Motorsåg och handhållet

Stihl 066 förgasarinställning

16 inlägg 25686 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 066 förgasarinställning

Cerwinbob  
#98235 Hej igen, mycket problem idag...

Har en stihl 066 som inte vill gå på tomgång. Sågen går fint på hög- och mellanvarv men vill absolut inte kännas av tomgång. Hade tomgång innan jag bytte idag till aspen. Någon som vet grundinställningar på denna förgasare? Står tryckt på sidan 1 varv låg och hög men inget om tomgång. Kan det vara så att förgasaren inte klarade övergången till aspen?

//Otto



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 066 förgasarinställning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98242 Har du grundinställning på L-nålen brukar det kunna gå att skruva in tomgångsskruven tillräckligt mycket för att den skall gå på tomgång. Normalt så justerar man L nålen så att maxvarv uppnås och sedan skruvar man ut ca 1/4 varv eller tillräckligt mycket för att sågen skall svara rappt på gaspådrag. Om L är för mycket utskruvad kan det ibland hända att sågen dör direkt efter att man släppt gasen oavsett hur man fipplar med tomgångsskruven.

Bytet till Aspen kan också ha orsakat att beläggningar lossat i bränslesystemet och satt igen tomgångskanalen i förgasaren.

Avatar Fallback

Re: Stihl 066 förgasarinställning

Cerwinbob  
#98329 Har fått igång sågen nu, går bra på tumgång med. När man ställer förgasaren på den hur går man tillväga? Husqvarna har ju en fin bruksanvisning på det men sådan saknas till stihl. L nålen finns det ju redan svar på men H nålen och vilken börjar man med?

th Hur skulle du gjort?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 066 förgasarinställning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98335 Det finns redan trådar som behandlar ämnet:
viewtopic.php?f=12&t=7275&p=85759&hilit=inst%C3%A4llning+f%C3%B6rgasare#p85725
viewtopic.php?f=12&t=6095&p=71618&hilit=fyrtakta#p69699
I den senare finns även en länk till en sida där man kan höra hur det skall låta.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 066 förgasarinställning

totte  
#98366 Husqvarnas beskrivning bör i princip stämma för Stihlen, det är ingen skillnad i hur man går tillväga. Men läs gärna det th rekommenderade, står en hel del matnyttigt där.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 066 förgasarinställning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98384 Om man är osäker o inte hittar rätt hos sågens tillverkare är det klokt att titta på tillverkarens hemsida för förgasaren.
De har bra sidor som förklarar det mesta.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 066 förgasarinställning

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98638 ursäkta, menar inget illa ,men hur svårt kan det vara att ställa tomgången??? själv struntar jag i vad instruktioner säger! när jag ställer L skruven ställer jag med örat,där sågen går som "lättast" Högvarvsskruven ställer jag beroende på vad jag skall göra med sågen! men den skall alltid fyrtakta en aning på fullgas! som exempel kan jag nämna att jag för ett par veckor sen rotkapade jag ca 150-200 frötallar som blåst omkull, jag hade ms261an med 18" svärd och till en början tyckte jag att det gick lite "trögt"! ställde om H skruven 1-2mm, och det blev en sabla skillnad!! man behöver ju inte super toppvarv vid kapning av grovt!

hej hopp!

Användarvisningsbild

Re: Stihl 066 förgasarinställning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98657 VAd menar du med "går som lättast" när man justerar L-munstycket :?: ? ? Är det maxvarv på tomgång eller bäst acceleration vid gaspådrag eller något annat :?: Olika förgasare har olika inställningar här men normalt eftersträvar man ju att accelerationen är tilräckligt bra för att kvistningen skall fungera smidigt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 066 förgasarinställning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98669 Det är viktigt vid all justering att veta hur de olika skruvarna ger bränsle.
Oftast är H inte bara toppvarv utan även Huvud munstycke som påverkar flöde i både L och H.

Den ska gå lungt o fint, inte oroligt o svara utan tvekan på gas pådrag, det är nog vad Huggarn menar, skulle jag tro.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 066 förgasarinställning

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98701 Det är inte helt lätt att förklara med text! :smile: men när man skruvar på L skruven så funkar det lite som tomgångsskruven, jag ställer skruven där "varvet" på L är högst! Mange har helt rätt! detta gör jag för att få bäst gas svar! om man dessutom ändrar H skruven till där man vill ha den så måste man ibland även justera L skruven därefter! på en såg som inte går på tomgång kan det ofta göra mirakel att justera L skruven i stället för tomgångsskruven! :mrgreen: ställer alltid in sågen efter örat! fabriksinställningar är väldigt generella, och funkar väl "sådär"!! :lol: Det är lite som med filmallar till kedjan! det funkar, men blir inte "bäst"! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stihl 066 förgasarinställning

totte  
#98739 OK, steg för steg:

Sågen går på tomgång: skruva ut L-skruven tills den börjar bluddra och tappa varv. Skruva in den igen tills sågen varvar som mest, drar du för långt så tappar den varv igen. När du hittat toppläget, skruva ut den en aning 1/8 varv eller så. Prova sen att gasa till snabbt. Om den tvekar i uppvarvningen, öppna L lite till tills den svarar direkt på gasen.

Nu upp på fullgas, skruva ut H-skruven tills sågen bluddrar ordentligt och tappar varv. Skruva nu in den tills sågen toppvarvar och går "rent". OBS! kör inte mer än några sekunder på det viset. Skruva ut igen tills sågen börjar fyrtakta, dvs missa och bluddra en aning på fullgas. Checka nu tomgången och accelerationen och justera om L-skruven om det behövs och ställ in tomgångsvarvet med T-skruven.

Nu har du en rätt bra grundinställd såg, för att få den att prestera max måste du testa den i trä. Om den fyrtaktar på fullgas utan belastning så skall den börja gå rent när du sågar och belastar den ordentligt på fullgas. Och så känner du också när den drar bäst.

Om du är osäker, ge den hellre lite för mycket genom att skruva ut H, för mager blandning, för lite soppa alltså, är den överlägset främsta orsaken till skurna sågar.

Avatar Fallback

Re: Stihl 066 förgasarinställning

axwell  
#98740
totte skrev:OK, steg för steg:


Skulle gärna ha lagt in ett steg 1A.
1A. Starta sågen låt den gå tex på förhöjd tomgång så att den blir något så när varm innan finjusteringarna inleds.
Eller ännu bättre låt den arbeta några minuter.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 066 förgasarinställning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98755 De flesta sågmanualer jag sett rekommenderar att sågen gått ca 10 minuter innan man justerar förgasaren. Det är nog att ta i lite, 2-4 minuters arbete i stock brukar räcka.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 066 förgasarinställning

totte  
#98760 Tack för kompletteringen axwell och th, borde ha stått där förstås! Håller med, den bör helst få arbeta i stock, tycker inte man får upp värmen om den bara får puttra tomgång.

Men en sak, om den är väldigt illa ställd så bör man göra en grovinställning först efter ett par minuters tomgång och se till att den inte får för lite soppa på fullgas, annars kan det inträffa att man inte har någon såg att justera efter varmkörningen. Sen kör man varmt och justerar ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Stihl 066 förgasarinställning

axwell  
#98768 Som vanligt, du har så rätt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).