Motorsåg och handhållet

Ny kedja - fick jag rätt?

24 inlägg 14362 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny kedja - fick jag rätt?

Stammen  
#99488 Köpte en ny kedja igår till min Husqvarna 350, jag hade med mig både svärd och kedja samt lät försäljaren plocka fram en ny. Han tog fram en STIHL kedja av någon anledning.

När jag väl kommit hem såg jag att drivtänderna inte såg likadana ut som på min gamla kedja som suttit på sedan sågen var ny.

Kan ni vänligen kika på bilderna och göra ett uttalande :)

http://img534.imageshack.us/img534/2532/dsc00150e.jpg (gamla)
http://img299.imageshack.us/img299/7292/dsc00149nh.jpg (nya)
http://img153.imageshack.us/img153/8186/dsc00152r.jpg (nya)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

504 573 756 Jonsereds sågkedja H30 95VP

traktorz  
#99499 Jag tror Husqvarna kallar sina lättade kedjor för pixel-kedjor H30, medan Jonsered för Anti-vib light S30. Din avbildade Stihl Oilomatic-kedja verkar motsvara de svenska Electrolux-motsvarigheterna. Jag har exakt samma kedjor till min Jonsereds CS2152, men har inte behövt montera på en ny ännu, så dina erfarenheter och resultat är jag intresserad av. Ta fram skjutmåttet och jämför kedjorna, för att verifiera att de är lika.

Jag har en liknande Jonsereds motorsåg, som har ett Anti-vib light svärd och kedja:
• 508 926 356 Jonsereds svärd Anti-vib light 13", liten infästning, .325", 1.3mm
• 504 573 756 Jonsereds sågkedja H30 95VP 13" Anti-vib light, liten infästning, .325", 1.3mm

• 3627 000 0056 Stihl Oilomatic 23 RMC 56: 56 länkar, .325" delning, 1.3 mm tjocklek på drivlänk,
som också kräver en ø4.8mm rundfil för skärpning.

Användarvisningsbild

Re: Ny kedja - fick jag rätt?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99501 Nu är det kikat!

De är av samma delning (.325) och spårvidd (1,3mm).

Packa du upp i lugn o ro, sätt på den o dra runt lite för hand.
Spänn upp den korrect o kör.
Du kommer inte o undra mycket sen... Möjligen varför den är bättre o kapa med, det är för att den du köpt är chisel o den du haft är Semi chisel.

Avatar Fallback

Re: Ny kedja - fick jag rätt?

axwell  
#99503 Krävs det mao en specialfil för att behålla det aggressivare bettet, eller försvinner den egenskapen efter första rundfilningen?
Senast redigerad av axwell tis 31 aug 2010, 22:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ny kedja - fick jag rätt?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99533 Nej, det är tandens form som skiljer.
Inte filen.

Avatar Fallback

Re: Ny kedja - fick jag rätt?

Nonkan  
#99535 Vi säljer oftast Stihl-kedjor till HVA/Jonsered, mest för att vi tycker de är bättre (verkar hålla längre) men de är även billigare. Husqvarnas riktpris på 13" originalkedja är 195:- inkl moms, vilket är svårt att motivera, både för sig själv och kunden när en bättre kedja (subjektivt iofs) är billigare.

Nackdelen med Stihl är att de är lite hårdare, så filar man med Husqvarnas fil så slits filen snabbare. En annan är att Husqvarnas rullmall inte passar riktigt på 1,3 mm Stihlkedja.

Stihl använder för övrigt inte 1,3 mm .325 själva utan gör kedjan så att användare av andra märken ska få känna på lite schweizisk precisionstillverkning :) Det är därför det inte finns någon svärdslängdsangivelse i första rutan på kartongen.

Avatar Fallback

Re: Ny kedja - fick jag rätt?

