Motorsåg och handhållet

Tändningsinställning HVA 262XPG

8 inlägg 5253 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tändningsinställning HVA 262XPG

softarn  
#97313 Hej!

Min "storhusqvarna", 262:an bråkar med mig. Efter att ha fungerat finfint länge gick den inte igång en morgon, efter 3-4 ryck så greppade inte längre starten och jag fick då se ganska snabbt att svänghjulet lossnat (trodde först att vevparti eller vevstake gett sig).

Det fanns ingen krysskil och det finns inget spår i svänghjulet alls för någon krysskil (möjligt att det funnits innan min ägo men tagits bort)
Jag är osäker på läget svänghjulet ska återmonteras för att tändningen ska bli riktig.

Finns det några märkningar eller så man kan kika efter? Det finns lite småsymboler på svänghjulet men inget som sticker ut som positionsmarkering.

Spåret i vevaxeln verkar stämma med kolven, så rakt upp är ungefär ÖD. Jag har prövat några olika lägen men inte fått sågen att tända alls. Blandannat kikade jag på 133:an jag har och monterade ungefär lika trots att det inte är riktigt samma tändsystem (där börjar magneten på svänghjulet komma till själva tändapparaten/spolen strax innan kolven når ÖD och lämnar tändapparaten först ganska långt efter att kolven passerat övre vändläge). Svänghjulet sitter fast bra när jag dragit fast det så hittar jag bara rätt läge så är det nog bara att köra vidare skulle jag tro.

Har fått lov att köra 133:an ett tag och den går väl för all del riktigt bra (med tanke på åldern) men jag skulle snart behöva en såg med dubbla svärdsmuttrar igen för att kunna såga lite plankor med en timmerjigg...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tändningsinställning HVA 262XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97325 Du har nog haft krysskil gjutet i svänghjulet.

När det lossnar blir det ibland så att det tar i spolen och sen är den ajöss.

Gnista ska du få oavsett var svänghjulet sitter.

I spolen finns tändförskjutning vilket gör det svårt o säga hur du ska ställa det utan att veta vilken tändning o svänghjul du har.
Det har funnits ett par olika under modellens liv.

Jag "brukar" (de få gånger jag inte gjort ny kil eller bytt svänghjul" ställa den så magneten är framme lite innan Ö.D.
Då startar den o går, dsen får det finjusteras.

Användarvisningsbild

Re: Tändningsinställning HVA 262XPG

softarn  
#97326 I det här fallet tror jag inte att det tagit i spolen. Muttern och brickan har säkert vibrerat loss när sågen kördes, men svänghjulet kom loss först när jag försökte dra igång den.

Jag har gnista, kanske jag glömde nämna. Jag ska kolla igen och ställa in enligt ditt förslag, trots att jag tror att jag gjort ungefär det förut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändningsinställning HVA 262XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97329 Känn med sticka genom stiftets hål.
Markera ÖD och ND.
Ställ tändningen så du har magneten mitt för spolen 2mm innan öd.
Det brukar de starta på.

Användarvisningsbild

Re: Tändningsinställning HVA 262XPG

softarn  
#99012 Något sent, men tänkte bara berätta att jag fick igång sågen som efter finjustering gick bra i ungefär 20 minuter innan det var dags för svänghjulet att lossna igen trots att jag tycker att jag drog åt muttern bra. Intressant är att dina tips ovan gav en position som exakt motsvarade ett av de lägen för positionering av svänghjulet som jag tyckte att jag prövat förut, jag hade ritsat ett litet märke precis där tidigare.

Nu lutar det åt att göra spår för en krysskil, leta nytt svänghjul eller använda låsvätska även om det sistnämnda inte känns helt bra, man vill ju kunna få loss svänghjulet igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändningsinställning HVA 262XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99014 I och med att du inte har en kil som visar o håller läget för hjulet så rör de sig när du spänner.
Kilens uppgift är just detta.

Har du inte fått den riktigt ren innut i då kvittar det hur mycket du spänner, den lossnar ändå efter en kort eller lång tid.
Gör du ett spår, det funkar nog. Men se till att alla kilrester och så är borta!
Det ska vara så jämnt o rent som möjligt. Samma med vevaxeln.

Är det inte rena, jämna ytor funkar det inte. Konan på veven och i hjulet är det som ska hålla krafterna. Inte kilen och inte muttern.

Användarvisningsbild

Re: Tändningsinställning HVA 262XPG

totte  
#99069 Ett gammalt knep är också putsa axeln lätt längs med med ett medelfint sandpapper på konan, obs längs med. Inte så grovt så det blir repor, men inte så fint så det bara blir nästan polerat, 220 -280 papper tror jag. Den matta ytan du får då "biter" bättre i konan. Och efter putsningen, noggrann rengöring liksom Mange säger, det måste vara absolut ren metall i båda ytorna.

Som Mange säger mutter håller inte hjulet, men däremot ger den kraften att pressa fast på konan, så när du dragit så mycket du vågar så tar du lite till.

Och kilen håller inte, som sagt dess uppgift är bara att positionera. T ex på Briggs & Stratton är kilen av lättmetall, drar du inte fast korrekt där så klipper det kilen rakt av.

Användarvisningsbild

Re: Tändningsinställning HVA 262XPG

johan eriksson  
#99100 Ventilslippasta funkar också att slipa ihop konor med, bara var noga med att göra rent efteråt. Det ska vara otäckt rent.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).