Motorsåg och handhållet

Tänkte öppna slipverkstad...

12 inlägg 8195 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tänkte öppna slipverkstad...

henrik_hult  
#98316 Hejsan, ny medlem på forumet här. Som ämnet lyder, jag tänkte börja slipa kedjor och syssla med försäljning av svärd, kedjor, lite smörjmedel etc. Min fråga är angående priser på maskiner, och deras för/nackdelar. Jag lurar på ett set med beg maskiner till att börja med (grindomatic v12, oregon till ryttarna, samt markusson drivlänkslip). Är det någon som vet nypriset på en triplematic, anab, eller liknande maskin? Ärdet något annat alternativ jag bör kika på? Volymmässigt skitar jag på ca: 300 kedjor/vecka. Tacksam för svar!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tänkte öppna slipverkstad...

Skogshuggarn  
#98325 Redan vid en volym på 1/3 del av det du nämner/vecka så skulle jag utan tvekan titta på en "Franzen" eller motsv.

Avatar Fallback

Re: Tänkte öppna slipverkstad...

henrik_hult  
#98330 Tack för tipset! Vet du ungefär vad en sån ligger på? Om det ens är värt att be om en offert...

   TS
Avatar Fallback

Re: Tänkte öppna slipverkstad...

henrik_hult  
#98334 Den som söker skall finna... Det fanns visst ett pris här i forumet, sorry. Jag har googlat runt lite men hittar bara små "hemmamaskiner" (och nu Franzen), någon annan maskin värd att titta på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tänkte öppna slipverkstad...

Skogshuggarn  
#98344 Grindomaticen är oxå en "hemmamaskin" i mina ögon.

Avatar Fallback

Re: Tänkte öppna slipverkstad...

henrik_hult  
#98355 Håller med dig till fullo, men tänkte ha den i början till att "demoslipa" lite grann gratis åt tilltänkta kunder. Men hur är det med Triplematicen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tänkte öppna slipverkstad...

stegmaster  
#98370
Skogshuggarn skrev:Grindomaticen är oxå en "hemmamaskin" i mina ögon.

😡 :lol:
Men en jäkla bra "hemmamaskin". :wink:
Sliper lite kedjor för andra och brukar ta kr30-40 pr kedja (pris beroande på om man behöver slipa ryttare) för detta. Men håller nog med om att en mer automatisk maskin behövs om du ska slipa 300 kedjor pr vecka.
Men er rätt så nöjd med nogranheten på grindomaticen. Det som drar ned er ju man får byta skiva til ryttarna och ställa om maskinen. Så den nya triplematicen såg ju mycket interessant ut, frågen er ju va priset blir??
Var inte priset på en "Franzen" ca kr 120000,-, eller tar jag helt fel nu??? :???:

Användarvisningsbild

Re: Tänkte öppna slipverkstad...

Elias  
#98381 Triplematicen kostade 44 000 om jag inte såg fel på noliamässan förra veckan.
Frågan är ju bara om det var + moms eller med moms.

Avatar Fallback

Re: Tänkte öppna slipverkstad...

Nonkan  
#98416 Fick en offert på Franzen för några år sedan då Skogma började sälja den. Introduktionspris 113000+moms så vi sket i det :). Den är nog lite dyrare nu...

Triplematicen känns väl som ett mer gångbart alternativ om du ska starta upp. Kan ju vara idé att ha flera stycken om du ska få lite tempo på det...

Användarvisningsbild

Re: Tänkte öppna slipverkstad...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98421 Jag gillar Marcussons Triplematic.
Den har verkar ha potensial!

http://www.markusson.se/eng.html

Nu har jag aldrig funderat i dessa banor då det inte finns tillräckligt underlag här.

Om man spånar lite i detta eftersom det väckte mitt intresse...
Vi säger det tar ca 10 min/kedja. Den ska hanteras, inspekteras, monteras, köras, demonteras, paketeras/levereras...
Det blir 3000min. Mycket mer om det är kassa tid o kunder hit o dit...
Om man har flera maskiner blir det effektivare. Kanske tre stycken. Då kan de köras kontinueligt o ingen dötid för den som sköter dem.
På 2 kanske 3 maskiner borde det kunna gå 100 kedjor per dag...

Hur mycket klarar man / dag som person?
2-5 maskiner?
Resultat? Intresse?

Avatar Fallback

Re: Tänkte öppna slipverkstad...

JN Slip  
#110291 Jag har 3st Triplematic. Kör man ryttarna också så tar det ca 17minuter på den långsammaste hastigheten för en 94dl kedja.
Kör man inte ryttarna så tar ett varv ca 13minuter för en 94dl kedja.
Jag kör alltid på den långsammaste hastigheten så att det inte bränner så lätt.
Sedan är det många kedjor som är stenkörda så en maskin brukar stå och köra dessa kedjor.
5ost kedjor om dagen kör jag, då en maskin kör stenkört vid behov.
Är det inte stenkört kan man köra 9st kedjor i timmen på 3st Triplematic, slipar man då i 8timmar kan man köra 72st kedjor.
Kör man 70dl så kan man köra 4st i timmen på en maskin.
Franzen maskinen slipar nog mycket fortare för den kör ryttaren samtidigt med en annan skiva.
Jag ska köpa ett par slipar till men vet inte vilken, skulle vara roligt att prova Franzen eller Anab.
Men jag är nöjd med Triplematic maskinerna.

Avatar Fallback

Re: Tänkte öppna slipverkstad...

henrik_hult  
#110367 Efter att ha lekt runt med en triplematic kan jag bara konstatera att den inte är för mig. Jag får helt enkelt inte till lika vassa kedjor som med grindomaticen. Kör man standard inställningarna går den (triple) hyfsat bra, men när man kör med aggresivare vinklar slits slipskivan så ojämt att det blir en avsevärd skillnad på första och sista länken (87dl kedja). Det är mycket möjligt att jag gör något fel med den, men mina grindo' slipade blir läskigt vassa i jämförelse. När det blir dags för nyinvestering ska jag dock kolla upp triplen mer.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).