Motorsåg och handhållet

Zenoah sele till röjsåg något att ha?

22 inlägg 9865 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98808 Med frakt 120+m expiditionsavgift 40+m verkar det hamna på 460 inkl moms.

Blir för övrigt inte klok på bilden om det är ett höftbälte eller bara något extra ryggstöd eller så...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha

Robertberg  
#98846 Det är ett höftbälte, det syns iaf väldigt tydligt på min skärm, det kommer ni också göra om ni:

Förövrigt tycker jag att Zenoahselen är väldigt lik Stihls?

Avatar Fallback

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

Nonkan  
#98854 Nävafan, jag ändrar mig igen. Skulle inte kalla det där höftbälte, mer ett vadderat stöd för rygg och höft. Som på Stihls originalsele helt enkelt. Det verkar bara finnas ett spänne för höftfputa/band nämligen.

Hade selen haft riktigt höftbälte skulle det vara mer skiljt från upphängningen av selen som på Stihl X-Fit och Hva Balanceselar, eller för den delen vilken vandringsryggsäck som helst.

Justerar era skärmar så att ni kan se skillnad på varje ruta från svart till vitt.


Syns bättre på kvällen faktiskt, min skärm justerar sig efter omgivningen och det funkar inte alltid som det borde, inte på balkongen iaf. Min stationära med skärm är kalibrerad för fotoredigering, men orkar inte starta upp den bara för att Nima inte kan fixa vettiga bilder.

Avatar Fallback

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98857
Nonkan skrev:Jag missade höftbältet :oops:

Svart bakgrund på bilder av svarta produkter känns väl inte helt smart...

Som tidigare sagt, köp och prova, den är ju inte så dyr (tänk dock på att Nima säljer utan moms).

Zenoah gör bra trimmers, så selen är nog anpassad för lättare maskiner, typ 5-6 kilo. Zenoah är samma som Komatsutrimmers och ägs av Husqvarna så det är ju de som får pengarna i slutänden (som vanligt :) )

Sthil eller husqvarna är inte inte så bra heller men om du tittar på bilden så finns det ett höft bälte och sedan priset där är både stihl och husqvarna åt helsike för dyra för något som inte fungerar.


Vad är det som inte är bra på dessa nuförtiden? HVA-krokarna har det ju varit lite strul med till Stihl-sågar, men annars? Jämfört med selarna för 10 år sedan så har det hänt väldigt mycket inom ergonomi på dessa produkter.


Husqvarna selen ger tryck skador på ryggen så som den är konstruerad och då på motsatt sida mot röjsågen men den är bättre än stihls sele som åker om kring som en smör klick i hett stekpanna där är det axelbanden som inte är bra dom sitter inte kvar på axlarna utan glider ner mot axel leden och orsakar tryck skador på axeln om man inte sätter ett band i mellan axelbanden .
den selen som är bäst men inte bra är baggen men den blir riktigt bra efter modifiering av axelband = bredare för bättre avlastning snikkibälte som midje bälte och husqvarnas plunta då är den selen riktigt bra att skogsröja med men krokarna håller bara ett halvår sen är den slut .

Avatar Fallback

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

Nonkan  
#98991 Tryckskador har jag faktiskt inte hört talas om innan, men det är möjligt att mothållsbandet på vänstersidan skär in en del, då det är ganska tunt. Det är bredare på nyaste selen, Balance XT.

De problem du pratar om på Stihl verkar lite märkliga om du pratar om X-Fitselen. Att den gamla selen inte är så värst är nog de flesta överens om så det känns lite onödigt att fortsätta prata om, finns flera trådar om det redan. Den är inte så bra helt enkelt, något som jag däremot hävdar att X-Fitselen är.

När det gäller HVA-krokarna så är det också ett känt problem, men jag tror inte de kommer byta material i dem för det. Krokarna håller om man kör Husqvarnas sågar och det är de sågarna selen är gjord för. De 50-100 kr/år man får lägga på krokar om man kör Stihlsåg med HVA-sele kompenseras mer än väl av det man sparar på startfjädrar/snören/linhjul, vibbfjädrar, bränsleslangar och liknande som räknas som slitdelar på HVA men håller förvånansvärt länge på Stihl.

Användarvisningsbild

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

Torparn79  
#99009
Nonkan skrev:När det gäller HVA-krokarna så är det också ett känt problem, men jag tror inte de kommer byta material i dem för det. Krokarna håller om man kör Husqvarnas sågar och det är de sågarna selen är gjord för. De 50-100 kr/år man får lägga på krokar om man kör Stihlsåg med HVA-sele kompenseras mer än väl av det man sparar på startfjädrar/snören/linhjul, vibbfjädrar, bränsleslangar och liknande som räknas som slitdelar på HVA men håller förvånansvärt länge på Stihl.

OT: men jag snackade med grannen om det där med HVA-sele och Stihlsåg..
när han köpte sin Stihl ifjol så frågade handlaren vilken typ av sele som grannen skulle använda, sen såg han till att bygga om sågen direkt, han bytte ögla på sågen..
vad jag förstod så hade handlaren tröttnat på att få klagomål på att inte selarna höll..
han menade att det är inte kroken som är för klen utan legeringen i öglan som är för bra och pga det så får HVA-selen oförtjänt dåligt rykte, den är ju trots allt den mest ergonomiska selen för tillfället..

Avatar Fallback

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

Nonkan  
#99010 Frågan är ju om något kan vara för bra :)

Personligen tycker jag det är bättre att kroken går sönder, för det är dyrare och krångligare att byta upphängningen på sågen.

Går att jämföra med B&S åkgräsklipparmotorer tycker jag, där är det lilla drevet på startmotorn i plast och lätt/billigt att byta medan det stora drevet på svänghjulet är i metall. Det gör att om något av dem går sönder är det nästan alltid det som är enkelt att byta.

HVA-kroken är ju väldigt enkel att byta, det som händer är att det blir ett irritationsmoment när den går sönder, men det är s.a.s på gång jäkligt länge innan den väl går av så man har ändå tid att skaffa en reservkrok. Jag tycker helt enkelt det ingår i den personliga reservdelslådan med klingmuttrar, tändstift och startsnören om man ändå har valt kombinationen HVA sele + Stihl röjsåg. Det här drabbar ju bara de som kör yrkesmässigt och då har man ju (förhopningsvis) lite extra prylar med sig i skogen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).