Sida 1 av 1

Cat sågar HVA, motorfrågor?

Postat: fre 06 apr 2007, 08:33
av Sweden-viking
Har ju en cat såg HVA242XPG CAT.
Men av vad jag läst här av flera så anser många att dessa går lite för varmt bla samt att ev den keramiska insatsen i ljuddämparen dels stryper & väger.
Nu till mina dumma frågor:
Vad jag kunnat se & förstå så är det bara den keramiska insatsen i dämparen förutom lite klistermärken som skiljer den emot en icke cat såg, men ser att tändmodul samt förgasare varierat med åren.
Men det verkar mer hänga i hop med årsmodellerna än Cat-utförande om jag förstår detta rätt
Rätt eller fel, eller finns annan skillnad i motorn främst förgasare/tändmodul på Cat-modellerna?

Tänker därför prova att bulta loss den keramiska insatsen och klippa till en plåt som täcker hålet i dämparen där den satt.
det borde ge rakare utblås med mindre värme i motorn & lite mindre vikt.
Någon som har erfarenhet och provat?
Blir det för lite motstånd i dämparen, så att man bör stoppa dit typ liteeee litee skrot istället...?
En tvåtaktare ska ju ha lite motstånd för att gå bra.
Hur ser trimm däparna från usa ut, är de rensade invändigt eller sitter det nåt strypande i dessa
Tacksam för tips...

Postat: fre 06 apr 2007, 13:20
av Mange
Där är skrot nog i cat dämparen, det går nog bra o testa med en plåt.
Du förstår när du tar av den....

Det jag funderat mycket på är varför det inte finns rör från cylindern efter porten, det ska ju egentligen vara en bit så lång så att det som sugs tebax in i motorn inte åker in o ut massor med gånger.
Detta användes förr, men pga kolbeläggning så slopades detta.
HVA hade 12cm rör efter cylindern på HVA 90.

Postat: fre 06 apr 2007, 15:46
av Ferguson
Enligt en som jag pratat med på HVA skulle ljuddämparen bli för stor om den skulle vara bättre avstämd.
Dvs putta tillbaka oförbrända avgaser bättre.

Ang cat så finns det väl endast vissa 242 med "riktig" katalysator.

Dagen E-tech modeller har det inte och Jonsered som skriver att dom har katalysator har det inte heller :? ..

Postat: fre 06 apr 2007, 16:35
av Mange
Ferguson skrev:Enligt en som jag pratat med på HVA skulle ljuddämparen bli för stor om den skulle vara bättre avstämd.
Dvs putta tillbaka oförbrända avgaser bättre.

Ang cat så finns det väl endast vissa 242 med "riktig" katalysator.

Dagen E-tech modeller har det inte och Jonsered som skriver att dom har katalysator har det inte heller :? ..


Det finns nog sätt o lösa det, det behöver ju inte tvunget gå rakt ut...
tror nästan det skulle funka i en vanlig dämpare...
Tittar man på dem o tänker sig att de går som en 9 blir det rätt lång sträcka, gott o väl för de flesta såg som finns utom de allra största.
Det kan ju hålla samma profil som utblåset, det borde gå...

Det är ju cc relaterat, så mer än 7-8 cm tror jag inte behövs på 55cc till ex..

Postat: fre 06 apr 2007, 16:52
av Ferguson
Det stämmer säkert som du säger och man kan ju räkna på det om man nu skulle vilja det.

Det svåra är att få sågen att gå bra på ett brett varvtalsområde.
När man konstruerar en ljuddämpare kan man välja att antingen få en någorlunda bra effekt vid ett brett område eller ett högt efftktuttag vid ett smalare område.

Motorcycklar har ju en fördel att kunna ha så stort avgassystem.

Postat: lör 07 apr 2007, 11:03
av Mange
Allt hänger ihop.
Tider då portar är öppna, fart o flöden, insugs typ, förgasar typ, ljudd, typ av spolkanaler o form på vevhus är bara några exempel.

Är man ute efter att bygga nytt från grund kan man räkna fram detta, men man kan åxå testa en detalj som ljudd...
Göra ett par olika o se om det blir bättre eller sämre...
Inte alltid teori o praktik kommer överens, men teorier kan ge fingervisning.
Man vet inte mycket med bestämdhet förän det snurrat några tusen timmar...

Postat: lör 07 apr 2007, 14:08
av Sweden-viking
Gjorde en plåt idag och ersatte den keramiska insatsen med den.
Den blev lite mer högljudd.
Varmkörde den 10 minuter och justerade förgasareinställningarna, kanske den vart lite rappare men svårt och säga föränn man kört den i arbete i skogen.

Vi får väl se...om man märker skilnad... :roll: :D :lol:

Postat: lör 07 apr 2007, 15:17
av knaggen
släng på en vanlig dämpare på den då kommer den att gå bättre