Motorsåg och handhållet

skjæreutrustning stihl 361

14 inlägg 5890 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skjæreutrustning stihl 361

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100921 Har ei stihl 361 men synes aldri at jeg har fått stihl kjedene skikkeligt skarpe. Har ett nytt 15 toms stihl sverd med 1,6 mm spor på denne saga i dag og ett noe brukt 18 tomms 1,6 mm, står ett 7 kuggs originalt stihl drev på den.

Fundert på å prøve ett av disse kjedene her: Oregon 75 DP, Oregon 75 LPX eller windsor 63 APLG/APL. (valg av kjede er også litt avhengigt av hva jeg kan få tak i)

Sprøsmålet er om oregon/windsor kjedet vil passe drevet og sverdet som står på saga i dag eller om jeg også må kjøpe nytt drev og sverd, har ikke klart å finne ut om alle disse tre alternativene finnes i 15 tomms men har jo også 18 tomms, Dersom jeg ikke må kjøpe nytt sverd da.

Dersom jeg må kjøpe nytt bør jeg da gå for oregon/iggesund sverd med 1,5 mm spor pga at jeg har også ei HVA 357 xpg sag og da vil jeg kunne bruke kjedene på både stihl 361 og HVA 357 saga (dersom jeg skulle finne på å sette 3/8 dels på HVA 357 saga noe jeg muligens kan tenke meg å gjøre)

Når det gjelder bruken av Stihl sag så blir det mest kapping og felling av rotgrove sitka graner, men det hender at det blir noe kvisting også.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: skjæreutrustning stihl 361

SawTroll  
#100962 75LPX høres bra ut, om du får tak i det!

Stihl kjeder kan aldri bli like skarpe som Oregon grunnet tykkere chrome, men det har ingen betydning i praktisk bruk. Jeg holder fast ved 36RSC på min MS361, mest på grunn av tilgjengeligheten. :smile:

Er du sikker på at du filer riktig?

Användarvisningsbild

Re: skjæreutrustning stihl 361

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100971 Oregon 75LPX har samma skärtand som 73 och 72...

Den kan bli bra mycket bättre än ny så om du kan din sak med filen så får du en lättfilad snabb kedja som håller skärpan bra.

Oregon och Iggesund är inte jämförbara, särskilt inte de massiva svärden.
Jag håller Iggesunds svärd lite högre eftersom de har bra pris och håller minst lika bra.

Avatar Fallback

Re: skjæreutrustning stihl 361

SawTroll  
#101035 Jeg har aldri hørt om Iggesund sverd før, har noen en link til info?

Edit;
OK, fant info om maskinsverd etc, men ikke om sagsverd.

Avatar Fallback

Re: skjæreutrustning stihl 361

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101040 Eg trudde heller ikkje at de hadde motorsagsverd, det går ikkje fram av nettsidene deiras. Men pga forumet her så skjønte eg at de måtte ha det. Har hatt litt problem med oregon sverd, noe som sannsynligvis skuldast at eg har kjørt pixel sverd på ei hva 357 sag noke den ikkje er berekna til. (kjører 1,5 spor no) Så derfor og av nysjerighet har eg lyst til å prøve iggesund sverd, de skulle vist også sende til norge via posten må berre finne ut kva eg skal ha fyrst.

   TS
Avatar Fallback

Re: skjæreutrustning stihl 361

SawTroll  
#101062 Ikke alle HVA og Jonsered merkede sverd er Oregon - et bra bilde ville avklart den saken.

Avatar Fallback

Re: skjæreutrustning stihl 361

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101075 saw troll skrev Er du sikker på at du filer riktig? Nei det er jeg ikke helt sikker på når det gjelder stihl kjedene hva mener du om hvordan de skal files?

   TS
Avatar Fallback

Re: skjæreutrustning stihl 361

county  
#101114 hei jeg har også noen stihl sager 280 og en 361, spørsmålet mitt er om det er noen som har noen tips om hva de bruker når de filer. spesielt rytter malen synes jeg er veldig unøjaktig. begge sagene går med originalt skjereutstyr 325, 3\8.

Avatar Fallback

Re: skjæreutrustning stihl 361

SawTroll  
#101202
can skrev:saw troll skrev Er du sikker på at du filer riktig? Nei det er jeg ikke helt sikker på når det gjelder stihl kjedene hva mener du om hvordan de skal files?


Jeg spurte på grunn av at det ikke skal være noe problem å file Stihl kjedene skarpe - så det høres ut som om du kan ha et annet problem enn at kjedene er Stihl. Den valigste feilen er å ikke holde filen høyt nok, og kontrollere at den faktisk filer eggen.

Forskjellen i hvor skarpe kjedene kan bli er kun av akademisk interesse for praktisk bruk.

Avatar Fallback

Re: skjæreutrustning stihl 361

SawTroll  
#101204
county skrev:hei jeg har også noen stihl sager 280 og en 361, spørsmålet mitt er om det er noen som har noen tips om hva de bruker når de filer. spesielt rytter malen synes jeg er veldig unøjaktig. begge sagene går med originalt skjereutstyr 325, 3\8.


Stihls ryttermal er nærmest ubrukelig om ikke alle tendene er nøyaktig like lange. HVA og Carltons maler er mye bedre!

Avatar Fallback

Re: skjæreutrustning stihl 361

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102597 FIkk tre stk oregon 73 lpx kjeder 66 driv ledd 1,6 mm spor (til 18 toms sverdet som står på saga) i posten i dag. Fikk de fra safe motor som har agenturet på oregon i norge. Er ett ganske så uvanligt kjede pga at HVA bruker vistnok 68 drivlenker på sine 18 toms sverd og 1,5 mm spor også.

Blir også mitt første møte mitt med lpx kjedene pga at forhandler her har bare hat lp til nå er spent på å prøve de på saga, ser at kjedet har litt mer haukenebb enn de gamle lp (h42) kjedene.skal skrive hva jeg synes når jeg har fått noe erfaring med de.

   TS
Användarvisningsbild

Re: skjæreutrustning stihl 361

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102602 Det är inte särskilt ovanligt med 66DL, men hur de får det till 18" begriper jag inte.

Användarvisningsbild

Re: skjæreutrustning stihl 361

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102654
can skrev:FIkk tre stk oregon 73 lpx kjeder 66 driv ledd 1,6 mm spor (til 18 toms sverdet som står på saga) i posten i dag. Fikk de fra safe motor som har agenturet på oregon i norge. Er ett ganske så uvanligt kjede pga at HVA bruker vistnok 68 drivlenker på sine 18 toms sverd og 1,5 mm spor også.

Blir også mitt første møte mitt med lpx kjedene pga at forhandler her har bare hat lp til nå er spent på å prøve de på saga, ser at kjedet har litt mer haukenebb enn de gamle lp (h42) kjedene.skal skrive hva jeg synes når jeg har fått noe erfaring med de.

73LPX är ju för 1,5 mm spår. Är du säker på att du fått rätt kedja och inte skulle haft 75LPX istället?

Avatar Fallback

Re: skjæreutrustning stihl 361

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102680 Det stemmer ja det er selfølgelig 75 lpx, rett og slett en skrivefeil, har fått rett kjede

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).