Motorsåg och handhållet

ny röjsåg..???

25 inlägg 9286 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ny röjsåg..???

kosmos  
#101237 hallå nu är de dags å skaffa sig en ny röjsåg, den gammla hva vill inte vara med längre.. så nu lyder frågan vad ska jag göra vilket märke är det som gäller i dags läget stihl eller fortsätta me hva vill ha en maskin som klarar allt från sly till gallring. fundering nr. två ska man vänta tills årsskiftet hörde talas om nya modeller? har inte så bråt utan jag kan vänta nån månad eller en stund men int för länge :wink:
tacksam för svar //Jocke



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101256 Hur mycket skall du använda såget?

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

Contorta  
#101265 Hva. Bra grejor. Dessutom: Köp svenskt det ger svenska jobb.

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

BM 35  
#101290 Svenska jobb,,,Tjenare Hva lägger ju ner fabriker i Sverige så på den punkten ger jag inget för dom,,,Det är Stihl som gäller för mig men det har jag redan nämnt,,,

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

bevakare  
#101311 Jag och min sambo har varsin hva 355 med handtagsvärme funkar jättebra......

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

kosmos  
#101312 ja har funderat på hva 355 men även på 345 är det stor skillnad? eller är det onödigt med ett kilo till på 355? har ju även sneglat på stihl motsvarigheter. vad gäller annvändnings tiden så kommer väll det bli cirka 10-15 timmar i veckan men när jag köper något så vill jag ha kvalitet å gärna det "bästa" så man slipper ångra sig när man står med för klen maskin...

   TS
Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

peter399  
#101320 Mitt råd är: Köp kedjeröjaren och glöm allt vad konventionell röjsåg heter.
Har kört kedjeröjaren kanske 10 tankar nu är är helt salig. Kan inte fatta hur man
har klarat sig innan, eller det är väl vad man inte har gjort kanske om man ser till
röjningsbehovet. Nu är det i alla fall 10 gånger roligare att röja och jag röjer som
"vanligt med kejderöjaren, dvs stubbar på 10-20 cm och alla träd ska bort tas bort.
Skulle lätt kunna göra en lista på 30 punkter med kedjeröjarens fördelar.

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

boksson  
#101327 Ursäkta att jag kapar tråden lite men vad är en kedjeröjare till röjsågen för något :?: hur ser dom ut :?: fördelar vs nackdelar :?: Peter399 du får gärna räkna upp alla 30 punkterna :wink:

Ps Kosmos hoppas att du inte blev arg för kapningen Ds

Tack nisse, jag hittade trådarna. Har jag fler frågor så ställer jag dom där :wink:
Senast redigerad av boksson tis 21 sep 2010, 10:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101328 Det finns flera trådar ang denna. Jag har inte samma åsikt ang 535 som Peter399.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

peter399  
#101337 OK, här kommer ett "litet" smakprov:

DU kan börja med att kolla på lite film:

http://www.sodra.com/sv/Skogsagare/Kraf ... n-pa-film/

Filning:

En filad kedja håller lätt för 2 dagars intensiv röjning, sedan bara en lätt skärpning.
Näst intill obefintlig risk att såga i sten.
FIlningen i sig går så mycket lättare. Bara att sätta svärdet i skruvstädet och fila som en motorsåg.
Inga krångliga ställningar för att fila den krångliga sidan av klingan med klingan på sågen.
Inga mer aviggängade låsmuttrar som förbrukas och släpper i låsningen.

Fördelar för skogsskötsel:
Du sågar lätt ner vargar eller kvarglömda träd från hyggesrensning. Du tar lätt träd på 25cm i diam. om du vill.
Faller det inte helt till marken, kapa av igen, faller det inte? kapa igen. Tjocka grenar, inga problem...
Hur ofta har du inte tänkt: Jag får komma tillbaka hit med motorsågen och ta det sen.. hur ofta gör man det,
speciellt på oländiga ställen? Alltså ingen risk att du inte har utrustningen för alla träd som ska bort.
Du kapar lätt bort sprötkvistar..
Du kapar lätt bort klykor ..
Du kapar lätt bort en av två närliggande stammar ? Det har väl hänt alla att du först röjer 2 meters radie
runt en gran, sen ser du att det är 2 granar .. sen ska du bara såga av den ena .. sen får du ett kast och tar båda...
sen har du en glänta istället för en friställd gran. Med kedja får du inga kast, nu kan stanna exakt när du vill mitt
i sågningen av en stam.
Du kan kvista t.ex björkar istället för att ta ner dom för att få frostskydd åt plantan.


