Motorsåg och handhållet

Val av Motorsåg & Röjsåg?

39 inlägg 25749 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av Motorsåg & Röjsåg?

StefanS  
#100806 Hej,

Jag är ny både som skogsägare och på forumet och behöver hjälp med val av motorsåg och röjsåg.
Vi har just köpt en gård med 9 ha skog till. Vi tänker bruka denna för egen användning av ved och virke, och kanske sälja ev överskottet. Skogen består mest av tall, och är inte brukad på minst 20-30år. En del av skogen ska vi röja ut till skogsbete för lamm (är ett gammalt änge med hassel och ask som skall tas fram ur tallen), så vi ska försöka ta ner en hel del träd redan i år.
Om nån vecka ska vi båda gå en kurs i motorsågshantering och ta A- & B-körkort (en bra livförsäkring tänker vi), och därefter köpa ordentlig skyddsutrustning, motorsåg och ev röjsåg.
Jag skulle vara ytterst tacksam för välmotiverade rekommendationer för vilken motorsåg/röjsåg vi ska köpa, men gärna även bra tips och kloka tankar.
Budget är inte obegränsad, men kvalitet och säkerhet är viktigare.
Märken kan jag ingenting om och vill inte vara märkesbunden.

Tack för hjälpen på förhand!

//StefanS



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

Elias  
#100816 Jag är av den skolan att man vill ha vettiga saker som gärna håller i många år. Om än de kostar mer än de billigare alternativen. Så det man kan rekommendera är någon såg i 50cc klassen av typen Hva 346 eller stihl MS260/261. Detta för att dessa kan användas till lätt gallring men även till lite grövre. Ett alternativ är även stihl MS200, lite mindre kubik och lite sämre när det blir grovt men en kanonsåg att kvista med osv.

När det gäller röjsågar så ligger nog hva 345 och även stihl 480 bra till, förutsatt att man förhandlar att få med en husqvarnasele till stihlsågen eftersom denna är bättre.

Då har du rejäla maskiner som håller många år till den användningen du har tänkt.

Användarvisningsbild

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100822
StefanS skrev:Om nån vecka ska vi båda gå en kurs i motorsågshantering och ta A- & B-körkort (en bra livförsäkring tänker vi), och därefter köpa ordentlig skyddsutrustning, motorsåg och ev röjsåg.


När jag gick motorsågskörkortet, så var det krav på egen (eller lånad) skyddsutrustning och motorsåg under kursen, så det är nog lika bra att köpa hela kittet innan du påbörjar kursen.

Precis som Elias skrev, så satsa på kvalitet från början. Satsa på en seriös motorsågssäljare nära dig, som har en väl fungerande serviceverkstad. M.a.o. inga sågar från stormarknader, Biltema, Jula...!

Farmarsågar runt 50 kubik brukar börja på ca 4000 kr och proffssågar runt 50 kubik brukar bli ytterligare några tusen dyrare. Det är väl frågan om inte farmarsågarna ofta ger mest såg per krona, men det kan ju i.o.f.s. diskuteras.

Bra märken brukar vara Husqvarna, Jonsered, Stihl och Dolmar, men notera att dessa märken även innefattar några billiga hobbysågar runt 2000-2500 kr - som givetvis bör undvikas! Notera också att du ska ha minst 1 fungerande reservsåg, ifall du skulle klämma fast svärdet. Notera också att Husqvarna och Jonsered är i princip samma såg, endast bågen, färg, dekaler och modellbeteckning skiljer.

Skyddsutrustningen innefattar hjälm, sågskyddsbyxor, sågskyddsstövlar, handskar, blus/jacka och första hjälpen kit, vilket lämpligtvis inköps hos din såghandlare. På senare år har det blivit vanligt med sågbyxor och sågjackor i elastiska material, vilket är mycket bekväma jämfört med de traditionella sågkläderna. Priset blir dock där efter...

Filutrustning och övriga handverktyg inköps också hos din lokala såghandlare.

