Motorsåg och handhållet

Längd på kedja till Stihl

40 inlägg 18803 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Längd på kedja till Stihl

fm  
#7766 Har en Stihl MS 361 som jag haft 3/8 kedja på och 15 tum svärd.
Nu har jag bytt kedjedrev till 0,325. Jag satte på ett 13 tum svärd och försökte få på en kedja med 56 länkar. Kedjan var för kort (antagligen pga att det är ett stort drev med 9 kuggar).

Svärd,kedja och drev är stihl.
Hur många länkar skall kedjan ha för att passa?

(Bara att vänta på huggarn så kommer nog svaret)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7772 Jag trodde Stihl hade jämna tum...

12", 14", 16" etc

Användarvisningsbild

Re: Längd på kedja till Stihl

maccall  
#7773
fm skrev:Nu har jag bytt kedjedrev till 0,325. Jag satte på ett 13 tum svärd och försökte få på en kedja med 56 länkar. Kedjan var för kort (antagligen pga att det är ett stort drev med 9 kuggar).

Svärd,kedja och drev är stihl.
Hur många länkar skall kedjan ha för att passa?



Det är den det skall vara, men det kan ju vara rätt trångt ibland även om det är rätt antal länkar. Du kan inte fått tag i ett 15" svärd i stället om det nu är helt omöjligt i praktiken?

Hej alla förresten, jag har lurkat ett tag, men inte postat förr.

Avatar Fallback
eriksberg  
#7774 Är det 32cm svärd, är det 57 DL listat..

/klas

Användarvisningsbild
maccall  
#7775
eriksberg skrev:Är det 32cm svärd, är det 57 DL listat..



Mmm, men bara på C-versionen. Det kanske är en sån det är förresten, men är det inte lite skumt att det skulle vara skillnad på det?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7776 Tjenare, Mccall!

Jag har alltid trott att bredden o längden mellan svärd, svärds fäste o drev är annorlunda....

Användarvisningsbild
maccall  
#7777
Mange skrev:Tjenare, Mccall!

Jag har alltid trott att bredden o längden mellan svärd, svärds fäste o drev är annorlunda....



Mellan en "C" och en vanlig? Nä, "C" indikerar bara att sågen har någon form av komforthöjande detalj, den kan sedan vara en eller flera av Elastostart-handtag, dekompressionsventil, primer, snabbkedjespänning eller Easy2Start. De senare då oftast ihop med ännu fler bokstäver inamnet, men att de skulle ha någon skillnad utöver det har jag inte förstått det som. Svärden är ju desamma och det skulle nog bli för dyrt om de skulle hålla med olika chassin på samma sågmodell beroende på vilka lösa finesser man valde till.

Jag räknar kallt med att när snabbkedjespänningen på mina sågar sticker blir det billigare att köpa en vanlig kåpa och två nya svärdsbultar för att konvertera om den till "normal". Men jag kanske har en överraskning att se fram emot den dagen... :D

Avatar Fallback
fm  
#7778
eriksberg skrev:Är det 32cm svärd, är det 57 DL listat..

/klas

Japp du har rätt. Jag kollade i katalogen och det skall vara en extra drivlänk. 57 DL.
C tror jag brukar stå för snabbkedjespänning och det påverkar ju inte längden på kedjorna.
Tack för svaren.

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7783 B= snabbkedjespänning
Q=QuickStop
v=förgasarvärme
W=handtagsvärme

hittar dock inget om C ,,,,,,,

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7786 Näej, jag menade generellt på alla ssttt... Stihghhl.. Ah.. de där tyska orange/vita ni vet...


:?

Användarvisningsbild
maccall  
#7790
Mange skrev:Jag trodde Stihl hade jämna tum...

12", 14", 16" etc



De har det lite marigt med angivelsen av svärdslängd i gränslandet mellan den lilla/öppna svärdsinfästningen och den stora/slutna: Ett "öppet" 14" har samma effektiva skärlängd som ett "slutet" 13". Det är samma sak med 16"/öppet och 15"/slutet svärden.

I faktisk totallängd är det också bara millimetrar som skiljer dem åt, så jag antar att det är någon fantastiskt smart affärsteknisk detalj som är orsaken.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7794 Jag tror som sagt att bredden på svärden och att svärdet sitter längre bak gör det.

Diet finns nog ett fäste till, för de större sågarna.

Användarvisningsbild
maccall  
#7796
Mange skrev:Jag tror som sagt att bredden på svärden och att svärdet sitter längre bak gör det.

Diet finns nog ett fäste till, för de större sågarna.



Det finns tre fästen till Stihls sågar: Ett för de minsta sågarna 017/170-025/250 (det var det jag kallade den "lilla/öppna" infästningen ovan), ett för de lite större sågarna 026/260-066/660 + 024/240 (det var den jag kallade för den "stora/slutna" infästningen) och slutligen har 880 en egen.