Arbetstekniska fördelar:
Största skillnaden tycker jag är att ditt arbetsområde blir 3-dimensionellt - enorm skillnad!
En vanlig röjsåg har du mer eller mindre alltid på låg höjd
och på ett riggrörs avstånd från kroppen. Här jobbar du både uppåt/neråt, höger/vänster, framåt/bakåt utan att
behöva flytta fötterna.

- Du kan kapa både horisonellt och vertikalt. Med vanlig röjsåg kan du kapa max 45 graders vinkel.
Du kan alltså lätt kapa ner träd som hänger sig i mer än 45 graders vinkel.
Du kan kapa bort avsevärt längre bitar åt gången
Du behöver i princip aldrig släppa händerna från sågen, bara kapa ner om det skulle hänga sig.
Du kan använda alla motorsågens tekniker och typer av kap vid hängade träd, träd i kläm etc..
På sågkroppen finns en krok att dra/putta träd med. Inte längre bara dra med klingskyddet.
- Vikten är central placerad på ryggen som en ryggsäck. Hur bra sele du än har på en vanlig såg så hänger all
vikt på sidan så du får en snedbelastning på kroppen.
- Lägre arbetsbelastning ( i alla fall för mig) blir mycket mindre anfådd och kan röja längre pass med kedjesågen.
- Släppa händerna från sågen och inget händer eftersom den är upphängd i avlastningslinan. Inget mer släppa styret
och den ännu roterande klingan faller neråt och träffar en sten..
- Bättre framkomlighet i trånga bestånd. Du kan alltid röja dig fram och ut à là machete.
- I helgen röjde jag utmed taggtråd och ville ta träd på andra sidan taggtråden (plantorna stod på min sida),
inga problem, bara att kapa över övertråden på andra sidan. Försök det med en vanlig röjsåg.
- Kan till viss del ersätta (på lägre höjd) stångsåg i trädgård, utmed skogsbilvägar etc..

nu orkar jag nog snart inte längre ... fingrarna trötta.

Helt enkelt en sjukt bra produkt tycker jag! Äntligen finns ngt nytt efter, kan det vara minst 30 år av
likadana röjsågar. Förvånansvärt bra drag i motorn (35cc) dessutom och drar lite soppa.

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

kosmos  
#101383 ok men jag har nog bestämt mig för en "vanlig" röjsåg, kedjeröjsåg är säkert jätte bra å det kanske blir en sådan oxå lite längre fram, men just nu behöver jag en röjsåg den är ju lite mer allsidig så frågan lyder hva 345eller 355 eller någon motsvarande stihl? eller vänta på nya modeller från bägge tillverkarna???

   TS
Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

Nonkan  
#101390 Nya från HVA lär dröja nu när deras sortiment är såpass modernt. Hörde någon siffra för några år sedan om en världsmarknad på ca 20 000-40 000 skogsröjsågar/år, så utveclingskostnaderna blir ganska stora/modell. Det röjs inte så mycket, mest i norra Europa, en bit av Ryssland och en del i Kanada. Nu var det nog på konferens vid lanseringen av 345-serien det här sades så det är ett tag sedan och inte alldeles säkert att jag var nykter, så ta det med en nypa salt.

Gräsröjare är mycket vanligare, så det är där utveclklarna lägger krutet. Även motorsågar är större som produktgrupp, har för mig (samma konferens ;) ) att de låg på ca 1 000 000 st/år.

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101392 Om du vill ha ett driftsäkert och bra såg så slå till på ett Stihl 480.

Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

kosmos  
#101394 ok har det vart mycket problem med hva 355 å 345?? har lite närmare till min hva återförsäljare än stihl men är den så mycket bättre så får de väll bli några mil i bilen...

   TS
Avatar Fallback

Re: ny röjsåg..???

mannen  
#101399 Vi Har då inte haft några bekymmer med våra hva 355 & 345. Jag skulle tro att det är i stort sett jämt skägg mellan Stihl och Hva när det gäller driftsäkerhet. Mitt tips är att du åker till försäljarna och klämmer på sågarna lite också tar du den modell du tycker känns bäst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).