Om du bara har 9 ha skog, så kan du kanske fundera på manuella röjverktyg, så som sekatör, röjkniv och röjyxa. Tar förvisso klart längre tid, men lyxen att jobba manuellt utan hörselskydd under ljuva vår och försommarkvällar ska inte underskattas. :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

StefanS  
#100828 Elias - Tack för tipset. Är helt inne på din linje med kvalitet som räcker länge! Det brukar ju dessutom vara roligare att arbeta med verktyg av klass. Jag antar att vi behöver gå och provkänna några olika modeller för att se vilken som passar bäst i handen, men nu vet vi var vi ska utgå ifrån.

Niking - Behöver fråga kursledaren alltså, vore trist att dyka upp utan... Tack för 'varningen'!
Gillar verkligen tipset om tyst skogsarbete!! En bra sekatör har jag just fått, men röjkniv och röjyxa behövs alltså. Har du några tips om det också?

Fler rekommendationer, tips och tankar mottages tacksamt!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100835 Manuella röjverktyg diskuteras i denna tråd viewtopic.php?f=12&t=5228 och manuella stångsågar diskuteras bl.a. i denna tråd viewtopic.php?f=12&t=6222&st=0&sk=t&sd=a

Även här gäller ju att hålla verktygen sylvassa. Knivslipning m.m. diskuteras bl.a. i denna tråd viewtopic.php?f=12&t=4112
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

totte  
#100836 Framför allt: Välj märke utifrån vad du har för tillgång till bra service. En bra handlare helst med egen verkstad är guld värt när det börjar krångla och man behöver service, reparation och/eller reservdelar. Kolla att dom är intresserade av dina behov när du är och tittar på såg och att dom inte bara försöker kränga det dom helst vill sälja. En bra handlare pratar mest om dig och vad du skall göra och inte om vilken överlägset bra såg han just vill sälja till dig.

I övrigt kan du få tjogtals med motstridiga råd om vilken såg som är bra, värdelös, passande för det ena eller det andra, osv. Spelar inte så stor roll huvudsaken är att du får en såg som är lagom stor för allroundbruk och av något av kvalitetsmärkena som räknats upp av nån tidigare i tråden. Alla har för- och nackdelar, men alla funkar bra för normalbruk.

Håller med ovanstående råd om en såg i 50 cc - klassen, dom är mest allround, funkar bra både i skogen och att stå på vedbacken och kapa.

Avatar Fallback

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

axwell  
#100838 Den såg som har de bästa allroundegenskaperna är inte med.

Tanaka (japansk), mycket lättare än alla de uppräknade jämfört med effekt, bra pris.
Evc 4501 är rapp vid kvistning och tillräckligt stark för fällning av fullstora träd.

Men som skrivits tidigare: köp redskapen hos en återförsäljare som du vill ha en långvarig relation med!

Användarvisningsbild

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

Torparn79  
#100859 var i landet bor du StefanS..?
jag gissar på att du kan få rekommendationer om bra handlare i just din ort..

men jag håller med tidigare talare angående sågval..

jag själv har, till våra 24ha:

-Husqvarna 346 XPG, till grövre gallring, slutavverkning och hemma på vedbacken..
-Stihl MS 200, till klen gallring, grövre röjning och sen ligger den alltid i traktorskopan när jag stängslar..

Husqvarna 345 FTX, en lätt och trevlig röjsåg, dock i klenaste laget till förröjning/hyggesrensning..


du skriver att du har 9 ha skog nu, men finns det någon plan/vision om att den arealen ska öka..?
i så fall kan det vara vettigt att skaffa ordentliga grejor direkt..

Avatar Fallback

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

SawTroll  
#100865 Hvor store er de trærne? 9ha er ikke mye, men om ingen har "hugget" der på 30 år......

Uansett, gå for en "proff-sag", selv om du ikke er proff. I 50cc klassen er sannsynligvis Stihl MS260 den billigste aktuelle (selges ofte på "rea", da det er en gammel og egentlig utdatert modell), mens HVA 346xp er den beste og ofte dyreste - kommer litt an på markedet der du er. Unngå modeller med katalysator eller ekstra bremsesystemer, eller andre "gimmicks", som verktøyløs kjedestramming.

