligger varvstoppet för högt på gamla modulen. Tror det var lagret i storändan av staken som kan brista.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågen dör

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101548 Vevaxel/vevlager ras är det genomgående påroblemet med frisklufts motorerna (om kolvarna håller).

Kunde varit enkelt avhjälpt genom mer bränsle o smörja, men då faller konceptet på repet.
Senast redigerad av Mange tor 23 sep 2010, 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sågen dör

bodaedet  
#101558 Hade du blöt väder när den krånglade, våra första jävlades vid blöt väderlek. Förgasaren byttes sen var problemet borta.
Kolla om den går riktigt om du öppnar tanklocket och gasar några gånger, det var även nått jox med tanklocken på en del vill jag minnas. Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Sågen dör

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103290 Ni kan aldrig gissa vad felet var!







Tändspolen!
Måste ha varit dålig lödning invändigt som gjorde den känslig för rörelse. Varför den inte la av av motorvibrationer kan jag inte svara på...
Nu går den bra iaf!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågen dör

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103296 Det konstigaste med tändningar i dagens såg är att de kan strula på de konstagste vis.

Internet diagnostik är skitsvårt o get ofta bara bättre eller sämre fingervisning.
Men nyare såg är det ännu mer gissningslek...

Avatar Fallback

Re: Sågen dör

Nonkan  
#103300 Vad kör du för tändstift? De som inte är radioavstörda förstör tändspolen nämligen...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).