Motorsåg och handhållet

Erfarenhet av kedjeröjsågar??

36 inlägg 16102 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

peter399  
#101405 inga probelem att röja som vanligt tycker jag, dvs ca 20 cm höga stubbar. Inte alls i vägen när man går.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101407 Åtminstone mina stubbar blir klart högre (i genomsnitt) med kedjeröjsåg än med traditionell röjsåg. Dock har jag hittills använt den mest till "stamkvistning" av varg-tallar, som är nästan lika breda som långa...

Hur vida de högre stubbarna är i vägen, beror väl mest på hur lång tid tills gallringsmaskinerna eller avverkningsmaskinerna kommer. Dröjer det 4-5 år torde det vara lugnt. Dröjer det några veckor, så lär du få mycket ovett från maskinförarna, varför en traditionell röjsåg är här att föredra.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

boksson  
#101415 Jag har ingen erfarenhet av kedjeröjsågen, men det verkar som många gillar den.
Efter allt beröm undrar jag om den skulle fungera i en förstagallring av gran, mest då med tanke på arbetsställning. Visst får man kanske gå ner på knä i fällningsmomentet men vid kvistning borde det bli bättre arbetsställning. Skriv vad ni tycker, orimligt eller något att fundera på?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101422 Jag är tveksam till midjeröjsågen i gallring, även om jag bara kört tre tankar med midjeröjaren än så länge. Enstaka vargar i gallringformat ja, men knappast en hel gallring. Då skulle jag nog hellre satsa på en Stihl MS 200 eller HVA 339 XP.

I sammanhanget kan noteras att det blir knöligt att få med sig sax, krok, kilar och brytjärn på midjeröjaren. Vid vanlig motorsågning sitter ju dessa fast i bältet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

towes  
#101450 Instämmer med "Niking", kedjeröjsågen har ett gott syfte att fylla men det är inte gallring. Man hamnar även för långt från den fällda stocken för att effektivt kunna kvista tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107981 är det nån som kört kedjeröjsågen i djupsnö å 15-20 minus? mina tokstollar till röjare vill röja hela vintern nämligen!! jag har mycket ungskogsröjning...men frågan är om det funkar? :roll: jag tänker främst på frysna gashandtag mm!...jag har förvisso kokat ihop ett mirakelmedel så handtagen inte fryser på röjsågarna....men jag vet ju inte riktigt hur kedjeröjsågens handtag är konstruerade! hela tanken med kedjeröjsågen är att det borde gå bättre att knalla runt i snö med den! frågan är också hur kedjesmörjningen funkar när det är kallt? :roll: på en vanlig motorsåg får ju både olja o pump värme från sågen...med så är ju inte fallet med kedjeröjsågen!!

sen är det ju en hus.....brrrr.....qvarna också!! :wink: :lol:

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108039 6-7 minus och snöskor är provat. Går bättre än vanlig röjsåg, men det tar förstås längre tid än på barmark.Blir nog ganska dyr röjning med anställt folk. Inga problem med sågen.
Jag skulle dock vilja ha lite mera pulver o varv i sågen.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

towes  
#108064
Huggarn skrev:mina tokstollar till röjare vill röja hela vintern nämligen!!

Nyfiken fråga: Har det att göra med att de gillar kedjeröjsågen, eller bara i största allmänhet???

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108077
towes skrev:
Huggarn skrev:mina tokstollar till röjare vill röja hela vintern nämligen!!

Nyfiken fråga: Har det att göra med att de gillar kedjeröjsågen, eller bara i största allmänhet???


kedjeröjsåg vet dom inte ens vad det är så vitt jag vet! det är jäkligt bra grabbar....men.....vill man......utan att bli tvingad springa runt med en röjsåg på höften i 50-70cm snö och runt 15 minus så är man väl en "tokstolle" :roll: vad det gäller röjningskostnaden som nisse nämde så är det ingen fara! jag har sagt att OM det mot förmodan blir aktuellt så får dom röja på accord! då blir varken jag eller markägaren "drabbad"! dom själva menar att vad som helst är bättre än att sitta arbetslös hemma i polen! o det förstår man ju! men det blir nog stopp efter nästa vecka!

jag ska försöka hitta på annat jobb åt dom! hyra ut dom till nån byggare eller nåt som behöver extra personal, :roll: dom verkar vara lite av "allkonstnärer"! vi får se....