Håndtaksvarme må du vurdere selv om du vil ha, jeg vil......
Senast redigerad av SawTroll tor 16 sep 2010, 09:56, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

StefanS  
#100870 Axwell - Tanaka har jag inte hört om tidigare. Vad skiljer den ifrån övriga märken? Håller ni andra med om detta?

Torparn79 - Jag bor på Gotland, och i överskådlig framtid finns inga planer på mer skog. Är bonde på fritiden, så det är hushållsbehöv av ved och virke, men eftersom huset är och skall förbli vedeldat, och hus hela tiden måste byggas och renoveras behövs en hel del ved och virke.

Är den någon som kan rekommendera någon bra handlare på öin?

Jag har just fått besked att vi kan komma få låna utrustning på kursen, så det ger lite mer tid att införskaffa kunskap och klämma och känna på verktygen innan vi måste slå till. Det är bra!

SawTroll - Trädstorleken på de vi vill fälla varierar från 10cm ask till 50-60 cm tall.
Varför skall jag undvika katalysatorer och extra bromssystem? Går de ofta sönder och kostar onödigt mycket extra?
För mig är en 'miljövänlig' såg rätt viktigt; jag står sällan med munnen runt avgasröret på bilen, och vill inte heller stå med en motorsåg som spyr ut mer än nödvändigt. Nån som har nått att säga om den aspekten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

SawTroll  
#100872
StefanS skrev:Axwell - Tanaka har jag inte hört om tidigare. Vad skiljer den ifrån övriga märken? Håller ni andra med om detta? ..... ?


Jeg vet ikke hva det er i Sverige, men i USA er det enten "rebadged" Redmax/Zenoah eller China sager - til alt for høy pris for hva det er.

Avatar Fallback

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

SawTroll  
#100877 Katalysator betyr mer varme = kortere liv og mindre kraft i motoren.

Ekstra bremser og andre "gimmicks" = flere deler som kan "gå sønder" + at det øker vekten. Ekstra bremser kan også være direkte farlige, om de plutselig ikke virker......

50cc og 16" sverd høres bra ut for din skog. Du må uansett vite hva du gjør, før du feller trær.

Avatar Fallback

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

StefanS  
#100882 Låter klokt med att låta bli onödiga features som kan gå sönder. Hade jag varit mindre lat hade jag helst köpt en yxa :-)

Känner stor respekt för både verktygen och faran i skogen! Det är därför jag prioriterar motorsågskursen och -körkortet så högt, och inte tänker ge mig ut och fälla stora träd innan dess.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

Torparn79  
#100884
SawTroll skrev:Katalysator betyr mer varme = kortere liv og mindre kraft i motoren.

Ekstra bremser og andre "gimmicks" = flere deler som kan "gå sønder" + at det øker vekten. Ekstra bremser kan også være direkte farlige, om de plutselig ikke virker......

50cc og 16" sverd høres bra ut for din skog. Du må uansett vite hva du gjør, før du feller trær.

stopp, stopp, stopp!!
om det är "Triobrake" som du menar så anser jag (trots att jag själv är motståndare till den) att trådskaparen, som uppenbarligen inte har erfarenhet av motorsågar ska om det är möjligt ha just den typen av kedjebroms på sågen, jag förstår inte hur du kan få en säkerhetsdetalj till att vara "direkt farlig"..?

jag vill påstå att det är just när man är oerfaren som en "Triobrake" passar bäst eftersom han då lär sig använda den ifrån början..

Avatar Fallback

Re: Val av Motorsåg & Röjsåg?

axwell  
#100891 http://www.stjarnprodukter.se/Butik/Pro ... fault.aspx

Att blanda in Tanaka bland kineskopior tyder på dåligt omdöme, tror att Husq. har betydligt fler relationer med kineserna.

Japanerna kan det här med småmotorer, inget snålande med billiga lösningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).