Motorsåg och handhållet

Tändenhet till en gammal 444SE

3 inlägg 2158 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tändenhet till en gammal 444SE

ChristianJ  
#99763 Hej, ny på forumet!

Min gamla Hva 444SE dör när den blivit rejält varm, man kan i princip hinna kapa upp en
kraftigare 3-4 mtr stock i köksspis-längder, sen dör den och går inte att få igång igen.
Väntar man en lång stund startar den utan problem och så börjar fenomenet om.

Den är inte varmnypen, kolv och lopp är fina och fräscha. Går kanon ända fram tills den dör.

Lämnade in hos lokala verkstaden, de tror på tändmodul och tändenhet. Går till 2 200:-
för att fixa. Det känns som väl häftiga pengar att lägga på det gamla såget.

Kikade i gamla servicemanualen från Hva, där hittar jag däremot inte två separata enheter för tändningen?
Bara svänghjul och tändenhet? :???:

Någon som har tips om vad felet kan vara och om lämplig lagning? Tips om var man kan få
fatt i en tändenhet om det nu är den?

Är inte främmande för att skruva själv isf.

Tack på förhand för hjälp!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tändenhet till en gammal 444SE

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99806 Väldigt ont om moduler till dessa....

Ibland så byts de till den äldre versionen som finns på 340, då blir det ibland bättre...

Avatar Fallback

Re: Tändenhet till en gammal 444SE

ChristianJ  
#99848 Tack för svaret!

Aj aj då - dålig konstruktion från början alltså.... Är det större chans att få fatt i en 340-enhet?

Menar du då den som satt på 340/344 i början av 80-talet? Om man skulle få fatt i
en sådan, passar den rakt på? Verkar ju ha varit två helt olika konstruktioner...

Det verkar vara en två-delad historia, tittar jag på en sprängskiss hittar jag:
501 49 25-04 tändspole
501 61 25-01 modul

Tittar jag däremot på en sprängskiss för 444SE (vet ifs inte årsmodellen på mitt såg,
men mitten 80-tal är nog troligt...) så hittar jag en ihopbygg variant som verkar ha
suttit även på 44-såget:

501 68 15-02

Tack internet för alla sprängskisser och verkstadshandböcker på stenåldersföremål :smile:

Vill ju gärna rädda ett i övrigt väl fungerande såg...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).