Motorsåg och handhållet

Zenoah sele till röjsåg något att ha?

22 inlägg 9824 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Zenoah sele till röjsåg något att ha?

Phantom  
#98615 Har en liten fundering om det finns någon som provat denna sele?
http://www.nimaab.se/se/art/proffssele.php
Frågan är om det är något att ha, om den fungerar som den ska och hur den sitter?
Jag har endast en gammal orange originalsele till min röjsåg som jag inte tycker är så bra och tänkte att kanske denna kunde vara något. Priset är det ju absolut inget fel på, och fungerar den bättre än den jag har så är jag nöjd :smile:
Jag går inte hela dagar med röjsåg utan kör lite då och då, så att kosta på mig en riktigt dyr sele i dagsläget är inte aktuellt men det kanske blir om/när jag byter ut röjsågen.
Så lite reflektioner på denna sele vore bra...om det finns någon som provat den och hur den passar till en HVA röjsåg.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98616 Jag slår vad lika mycket som den kostar på att det är skit.

Användarvisningsbild

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

Elias  
#98618 Den ser slående lik stihl selen såvitt jag kan se. Kan dock inte säga om den är bra eller dålig.

Vet inte vad din budget är men stihl selen kostar 650 vet jag och balance selen till hva kostar någon hundring till.
Kan vara dumt att chansa och de där hundringarna har man igen när man slipper ha ryggont i dagar efter man röjt.

Avatar Fallback

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98635 Selen som följer med Stihl är också skit så ingen gär väl och ger 650 spänn för en sån. En sån kan du nog få från nån på forumet som har köpt en riktig sele istället.

Avatar Fallback

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

Nonkan  
#98641 Jag hade köpt HVA Balance X eller Stihl X-Fit-sele istället. Zenoahselen verkar sakna höftbälte så den lär inte vara bättre än den du har. Höftbältet är bra mycket viktigare än vadderingen.

Användarvisningsbild

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

Skogshuggarn  
#98659 Zenoah kan möjligtvis vara en försvarbar investering till en liten gräsröjare för gårdsbruk, men i skogen skulle jag ha slängt den på "kaffebrasan".

Användarvisningsbild

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98661 Höftbälte är ett måste för att en sele skall fungera bra. Inget höftbälte = släng :!:

Avatar Fallback

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98700
Nonkan skrev:Jag hade köpt HVA Balance X eller Stihl X-Fit-sele istället. Zenoahselen verkar sakna höftbälte så den lär inte vara bättre än den du har. Höftbältet är bra mycket viktigare än vadderingen.

Sthil eller husqvarna är inte inte så bra heller men om du tittar på bilden så finns det ett höft bälte och sedan priset där är både stihl och husqvarna åt helsike för dyra för något som inte fungerar.

Avatar Fallback

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

Phantom  
#98769 Höftbälte är något jag ska ha på en sele, och det tycker jag det ser ut som att denna sele har.
Att den är billig var en anledning till visat intresse från min sida, men jag har ingen aning om kvaliteten på den eller hur den fungerar.
Det verkar inte som att det finns någon här som själv provat selen och kan ge ett bra utlåtande, utan det är endast gissningar och spekulationer. Visst kan gissningarna stämma med att det bara är skit och att den inte alls är funktionell, men det är synd att ingen provat den och kan ge ett mer rättvist utlåtande.
Det kanske kan stämma att den fungerar bättre med en liten gräsröjare och inte alls så bra i skogen med röjsågen. Jag förstår ju att det kräver lite bättre utrustning i skogen då det är lite större påfrestningar...
Men vi får se om någon vågar träda fram och berätta om de provat denna sele, eller hur det är men det får tiden utvisa.
Att jag inte lägger ner mycket pengar på en bra och beprövad sele nu beror på att röjsågen kommer att bytas ut framöver, och med det bytet så räknar jag med att sele följer med den sågen eller att den blir billigare vid samköp än om jag köper sele nu och såg sen.
Det jag tänkte var att denna sele kanske skulle fungera så länge, men kvaliteten verkar ingen ha så stora förhoppningar om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

Skogshuggarn  
#98774 Förbannat knepig bild!, för jag missade oxå att den hade höftbälte, och hakade på Nonkans inlägg.
Nu är det väl så, att ingen lär hamna på fattighuset för 208:- + m och lite frakt, så köp och prova den.

Om inte annat så kan du ha den till just gräsröjare/reservsele, eller låna ut den till någon snål granne,,,, :D

Avatar Fallback

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

Phantom  
#98776 Det kanske blir så att jag blir tvungen att köpa den och prova hur den är...som sagt priset är ju sådant att man kan våga prova och kanske låna ut till någon snål granne :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

Nonkan  
#98788 Jag missade höftbältet :oops:

Svart bakgrund på bilder av svarta produkter känns väl inte helt smart...

Som tidigare sagt, köp och prova, den är ju inte så dyr (tänk dock på att Nima säljer utan moms).

Zenoah gör bra trimmers, så selen är nog anpassad för lättare maskiner, typ 5-6 kilo. Zenoah är samma som Komatsutrimmers och ägs av Husqvarna så det är ju de som får pengarna i slutänden (som vanligt :) )

Sthil eller husqvarna är inte inte så bra heller men om du tittar på bilden så finns det ett höft bälte och sedan priset där är både stihl och husqvarna åt helsike för dyra för något som inte fungerar.


Vad är det som inte är bra på dessa nuförtiden? HVA-krokarna har det ju varit lite strul med till Stihl-sågar, men annars? Jämfört med selarna för 10 år sedan så har det hänt väldigt mycket inom ergonomi på dessa produkter.

Avatar Fallback

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

inkazar  
#98792
Skogshuggarn skrev: 208:- + m och lite frakt
D


260 inklusive moms frakten kan ja inte se utan att bli medlem vilket ja inte orkar just nu. men jag tippar 60-100 kr är väl i överkant.

Användarvisningsbild

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

Skogshuggarn  
#98796 Som jag skrev,,,, 208:- + m (moms alltså) och lite frakt.

Det är säkert helt efter dina antagande gällande slutsumman, men defenetivt inte dyrt för en röjsele.

Användarvisningsbild

Re: Zenoah sele till röjsåg något att ha?

Skogshuggarn  
#98797
Nonkan skrev:Jag missade höftbältet :oops:

Svart bakgrund på bilder av svarta produkter känns väl inte helt smart...


Dom kunde ju åtminstonde ha "häng upp den" för en rak motbild, men som sagt,,,,jag missade oxå detta och då är det bara ställa sig i skamvrån. :wink: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).