Min "storhusqvarna", 262:an bråkar med mig. Efter att ha fungerat finfint länge gick den inte igång en morgon, efter 3-4 ryck så greppade inte längre starten och jag fick då se ganska snabbt att svänghjulet lossnat (trodde först att vevparti eller vevstake gett sig).
Det fanns ingen krysskil och det finns inget spår i svänghjulet alls för någon krysskil (möjligt att det funnits innan min ägo men tagits bort)
Jag är osäker på läget svänghjulet ska återmonteras för att tändningen ska bli riktig.
Finns det några märkningar eller så man kan kika efter? Det finns lite småsymboler på svänghjulet men inget som sticker ut som positionsmarkering.
Spåret i vevaxeln verkar stämma med kolven, så rakt upp är ungefär ÖD. Jag har prövat några olika lägen men inte fått sågen att tända alls. Blandannat kikade jag på 133:an jag har och monterade ungefär lika trots att det inte är riktigt samma tändsystem (där börjar magneten på svänghjulet komma till själva tändapparaten/spolen strax innan kolven når ÖD och lämnar tändapparaten först ganska långt efter att kolven passerat övre vändläge). Svänghjulet sitter fast bra när jag dragit fast det så hittar jag bara rätt läge så är det nog bara att köra vidare skulle jag tro.
Har fått lov att köra 133:an ett tag och den går väl för all del riktigt bra (med tanke på åldern) men jag skulle snart behöva en såg med dubbla svärdsmuttrar igen för att kunna såga lite plankor med en timmerjigg...
Husqvarna 133SG, 262XPG, 132RD, 245RX, en Homelite Super XL-12, en Stihl O12:a, Partner 400 och 450, timmerbila och massor med andra handverktyg med och utan egg.