Motorsåg och handhållet

Erfarenhet av kedjeröjsågar??

36 inlägg 16096 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108730 Den 254'an vill jag se som har vibrations element i stål!
Handtags bygel i plast hade alla 254, men de första 154 hade stål.

Att busa lite håller trycket uppe, men nu gick det för långt!
:wink:
:lol:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

peter399  
#108735
Mange skrev:Den 254'an vill jag se som har vibrations element i stål!
Handtags bygel i plast hade alla 254, men de första 154 hade stål.

Att busa lite håller trycket uppe, men nu gick det för långt!
:lol:


Handtag art.nr 501 87 29 07 från 254xp IPL 1992 - Plast ???

Bild



Måste tyvärr ge dig rätt ang. stålfjädrararna. Min 262:a från -92 har ju det så jag
tog för givet att 254an också hade det. Ibland borde man dubbelkolla.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108748 Usch då... Som jag letade på kastskydds kåpan efter detta nummer...
Snöade in på material ändring o det var kastskyddsbågen som jag tänkte på.
Visade sig senare att du menade främre handtag. Och det var i Alumumum på alla helt riktigt..
Första svarta o sen grå plast runtom dock...

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

peter399  
#108758 Ok ;) Nu återgår vi till kedjeröjsågen som tråden handlade om. Mitt fel att det spårade ur
och kom in på gamla motorsågar. Hoppas Huggarn köper en röjare nu bara. Skulle vara
intressant att se vad han tycker.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108822
peter399 skrev:Ok ;) Nu återgår vi till kedjeröjsågen som tråden handlade om. Mitt fel att det spårade ur
och kom in på gamla motorsågar. Hoppas Huggarn köper en röjare nu bara. Skulle vara
intressant att se vad han tycker.


Tycker jag låter bra Peter! vi kan ju i alla fall konstatera att du o jag har olika uppfattningar om vad "bättre" innebär!

Om jag är jag partisk i "målet" vet jag inte... men jag berättar ALLTID mina erfarenheter!!! jag struntar fullkommligt i vad det står för namn på saker o ting......jag försöker alltid att använda dom "verktyg" som fungerar "bäst" mekaniskt och ekonomiskt...oavsett om det gäller motorsågar eller röjsågar, gps, kläder, huggarbälten eller "you name it"...och jag kan garantera er om att jag kommer att prova dom nya hva sågarna som nu är "aviserade"....och hoppas på en överraskning!! :grin: jag spenderar åtskilliga surt förvärvade kronor varje år på att köpa olika fabrikat på saker å ting, bara för att själv få reda på vad jag anser är "bäst"!!..många av dom sakerna åker direkt i "korgen"...men då vet jag i alla fall.....och i många många år nu har jag blivit besviken på ett visst fabrikat när det gäller det "mekaniska"!!....har aldrig hört att det finns nån "allmän" uppfattning om att hva's handtag skulle frysa mindre.....tvärt om skulle jag vilja säga....i alla fall i mina "krokar"! det har egentligen inte varit så stora problem med sågarna i själva handtaget....men på två av sågarna har dom lyckats ha hål i höljet till wiren....å där har det krypit in vatten som sedan har frysit! så i förebyggande syfte så använde jag mitt "mirakelmedel" i handtagen i förhoppning att det även skulle krypa ner i wirehöljet!.....efter detta har alla sågar gått klockrent!!(peppar peppar)

jag var inte där själv....men detta med att dom med hva o jons sågarna åkte hem berättade röjarna för mig.....å varför i hela friden skulle dom ljuga om detta?? :roll: en kollega o gammal skolkamrat som bara kör jonsered röjsågar har skickat hem sina röjare för 1 månad sen pga att det var för mycket krångel med frysna sågar!!


På mina 261or med handtagsvärme är det "metallhandtag"....MEN det är inte vilken "plast" som helst i stihls handag!! dom håller garanterat lika bra som metall.....prova själva så får ni se!!.....kör över dom....fäll över dom....prova vad ni vill...dom håller lika bra.....om inte bättre...jag lovar!! :wink:


NU....går vi tillbaka till kedjeröjsågen igen!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

Filip_björndahl  
#108843 Jag tänkte på det där med frysning av gaswire och vi hade en praktikant för några veckor sedan och han körde hva 345rx och tre av fyra dagar regnade och var minus 1 så det var inte så trevligt. Men sen fjärde dagen blev det -5 och då hade 355rx frusit men bara 1 av stihlarna av 3.

jag har aldrig haft felet att den fryser och jag har inte gjort ett dugg för att den ska gå lättare nu när det mellan 15 och 20 minus och 20-25cm pudersnö så har samma såg som frös när det blev kallt varigt den enda sågen som har krånglat men nu funkar den efter att vi sprutat in lås olja i den.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).