Stammen  
#99540 Tack så mycket för era svar. Jag har nu tagit ner ett plommonträd med nya kedjan och det gick fint.
Jag såg dock ett par små gnistor när jag sågade bort grenarna, är detta normalt? borde väl inte finnas så mycket jord/sand etc vid 1,5m höjd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny kedja - fick jag rätt?

totte  
#99544 Det är mycket vanligt att det finns inbäddade sandkorn i barken på träd upp till rätt hög höjd, När det blåser och sand yr i luften så fastnar det gärna i ojämnheter i bark. Stod trädet nära en väg?

Användarvisningsbild

Re: Ny kedja - fick jag rätt?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99546 Det kan vara nån grad som far väck från svärdet om det inte blev dressat vid bytet.

Begagnat o nytt ska slitas till så de passar varandra.

Användarvisningsbild

Re: Ny kedja - fick jag rätt?

totte  
#99550 "Dressa" betyder att fila av graderna på ytterkanten på svärdet, bör göras med jämna mellanrum, annars bryter det gärna flisor ur kanten.

Avatar Fallback

Re: Ny kedja - fick jag rätt?

Stammen  
#99551 Okej, trädet stod inte vid en väg, men ganska nära en husvägg med en slags sandrabatt så det kan ju ha blåst några korn därifrån. Svärdet blev inte dressat vid bytet, men nu har jag lärt mig att man ska göra det :)

Det kan ju nämnas att gamla kedjan hoppade av vid nedtagning av en syrenhäck, sedan filade jag bort några grader som blev på kedjans drivtänder så att dem fick plats i svärdet igen. Därefter spände jag kedjan så mycket jag vågade, men trots det hoppade kedjan av en gång till och efter det blev den pensionerad. Men jag såg inga skador på svärdet.

Antar att man måste ha en väldigt spänd kedja när man tar ner häckar och liknande buskage?

Blev lite off-topic men hoppas det går bra ändå :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny kedja - fick jag rätt?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99565 Nejdå. Inte mer spännt än annars.

Lyft lite i svärds tippen, spänn tills kedjan når vid i underkant på svärdet, dra runt ett par var o repetera vid behov.

Att du inte såg spår av skador betyder inte att det inte finns, bara att du skulle besökt Skogsforum tidigare!
Hehe...

Skämt åsido.... Det bör blivit skador på det som gjorde skadan på kedjan, dvs drev eller svärdsbanans börgan.

Om du sen tar skadad drivlänk o kör i spåret blir det påverkat, mer eller mindre beroende på kedjans skada.

Avatar Fallback

Re: Ny kedja - fick jag rätt?

Stammen  
#99571 Ok, är "svärds tippen" detsamma som svärdets kortsida? Läste någonstans att den var lagom spänd om man kunde lyfta en normallång kedja ca 1cm på mitten, kan det stämma?

Jo jag borde ha vänt mig hit direkt men häcken skulle ner den dagen hehe :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny kedja - fick jag rätt?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99573 Med svärdstippen menar jag den del av svärdet noshjulet sitter i.


Kom med frågor o om du har lust o förkovra dig lite så sök gärna lite på forumet.
Finns massor!

Stor kopp varmt tålamod eller kallt nyöppnat om så önskas och kör på!

Användarvisningsbild

Re: Ny kedja - fick jag rätt?

totte  
#99575 Kanske borde granska att svärdet inte är för mycket slitet i skåran, är det det så vinglar kedjan och det ökar risken för avhopp betydligt. Att spänna för hårt gör bara att du sliter i onödan på grejorna, att spänna för löst är i stort sett lika illa eller värre. 1 cm är ett hyggligt värde, du bör inte kunna lyfta så mycket att det blir luft under drivlänkarna, och när du drar runt kedjan för hand så skall den gå ganska lätt. Du känner om du testar att spänna att först blir det gradvis lite kärvare och vid en viss punkt så blir det plötsligt mycket tyngre att dra runt, då är det för hårt spänt. Vikitgt som Mange säger är att lyfta svärdsspetsen när du spänner.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).