Motorsåg och handhållet

Ojämn HVA 242

42 inlägg 15617 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
fm  
#7879
gnisten83 skrev:Om du ställer in den med full tank och den börjar konstra efter ett tag, blir det rätt igen om du fyllar tanken igen??

Nej, det spelar ingen roll hur mycket bensin det finns.
Varm eller kall motor kvittar också.
Ska kolla filtret mange nämde.

Tack för alla tips. Skulle var kul att få den att gå som den ska.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
fm  
#7886 Jag har pillat lite på 242:an idag. Har kört endel och problemet är att ibland får den inte bränsle så det räcker (både på tomgång och fullgas).

Funderar på reglerventilen. Hur kollar man den (rätt nivå osv)?

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7887 Har du kollat så att det inte är tätt luft hålet till tanklocket, då kan det bli vacum och den får ingen soppa.

Avatar Fallback
fm  
#7889
Sweden-viking skrev:Har du kollat så att det inte är tätt luft hålet till tanklocket, då kan det bli vacum och den får ingen soppa.

Ja det är kollat.
När den fick för lite soppa lutade jag sågen och lossade locket ett varv men den gick inte bättre.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7892 Har du testat o skruva ut H?
Kan vara att den får för lite helt enkelt....

Avatar Fallback
fm  
#7894
Mange skrev:Har du testat o skruva ut H?
Kan vara att den får för lite helt enkelt....

Ja så enkelt är det inte. Har skruvat ut den så att den 4-taktar aldeles för tidigt och efter ca 10 min körning så varvar den ur helt och lite till. Släpper man ner den på tomgång så är tomgången för hög och ger man fullgas då så kväver den sej.

Sen efter ett tag kan den bli normal igen, rena trolleriet.

Om man ställer in förgasaren när den får förlite bensin så går den bra ett tag men sen surar den igen totalt.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7896 Låter som det är strul i bränsle tillförsel...

Hmmmm

Avatar Fallback
fm  
#7898 Ja det är jag också säker på men frågan är vart det stryps och bara ibland???
Tack för dina tips Mange och ni andra

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7900 http://img236.imageshack.us/img236/9853 ... zb4.th.jpg
här sitter avluftningen på en 242

Avatar Fallback
fm  
#7901 Mange jag funderade på ventilen under membranet.
Den kanske inte öppnar som den ska. Går det att mäta eller testa?

Avatar Fallback
fm  
#7902 Hur går det för dej ferguson?
Har du hittat något fel på din 242;a?

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7913 När jag fick liknande problem med en 540 för många år sen var domen från repratören att den sög tjuvluft från vevhuset, sågen var då helt omöjlig att ställa en säker tomgång.
Den varierade enormt.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7922 Luftläcka är en möjlighet...

Det funkar inte o flyga på från alla håll.. En sak i taget, börja från början o eliminera efterhand... Till sist blir du klok på det..

Det går o mäta fram, om du kollar vilket tryck den ska öppna/stänga på exempelvis
Höjden på hävarmen går oxå att ställa.
Gå till tillverkarens sida, kolla o läs på, sen river du i grejerna.

En Amerika fras som funkar bra surrar ofta i mitt huvud:
"Keep it simple stupid"

Avatar Fallback
fm  
#7928 Det var höjden på hävarmen jag tänkte på. Jag ska försöka hitta rätt inställning på nätet.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7934
fm skrev:Det var höjden på hävarmen jag tänkte på. Jag ska försöka hitta rätt inställning på nätet.

det enklaste att få rätt höjd på hävarmen är att lägga en linjal eller liknande över förgasaren och då skall hävarmen gå upp i mot linjalens botten och när den mäts in så skall membranet vara bort plockat.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).