Motorsåg och handhållet

Stihl FS 200 problem "Löst!"

9 inlägg 19647 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl FS 200 problem "Löst!"

PeterTh  
#99150 Hej,
Jag har eh Stihl FS 200 gräsröjare/röjsåg som har gått som en klocka i 10 år och som alltid har varit tankad med alkylatbensin. Nu har jag fått problem och eftersom jag inte är någon mästare på dessa motorer så behöver jag lite tips från er. Sågen startar utan problem och går bra på tomgång. Däremot svarar den dåligt på gas och går inte upp på fullt varv. Det känns som att den tvekar och den är inte så stark som den ska vara. jag har bytt luftfilter, tändstift och bränslelod och sågen blev aningen bättre men långt ifrån bra. På den här modellen satt det flera varianter på förgasare om jag har fattat det rätt och min har en enkel variant med bara en ställskruv. Var börjar jag leta efter felet?

Mvh
Peter


Senast redigerad av PeterTh tis 14 sep 2010, 12:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl FS 200 problem

Nonkan  
#99152 Kolla så det inte är hål i bränsleslangen, låter som att den drar luft.

Titta även så att inte ljuddämparen är igensotad.

Skulle gärna hjälpa till mer, men har inte heller så mycket erfarenhet av service på FS200 trots att det är en av våra mest sålda modeller någonsin. Den går inte sönder helt enkelt :)

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 200 problem

traktorz  
#99192 Vi har också en FS200 som har gått mycket bra. Mestadels har den gått med en treskärig slyklinga med Ø25cm diameter.

Vår FS200 har också bara en inställningsskruv, LD för tomgångsvarvtalet.
Vår modell har varit lite svår att starta och inte gått så bra på tomgång när den varit kall. Har därför bytt tändstift och vridit upp tomgångsskruven, så att den går hyfsat igen. Vi har blandat egen bensin och kört 2% alkylat växelvis. Tror därför att våra problem beror på gel-bildning av bränslet i förgasaren.

Jag tror också att dina problem beror på bränsleslangen, den får sprickbildningar med åren och måste bytas, viktigare än bränslelodet faktiskt. Intresserad av att höra vad du kommer fram till, eftersom vi har en likadan modell.

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 200 problem

Ingoberra  
#99593 Sitter det gnistgaller på ljudämparen så kan det sota iigen å strypa sågen nå grymt

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 200 problem

PeterTh  
#99594 Inget svar ännu men en förgasarsats med bl a nytt membran är på ingång. Vi får se om det hjälper.

Mvh
Peter

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 200 problem

anersimyra  
#99784 Hej Peter.
jag vet inte om tanken får luft via tanklocket,om så är fallet kan felet finnas där,dvs det blir vakum i tanken och motorn går precis som du beskriver.
mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 200 problem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99836 Har du justerat gasvajern?

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 200 problem "LÖST"

PeterTh  
#100720 Hej,
Tack för alla förslag på möjliga fel. Det visade sig att byte av membran i förgasaren löste problemet och sågen funkar nu bra igen.

Mvh
Peter

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl FS 200 problem "Löst!"

SawTroll  
#100846 Min FS 200 har alltid fungert som den skal, men jeg har hele tiden brukt enten Aspen eller Motomix (begge Alkylat) i den - merker ingen annen forskjell (skillnad) enn lukten.......

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).