Motorsåg och handhållet

Val av Motorsåg & Röjsåg?

39 inlägg 25673 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

SawTroll  
#100966
StefanS skrev:Jag kan inte släppa HVA445 Triobrake så lätt :wink:
Jämför HVAs 445, 353 & 346 (http://www.husqvarna.com/se/landowner/p ... 897,302248) och ser att de är rätt lika. Det som skiljer åt är cc och effekt. ...


Det er mere som skiller mellom 445/450 og de andre, t ex plastikk vs. magnesium i veivhuset....

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100969
SawTroll skrev:
Niking skrev: .... Motsvarande sågar på Stihl heter 441. Dessa sågar saknar dessvärre triobrake eller dylikt.

.....


:?: Jeg kan ikke forstå at noen frivillig vil ha sager med Triobrake eller Stihl QSS.

Det er en detalj mer som kan svikte, og man venner seg nok til at "systemet" ordner en sort tabber (misstag). Hva hender når systemet plutselig ikke fungerer som det skal???? 😡

Øker vekten gjør disse systemene også.

Triobrake är nog mest till besvär för gamla uvar som inte vill lära om. Har en god vän som gick på kurs och tog AB-kortet med en Jonsered 2054 han lånade av mig. Vi tog sedan en sväng till handlaren och skaffade en 345 med triobrake. Han har aldrig haft problem med att bromsen löser ut i onödan eftersom han lärt sig rätt teknik på kursen.

Jag är faktiskt imponerad av 345:an, tycker det är en mycket bra såg för pengarna, verkar dessutom hålla bra även för långa pass på vedbacken.

Användarvisningsbild

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100985
SawTroll skrev:
Niking skrev: .... Motsvarande sågar på Stihl heter 441. Dessa sågar saknar dessvärre triobrake eller dylikt.

.....


:?: Jeg kan ikke forstå at noen frivillig vil ha sager med Triobrake eller Stihl QSS.

Det er en detalj mer som kan svikte, og man venner seg nok til at "systemet" ordner en sort tabber (misstag). Hva hender når systemet plutselig ikke fungerer som det skal???? 😡

Øker vekten gjør disse systemene også.


Angående Quickstop har jag ingen erfarenhet, men väl av Triobrake på en Husqvarna 346 XPG och dess föregångare (vad den nu heter) på Husqvarna 242 XPG. Jag är mycket nöjd med systemet och det känns mycket tryggt att såga med detta system. Särskilt bra trivs jag med Triobrake-systemet vid kvistning. När avsågade grenar ska flyttas åt sidan med högerhanden, är det bara att först dutta Triobraken med högerhanden innan de avsågade kvistarna flyttas! Mycket bekvämt. Dessutom känns Triobraken mycket trygg vid kast.

När jag använder sågar utan Triobrake, så saknar jag onekligen den funktionen. Jag tycker det är betydligt knöligare att knycka till med vänsterhanden, än att dutta med högerhanden. Det extra hektot känns inte särskilt betungande.

Visst händer det att Triobrake-systemet löser ut av misstag, men man lär sig ganska snabbt var man bör ha högerhanden på motorsågen.

Angående att Triobraken kan svikta? Tja, det är rätt mycket som kan svikta på en motorsåg och just Triobraken har ännu aldrig sviktat för mig. Vill du ha en såg som garanterat inte krånglar, så bör du nog titta på en handsåg istället för en motorsåg... *-:)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100998 De som ska ha en framtid för sig o är helt ovana bör lära sig med Trio brake.
Skolor och utbildningar har haft det betydligt längre än "Trio brake" som systemet nu kallas och det har hjälpt massor att lära sig arbeta rätt!

Om den utlöser arbetar man fel. Så enkelt är det!
Du har en unik ställning nu som oerfaren och har inte vant dig till diverse dumheter och så.
Försök o håll dig så och lär dig så mycket du bara kan. Prova o använd huvudet att såga med och sågen som hjälpmedel så blir det nog bra!

Vad det gäller sågval så är nog min tanke lite som några tidigare skrivit att det är nog inte behov av de allra värsta, Hetaste sågen. Dock vill jag nog framhålla att du på eller över 50cc får en såg du har längre och med mindre bekymmer, särskilt om du står på vedbacken.

