Motorsåg och handhållet

drivhjul 8 tänder

38 inlägg 16296 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: drivhjul 8 tänder

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99670 jag har provat lite nu på förmiddagen med att plocka på 8-rim på min 346á som är lite stressad med 15" powermatch och 21LPX,och tycker faktiskt att den orkar med det väldigt bra.den tappar inte mycket i varv jämfört med 7-rim drivhjul.Kommer nog att fortsätta köra med det.Det är nog viktigt att inte köra med för mycket underställning.Bättre med lite underställning och ökad kedjehastighet,vilket gör att kedjan går mjukare också!
kör med 8-rim och 73LPX med 18"svärd på 372:an,och det funkar också utmärkt!Även där så är jag försiktig med underställningen för att det ska bli rätt "sug" och inte hoppa i kedjan.bättre att hålla varvet och hastigheten uppe!annars är vitsen med större drivhjul borta :!:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: drivhjul 8 tänder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99671 Det första man ska tänka på är Kedjan!

Vilken typ av kedja till vilket arbete.

Efter det kan man fundera på drev.

Kapas det mycket är Mejsel/chisel kedja o föredra. Det tjänar man mer på än en kugg upp.

Avatar Fallback

Re: drivhjul 8 tänder

SawTroll  
#99693
Mange skrev:Men färre skärtänder.....


Mange skrev:Det första man ska tänka på är Kedjan!

Vilken typ av kedja till vilket arbete.

Efter det kan man fundera på drev.

Kapas det mycket är Mejsel/chisel kedja o föredra. Det tjänar man mer på än en kugg upp.


Ja, enig! :smile:

Avatar Fallback

Re: drivhjul 8 tänder

jonsered 2152  
#99780 Du kör med långa svärd. Hur stora träd fäller du? Jag tycker också sågen går jämnare och bättre med 8áns drivhjul. Är nybörjare på sågfronten så måste därför fråga vad underställning betyder och 21.....nånting är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: drivhjul 8 tänder

totte  
#99787 Underställning är höjdskillnaden mellan skärtanden och den underställningsklack som finns precis framför skärtanden alltså den lilla uppskjutande biten som sticker upp strax framför skärtanden.

100715_02.jpg


Underställningen bestämmer hur tjockt spån som skäret tar ur träet och därmed en av de viktigaste faktorerna i hur kedjan går. Stor underställning = mer kraft behövs, liten underställning = mindre kraft. Stor underställning gör också att kedjan "hugger" lättare, större risk för kast vid kvistning främst. Bra kvistningssåg har höga varv och man har ganska liten underställning. Bra kapsåg har stor kraft och orkar med lite större underställning. Oftast är underställning mellan 0,8 - 1,2 mm.

Användarvisningsbild

Re: drivhjul 8 tänder

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99801
jonsered 2152 skrev:Du kör med långa svärd. Hur stora träd fäller du? Jag tycker också sågen går jämnare och bättre med 8áns drivhjul. Är nybörjare på sågfronten så måste därför fråga vad underställning betyder och 21.....nånting är.

21BP betyder semi-chisel, dvs. en något rundat hörn på tanden. 21LP/LPX betyder chisel och ett rakt och vasst hörn på tanden. Alla 21-kedjorna har 1,5mm bredd på drivlänkarna och kräver således ett svärd med 1,5 mm spår. 20-kedjorna har 1,3 mm spår men har i stort sett lika breda skärlänkar som 21-kedjorna.

Avatar Fallback

Re: drivhjul 8 tänder

SawTroll  
#99864
jonsered 2152 skrev:Du kör med långa svärd. Hur stora träd fäller du? .....


:lol: :lol: Andre mener at jeg bruker korte sverd - delvis er det snakk om "kultur", smak og vane. Trærnes størrelse er bare en av de faktorer som påvirker sverd-lengde, balanse er en annen viktig faktor.

Avatar Fallback

Re: drivhjul 8 tänder

Filip_björndahl  
#99873 här i noden så har vi inte så små träd kvar så vi måste bruke små svärd och kedjor att ha 16" på en 60cc är vanligt men det är för man vill åt hastigheten och kraften i en tex 361 eller 262xp. men vi kör våra små svärd för aattt den svenska abertaren är van och slutföra stitt arbete så vi vill ha det lättaste som är att tillgå vi vill inte göra som americanarna på västkusten ha stora svärd och köra med en vass kedja som tar 15min att slipa. jävla square kedja att vara skogshuggare idag i sverge betyder att man kollar för mycket på väst medan man glömmer sina forna ideal och slutar arbeta som man alltid har gjort i den svenska skogen man blir latare och den ungdomen som tar över den är för lat att arbetas så dom säger upp sig effete en dags plantering och det är inte att föredra om man vill att den svenska nya mannen ska ta över i skogen men vi kan ju låta arbetarna från öst ta över i skogen och göra jobben billigare än vi. så att den svenska mannen inte kan jobba med skogen. det är ju bra om man ska tjäna pengar men vi måste få in ungdomen som jag själv i skogen. dom vill ju bara kjöra skogsmanskin men någon måste ju öja med men det orkar ju inte svensk ungdom så det får någon polack göra . Men kör med 8kugg på en 353a det är lite onödigt för du är väll en sån där som kör med slö kedia som alla som ungdommar,. det är du ibnte enslam som jag körde med slö kedia hela gymnasirt gör inet det men kör fdu slö kedia så kör en kisel kedija för då behöver dy inte salipa lika myckeyt somj med en kiselk kedia.