Men en och samma såg har bara en infästning, så varför kedjan behöver en drivlänk till om sågen skulle ha t.ex. elastostart och dekompressionsventil tycker jag fortfarande är egendomligt... :roll:

Användarvisningsbild

Re: Längd på kedja till Stihl

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7806
fm skrev:Har en Stihl MS 361 som jag haft 3/8 kedja på och 15 tum svärd.
Nu har jag bytt kedjedrev till 0,325. Jag satte på ett 13 tum svärd och försökte få på en kedja med 56 länkar. Kedjan var för kort (antagligen pga att det är ett stort drev med 9 kuggar).

Svärd,kedja och drev är stihl.
Hur många länkar skall kedjan ha för att passa?

(Bara att vänta på huggarn så kommer nog svaret)


Tjena FM! du ska som sagt ha 57 dl till 13" svärdet! själv använder jag aldrig 13" svärd!allra helst inte på 361!! men 361 med 13"& 9kugg kan nog bli "intressant"!! :lol: du kommer att få en satans fart på kedjan kan jag lova! 😈 har använt 9kuggs 325 18" på en av mina 361or och ms360,och får då ha 75dl i stället för "orginal"74dl! se bara till så att du har kedjan rätt spänd! inget "häng" under alltså,som man ganska ofta ser! för annars vill kedjan gärna "spåra ur" pga det stora 9kuggs drevet! om stihls sågar heter w,c,g ö s eller vad du vill så är det ingen skillnad på antal drivlänkar så länge det är samma fäste!(så vitt jag vet i alla fall) på min 660 kan jag däremot ha både 7 & 8 kuggs 3/8 utan att byta kedja! C TROR jag står för decompventil!! :roll: betekningar och bokstäver hit å dit kan vara lite förvirrande ibland! :D men det är ju inte bara stihl anser jag! jag menar hur logiskt är "G" i HVAs xpg?(Grundgas kanske :lol: ) eller "XP" också för den delen! "G" står väl om jag fattat rätt för värme i handtagen? men borde väl logiskt då heta w eller v tycker man!?? eller möjligen H!! skit desamma med betekningar,bara grejorna funkar!! :D

På tal om drev så kan jag rekommendera alla att köra med stihls kedjedrev! har kört med oregon nu ett tag på ps5000,och tycker att det slits jäkligt fort! och det är nu dags att byta!(har bytt 3 hittills) men nu ska jag banne mig kasta på ett stihldrev! är nästan hundra på att stihl 260s drev passar! :D 260s drev passar även för er som kör HVA346! jag är dock inte helt hundra på detta,men ska forska i ämnet och återkommer! nån här på forumet kanske redan har svaret?? :D förvisso så är det ju en bagatell att byta drev på både dolmarn och stihl! :D å inte är drev speciellt dyra heller.....men ändå!! för er med bla 346 kan det ju vara extra intressant med stihldrev med tanke på att det är lite mer jobb att byta drev!! bara en liten tanke som dök upp!! :lol:

jämna "tum", är det på minsta stihlfästet,vilket jag brukar kalla för "hobby"fäste!dessa svärd är bla lägre i höjd än "orginal"svärden! dessa svärd och fästen tror jag att dom flesta fabrikat har på sina "småsågar" och är inget unikt för stihl!

Om jag ska köra med längre svärd än 15" på 361, så använder jag helst 3/8 mest pga mindre antal tänder att fila! har beställt 3st 15"powermatch svärd nyligen! ett 325 till dolmarn och 325 & 3/8 till 361orna! ska även laborera med olika drev & kedjor för att se vad som funkar bäst! :D det är ytterst sällan som jag använder 18"tum,förutom på rotkapning och en del fällning! detta med olika drev & kedjor kan ju även jag tycka att det är "hårklyverier"! :roll: dessutom så kostar det både tid och pengar!...men vad då!!?..........jag kan ju skylla på "sjukdomen"!! :lol: 😈 testar man inte får man ju aldrig reda på nåt!!

Vad tycker du om 361an så här långt? Jag har lånat ut en av mina 361or till en kollega nu i ett par veckor,och han säger att:"glöm att du får tillbaka den"!! 😡 :lol: vi får väl se hur det går! :)

Tala om vad du tycker 9kuggs drevet!!

hej hupp!

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7807 Glömde ju att säga att: en GLAD PÅSK tillönskas alla här på forumet från "huggarn"!! :D kan ju även nämna att själv är jag bakis som ett as idag pga intagande av ett stort antal kalla drycker i kombination av bastu i går!! :lol: kan det vara värmen som gör det? vad tror ni? :lol:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).