Motorsåg och handhållet

hva 3120

16 inlägg 6685 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hva 3120

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7904 Hej, har köpt en hva 3120 dock lite små delar som saknas. Är det någon av er som har erfarenhet från 3120 ? Det är faktiskt två som jag kommit över det ena är en 03 & det andra är 99 . målsättning är att kompletter upp så att 03 fungerar.

MVH
Mikael



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7912 kom dom från ludvika eller ???

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7917 Vilka prylar saknas då? jag har lite saker liggandes tror jag

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7951
swe#kipp skrev:kom dom från ludvika eller ???


ja det kan stämma de var de på blocket. killen hävdade att den ena fungerade smärt fritt medans den andra saknade cylinder och lite annaat. jag fick en liten lista på att vad var som att ordna till de, och jag sa att om det inte stämmer så kunde jag retunera.

har du oxå kollat på det eller+

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7990 Fick mina bägge sågar igår, den nea startade direkt, den andra måste jag ha en ny cylinder till.

Så har någon en 3120 cylinder liggandes så vill jag gärna ha den & en kolv.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8031 bra suport kan man snacka om när man fårn hva direkt får en spränskiss på maskinen. Där snackar man bra.

Så nu vet jag t o m med hur jag skall göra och vilket artikel nr som gäller.

Undrar om man skulle sätta sig o göra en hemsida med lite mek o renoverings bilder på..

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8036 Ja, gör en sida med lite bilder på dina framsteg !!!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8044 Du får ju visa lite bilder nu så vi får se när den snurrar på med det långa svärdet!

Jag är nyfiken!

:D

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8567 lite uppdatering.

Bilder kommer..

har nu tagit isär hela sågen.
Kan säga att få loss sväng hjulet var en historia för sig.
Det finns tydligen ett special verktyg där man skall kuna dra loss svänghulet. Efter lite verktygskonstruktion så hade jag tillverkat mig ett sådant. Det hjälpte föga. 😈 😈
Efter att ha låtit varmluft pistolen ligga på i 45 min och sedan lätt knackande på axeln i samband med att jag hade monterat på en så ploppade det till slut ut. Till nästa såg så kommer jag att konstruera en axelavdragare som man monterar i de bägge skruvarna som håller returfjädern på startapparaten till att en mutter som är gängad mot drivaxeln.

Efter att hatagit bort axeln coh lagt den i ultraljudstvätten så var det fram med högtryckstvätten. ja du läste rätt, det var så skitigt så att först var det att dränka det i diesel borsta bort all smuts, sedan så på med högtrycken. putsa små skrymesl och annat. Kan säga att det gick åt ungefär 3 liter diesel och en liter teknisk bensin. så nu är allt rent o blänkande igen.
De delar som gått i ultraljudsvätten är:
Axel, nållager, förgasare, förgasare säte, fjäderspännen, lock för olja o bensin, skruvar, oljepump.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8568 Du värmde nog axeln med om du värmde i 45 min.

Jag hänger dom i svänghjulet o knackar till lite lätt..
De brukar ploppa av då.. I vissa fall då de trolskas värmer jag svänghjulet utifrån o in så att säga... dock ej så axeln värms...

Har provat frysen med, funkare utmärkt andra gången, första gången var det ett jäkla ryckande i de där locket för o se när det var rätt...
Andra gången lät jag den hänga i svänghjulet o kom till baks efter 3,5 timme eller nåt då hängde svänghjulet o frös aldeles för sig själv...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8569
gossebear skrev:lite uppdatering.

Bilder kommer..



Löfte, Löfte, Löfte....

Du som har ultraljuds tvätt o allt borde väl kunna skaka up en bild eller två...

😈

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8572 ja ja det kommer!!!

hur lätt att ta kort är det när man är i mekar himmeln med oljiga händer o kladdig nos?
Måste lära hunden att ta kort med digitalkameran.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9117 Har nu mekat färdigt, jag skrev vad jag gjort med sågen på engelska så hoppas ni är lite slängda i "språket över pölen". Som ni kan se är jag det inte..
Priset på sågen är nu 7500 kr om någon är intresserad, sågen är i nyskick som ni kan se nedan. De flesta packningar är bytta även vissa delar till förgasare och annat.
Bilder kommer så fort jag hittat lösen orden till min hemsida så att jag kan lätt länka bilderna.

it works perfectly, the only thing that are missing is the cainstopper action.

Wath I have done withe the saw 3120xp is:

(u= ultrasound washed, clinical washed)
(n= new)
(c= cleand with gasoline and soap)

Motor/engin
Carborater cleand u
Piston and cylinder u
Piston rings n
Gaskets n
Oilpump n
Oil filter n
Oiltank c
Manuell oildispenser n
Airfilter n
ignition plugg n
Engine stop cabel n

Plastic and structur
air filterholder n
top sealing n
Handel bar n
Gaskets and rubber holder n & c
Gastank c
Clutch c
Clutch holder n
Drivlink n
nailrollerholder n

Everyting is cleand and washed.
And then is all worked over with 2 stroke oil and grease.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9178 och så lite bilder som mange ville ha...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

This is my ultra sound washer, this is after I cleand the piston, and weelhouse.
Bild

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9372 Har nu varit på Elmia mässan o hämtat svärd o såg! Hur nöjd som helst, även provat muskedundret, vi kan väl säga så som att den rör på sig..!!!

Tog o kapade en tall hos mina föräldrar en 40cm det gick jag bra jag missade fällskäret...

Lite ego bilder
Bild

Bild

I baksätet på pappas V40...
Bild

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).