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108132 Smart av dig att vara rädd om duktig personal!

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108135 Det är inte lätt o hitta duktiga killar oavsett nationalitet verkar det som.
Du har nog anledning o hålla i dem om de är duktiga.
Att hitta på lite annat undertiden kan löna sig på många sätt.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

Mäki  
#108296 Jag var på en mässa i dag och kände på nya sågen den verkar väldigt bra.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

peter399  
#108637
Huggarn skrev: jag tänker främst på frysna gashandtag mm!...jag har förvisso kokat ihop ett mirakelmedel så handtagen inte fryser på röjsågarna....men jag vet ju inte riktigt hur kedjeröjsågens handtag är konstruerade!


Du kan nog vara lugn, tror inte hva har designat som Stihl :lol:

Huggarn skrev: frågan är också hur kedjesmörjningen funkar när det är kallt? :roll: på en vanlig motorsåg får ju både olja o pump värme från sågen...med så är ju inte fallet med kedjeröjsågen!!


Bra fråga, svaret skulle intressera mig också. Arborol kanske? Vi får följa den tråden. Förhoppningsvis går det hitta
ngt som funkar bra, mineral, veg, eller arborol. Kanske alstras det lite värme där trots allt? Erfarenheten från min är att den smörjer nästan lite onödigt mycket, har fått dra ner på mängden till minimum nästan. Så om en tjockare olja gör att det smörjer lite mindre går det nog att lösa.

Huggarn skrev: sen är det ju en hus.....brrrr.....qvarna också!! :wink: :lol:


Bådar ju gott. Sen ger det jobb till folket i Huskvarna också ;) Är så jäkla nöjd med min.
Dina gubbar blir nog rätt nöjda över skillnaded i ergonomi mot en konventionell röjsåg.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108652 tja...vi får se hur det blir! :roll:

kan upplysa om att husqvarnas handtag fryser dom också!! mina killar röjde på ett grannskifte till ett annat gäng förra veckan, dom berättade för mig att dom 4 killarna hade alla åkt hem efter 2 timmar, å svurit ve o förbannelse över sågarna!! :P två av dom hade hva 345 en av dom hade en 355 o en hade en jonsered av okänt nummer som jag fattade dom! 5.5 timmar senare åkte mina grabbar hem glada i hågen!! :wink: på kedjeröjsågen är ju handtaget med pistolgas som på stihl.....det bådar ju gott förvisso!! :lol:

kedjesmörjning: jag testade idag för första gången eko100 "-27" i sågen! och är hittills mycket nöjd! :smile: det var -17 i morse när jag drog igång sågen...oljan hade stått på flaket över natten, men "rann" fint ändå! :smile: jag körde 261an med 18" picco svärd o kedja med 1.3mm länkar...å ändå funkade det bra! :roll: brukar vara lite si å så med 1.3 annars tycker jag!! så det bådar gott!


Jobb i Husqvarna: ja visst..... personalen på samhall ska ju också ha jobb......å inte köper jag grejor av dom om jag anser att jag kan hitta bättre grejor någon annanstans! :wink:

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av kedjeröjsågar??

peter399  
#108723
Huggarn skrev: kan upplysa om att husqvarnas handtag fryser dom också!! mina killar röjde på ett grannskifte till ett annat gäng förra veckan, dom berättade för mig att dom 4 killarna hade alla åkt hem efter 2 timmar, å svurit ve o förbannelse över sågarna!! :


Du är inte lite partisk nu va ? ;) HVAs hantag kan säkert frysa dom också. Den allmänna uppfattningen brukar
emellertid vara att Stihls pistolgashantag har mer problem med frysning än HVAs tumgasreglage. Vad är det för blandning du kokat ihop för att råda bot på det ?

Huggarn skrev: Jobb i Husqvarna: ja visst..... personalen på samhall ska ju också ha jobb......å inte köper jag grejor av dom om jag anser att jag kan hitta bättre grejor någon annanstans! :wink:


Bättre grejor, skulle det vara 261an då? ;) Med 5,4kg vikt kunde du 1992 köpa en 254xp med 4,1hp, avvibrering med stålfjädrar och luftrening med föravskiljning. Du fick till och med en hantagsbygel i metall istället för plast!
Tur att Stihl på 18år har kommit på idén med svärdsmuttrarna för att kompensera för effekten ..
Retas lite med dig bara ;)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).