En begagnad 357 eller ny 353 är nog vad jag skulle vilja råda till i Husqvarnas modell utbud.
Varför inte en Jonsered 2152, 2159?
Stihl 260 är en väl beprövad och i mitt tycke bra såg.
Dolmars 5105 är en helt OK såg från 5000 serien som visat framfötterna ordentligt!
Kärringstart är nog inget jag gillar, hade hellre sett decomp ventil, men det verkar funka bra ändå i de flesta märke o modeller.

Lås inte upp dig på märke, titta på allt o fundera. Kolla var du får bäst råd o service med, samman ställ alltihop o kör på det!

Att du skrev att du avhåller dig från att göra vissa saker innan du är säker visar tecken på aktivitet i en del av hjärnan som jag skälv önskar!
Beundransvärt!

Att dra sig igenom Märke o modell träsket kan vara tungt o inte så roligt, men om man ser till vilka bra modeller det finns i de olika märkena och försöker att inte snöa in i ett särskilt märke så får man en bättre bild.

Jämföra Tanaka/Hitachi med kineser visar inget annat än jämförarens kompetens o säger inte mycket.

Ska du se sågar mot varandra så får det göras i samma klasser så de motsvarar varandra.

Avatar Fallback

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

SawTroll  
#101034
Mange skrev: ....

Jämföra Tanaka/Hitachi med kineser visar inget annat än jämförarens kompetens o säger inte mycket.

.....


Vel, noen Tanaka sager som selges i USA er faktisk produsert in Kina, mens de noe større er produsert av Zenoah/Redmax. Det var nylig en tråd om dette over på AS.

Avatar Fallback

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101159
StefanS skrev:Jag kan inte släppa HVA445 Triobrake så lätt :wink:
Jämför HVAs 445, 353 & 346 (http://www.husqvarna.com/se/landowner/p ... 897,302248) och ser att de är rätt lika. Det som skiljer åt är cc och effekt. Antar att det är de som kanske är i minsta laget för att fälla grövre (=50-60cm?) träd? Vad är rekommenderat riktvärde för dessa? Någon annan parameter som är av intresse här?

Om du köper en 445 så kommer du att ångra dig att du inte köpte en större såg att såga med en 445 i gotländsk skog kan man skita i då den är för trött utan gå upp till en 353 eller större finns begagnat vid husqvarna på atlas gatan mitt emot lernia .
sen köp en såg med tio brake eller shils nya system som sitter i gasen (261) en riktigt bra allround såg går bättre än hva 346.

Avatar Fallback

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

StefanS  
#105391 Hej,

Nu har vi gått kursen och tagit kortet. Riktigt bra kurs och kul att arbeta i skogen!! Reflektioner efter kursen är att det kommer att bli en HVA 346 med Triobrake. 445 känns för vek och plastig, 353:an är ett gott alternativ, men 346 känns vassare. Triobrake hade vi på kursen, och det var riktigt bra tycker jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105407
SawTroll skrev:
Mange skrev: ....

Jämföra Tanaka/Hitachi med kineser visar inget annat än jämförarens kompetens o säger inte mycket.

.....


Vel, noen Tanaka sager som selges i USA er faktisk produsert in Kina, mens de noe større er produsert av Zenoah/Redmax. Det var nylig en tråd om dette over på AS.

Ska förtydliga mitt påstående lite så även läsarna på AS förstår.

De sågar som tillverkas i Kina på licenser är kvalitets kontrollerade av företaget som representerar dem.
TEX Tanaka, Hitachi etc.
Delar till andra märke görs där och på samma sätt kontrolleras an dess köpare.

Kineserna som tillverkas i valfria namn och utan saknar all kontroll och support.
Att köpa en såg av märke som har service nät har starka fördelar.

Avatar Fallback

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

peter399  
#105504
StefanS skrev:Hej,

Nu har vi gått kursen och tagit kortet. Riktigt bra kurs och kul att arbeta i skogen!! Reflektioner efter kursen är att det kommer att bli en HVA 346 med Triobrake. 445 känns för vek och plastig, 353:an är ett gott alternativ, men 346 känns vassare. Triobrake hade vi på kursen, och det var riktigt bra tycker jag.


Nog det bästa val du kan göra! Sammanväger du vikt/effekt, accelerationssnabbhet, hanterbarhet,
luftrening, avvibrering, kvalitet och handlartäthet i 50cc klassen så är 346/2153 solklar vinnare tycker jag.
Enda nackdelen är väl priset men där får du tänka att man får vad man betalar för som vanligt ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).