Avatar Fallback

Re: drivhjul 8 tänder

Robertberg  
#99876 Någon verkar vara lite onykter..

Det är INTE OKEJ att vara hemma såhär tidigt en lördag, ut och bete dig!

Avatar Fallback

Re: drivhjul 8 tänder

jonsered 2152  
#99888 Tack för informationen. Jag är mycket mån om att fila kedjan ofta för det är ingen ide att såga med ovass kedja. Desto oftare man filar kedjan desto mera får man gjort. Brukar Hva´s fil mall att fila ner understället med (blev det rätt nu?) hard eller soft vilken skall man använda när man mest gallrar lövträd.

   TS
Avatar Fallback

Re: drivhjul 8 tänder

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99893
jonsered 2152 skrev:Tack för informationen. Jag är mycket mån om att fila kedjan ofta för det är ingen ide att såga med ovass kedja. Desto oftare man filar kedjan desto mera får man gjort. Brukar Hva´s fil mall att fila ner understället med (blev det rätt nu?) hard eller soft vilken skall man använda när man mest gallrar lövträd.

kör på soft om du vill att det skall bita sen om ett tag så kommer det nya filmallar då vinklar inte stämmer med pixel kedjorna

Avatar Fallback

Re: drivhjul 8 tänder

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99894
Filip_björndahl skrev:här i noden så har vi inte så små träd kvar så vi måste bruke små svärd och kedjor att ha 16" på en 60cc är vanligt men det är för man vill åt hastigheten och kraften i en tex 361 eller 262xp. men vi kör våra små svärd för aattt den svenska abertaren är van och slutföra stitt arbete så vi vill ha det lättaste som är att tillgå vi vill inte göra som americanarna på västkusten ha stora svärd och köra med en vass kedja som tar 15min att slipa. jävla square kedja att vara skogshuggare idag i sverge betyder att man kollar för mycket på väst medan man glömmer sina forna ideal och slutar arbeta som man alltid har gjort i den svenska skogen man blir latare och den ungdomen som tar över den är för lat att arbetas så dom säger upp sig effete en dags plantering och det är inte att föredra om man vill att den svenska nya mannen ska ta över i skogen men vi kan ju låta arbetarna från öst ta över i skogen och göra jobben billigare än vi. så att den svenska mannen inte kan jobba med skogen. det är ju bra om man ska tjäna pengar men vi måste få in ungdomen som jag själv i skogen. dom vill ju bara kjöra skogsmanskin men någon måste ju öja med men det orkar ju inte svensk ungdom så det får någon polack göra . Men kör med 8kugg på en 353a det är lite onödigt för du är väll en sån där som kör med slö kedia som alla som ungdommar,. det är du ibnte enslam som jag körde med slö kedia hela gymnasirt gör inet det men kör fdu slö kedia så kör en kisel kedija för då behöver dy inte salipa lika myckeyt somj med en kiselk kedia.

Fan jag har bara 11 på 346an och 13 på 357an och det går skit bra behöver jag större så finns det tillhands.
men det går fort som satan att kvista med 11 tid är pengar.

Användarvisningsbild

Re: drivhjul 8 tänder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99914 11?
13?

11 och 13 vad för nåt? Tum eller kugg?
Att kedjan går fortatre med 11 kugg förstår jag, men hastigheten ändras inte för du har olika längd....
Möjligen påverkas accelleration och jag vet att den kraft det går åt att dra runt en 2" längre svärds längd är rätt marginell obelastad.

Avatar Fallback

Re: drivhjul 8 tänder

SawTroll  
#99956
jonsered 2152 skrev:Tack för informationen. Jag är mycket mån om att fila kedjan ofta för det är ingen ide att såga med ovass kedja. Desto oftare man filar kedjan desto mera får man gjort. Brukar Hva´s fil mall att fila ner understället med (blev det rätt nu?) hard eller soft vilken skall man använda när man mest gallrar lövträd.


Jeg bruker "soft".....

..... men 8-tannet "rim" på en 2152/353 er uansett ikke aktuelt! :wink:

Avatar Fallback

Re: drivhjul 8 tänder

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100027 vad använder ni för storlek på drivhjulet på 372 mfl när ni kör 3/8 delning?kan också tilläggas att jag har kapat GROV björk nu med 346:an och 8-rim.Den går alldeles utmärkt med det och 15"power match svärd, även fast man begraver svärdet i stock.kör även LP kedja som går lite tyngre.Kan bara rekommendera den kombon!visst,det kanske inte går snabbare vid GROV ved(inte långsammare heller för den delen),men du vinner tid vid kvistningen och inte nyper fast lika lätt om man tar det lite från fel håll ibland pga att grenen är redan avsågad när den börjar att böja sig.Däremot så håller ja på att laborerar med drev 7&8 på 372:an.den går lugnare med 7 när det är grövre bitar,men 8 avverkar mer om man håller varvet uppe!den kastar mindre med 7 också.svårt val :roll: .men efter som den mestadels används som fällsåg så blir det oftast 7-rim då,och vid vedkapning 8-rim!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).