Sida 3 av 3

Re: kompression i motorsåg

Postat: sön 23 maj 2021, 14:11
av Mange
Jag svade på knaggens inlägg om övertryck och turbo. Tänkte det går o räkna ut om man nämner vid namn.

Att höja effekt i såg är inget man håller på med för yrkeshuggare utan enbart för tävlingsbruk eller kanske eget nöje för några få antuseaster, i vilket fall gör det ingen nytta med turbo på en såg.

knaggen skrev:
Mange skrev:Bättre att fylla på mer som kan ge brum än nåt annat.
Att få till en bra bränsle luftblandning och se till att det utrymme som finns är välfyllt ger ofta mer än minska volym över Ö.D.

Hur skall du då få till det då med turbo 🤣 när det atmosfäriska övertrycket ligger på 3 atö. Eller kanske ett litet lustgaskit i fickan. Jag har en kehin 40mm som du kan få köpa dåmöjligen du kan få in lite mera bränsle.

Re: kompression i motorsåg

Postat: sön 23 maj 2021, 15:49
av knaggen
Mange skrev:Jag svade på knaggens inlägg om övertryck och turbo. Tänkte det går o räkna ut om man nämner vid namn.

Att höja effekt i såg är inget man håller på med för yrkeshuggare utan enbart för tävlingsbruk eller kanske eget nöje för några få antuseaster, i vilket fall gör det ingen nytta med turbo på en såg.

knaggen skrev:
Mange skrev:Bättre att fylla på mer som kan ge brum än nåt annat.
Att få till en bra bränsle luftblandning och se till att det utrymme som finns är välfyllt ger ofta mer än minska volym över Ö.D.

Hur skall du då få till det då med turbo 🤣 när det atmosfäriska övertrycket ligger på 3 atö. Eller kanske ett litet lustgaskit i fickan. Jag har en kehin 40mm som du kan få köpa dåmöjligen du kan få in lite mera bränsle.

Ta nu inte i så du skiter på dig för du har väl aldrig jobbat som yrkeshuggare utan snarare som trädfällare.
Jag jobbade över 30år som yrkeshuggare med vässade sågar utan att någon gick sönder på grund av att dom var vässade.
men om du googlar så kan du nog finna att det går att konvertera på turbo på 2 taktare.

Re: kompression i motorsåg

Postat: sön 23 maj 2021, 17:11
av Mange
Finns många tvåtaktare med turbo både bensin o diesel.
Men inte i en enda motorsåg...

Re: kompression i motorsåg

Postat: sön 23 maj 2021, 19:25
av Williamm
DalslandsAnders skrev:Ja, vi är här för att hjälpa varann.
Så en trevlig o hjälpsam ton är bättre!
Hur är det med delar till 444 nu?
Har någon sådan som jag tänkte renovera, men har inte kollat upp tätningar m.m.Sådant brukar ju utgå..

Det har jag igen aning om, jag har inta börjat på den än.

Re: kompression i motorsåg

Postat: sön 23 maj 2021, 19:32
av Williamm
knaggen skrev:Om man lägger tiil ett s efter m vad blir det då.

Rättstavat...
Det är inte bara mange som missar tangenter som du brukar klaga på.

Jag tycker att du ska försöka med en lite trevligare ton få forumet.
Du behöver inte bråka med mange, ni håller på i helt olika delar av sågvärlden och landet, så det finns inget att bråka om.
Jag tror inte att det finns någon som har rätt, jag har läst vad alla skrivit, och bemöt det. Men inte har jag gjort som någon sagt ute gjort min egen väg.

(Jag skulle kanske ansöka som moderator...)

Re: kompression i motorsåg

Postat: sön 23 maj 2021, 19:42
av Mange
444/44 tändningar är nog det som är klurigt att hitta, likaså de där tunna kolvringarna...

Re: kompression i motorsåg

Postat: mån 24 maj 2021, 12:13
av Vante
Det är luft kylning 2T motor redan på 30 talet provat ut i Tyskland att högre effekt ger värme i topp och avgasporten det finns skrivet i stora bilhandboken Volvos ingenjörer skrivana 60 år sedan.