Motorsåg och handhållet

Husqvarna 128R tråden

6 inlägg 3860 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 128R tråden

azek99  
#97196 Hej!
Köpte en Hqva 128R som går kanon i gräs och snår med tråd. Har dock ett litet problem, motorn "svajar" när jag monterat gräsklingan och kör. Det är framför allt när jag släpper gasen som man tydligt hör ett "svajande" eller en gungande motorgång. När jag varvar upp går den jämnare men vid jämn gas hörs ett svagare "svajande". Vet inte om det är obalans i själva klingan då jag är säker på att den är rätt monterad. Återförsäljaren menar att 128R går lite svajigt med gräsklingan man jag vill kolla med folket/fackmän som finns på det här forumet innan jag går vidare.
Tacksam för tips och trix.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 128R tråden

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97277 Full fräs på grejerna, det ska det vara anpassat till!

Att köra halvgas ger inget positivt!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 128R tråden

azek99  
#97285 :) hej svejs!! Jag gasar tills det rasar då!!!

Nej, det handlar mer om att kunna hitta felet till svajandet...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 128R tråden

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97294 Om vi förutsätter att den går rätt i övrigt så är det nog så att varvtalet inte är konstant i mellanregister. Det är troligtvis helt rätt.
Det går lite upp o ner eftersom förgasaren är tänkt att arbeta i accelleration o fullt varv.
Mellanting gör det lite diffust o den kan inte reda ut det riktigt.

Det är ungefär som att trycka av studsaren långsamt så går kuklan saktare........

Det är inte konstruerat att gå i halv fart.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 128R tråden

azek99  
#97298 Var nog otydlig :) Efter fullgas när jag släpper gasen kommer svajandet. På fullgas (som jag sällan kör en hel tank) går det bra, och när sly växer lite här och där går jag inte och tokgasar. Eftersom fenomenet är kännt av återförsäljare undrar jag om 128R användare här känner igen det? Kanske har någon tips, eller vet att det bara är att leva med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 128R tråden

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97321 Jag skulle vilja ha en beskrivning av detta svajasnde om det går.
Ändrar motorn varvtal och i så fall hur mycket?
Stannar klingan så den är still?

Det ska vara fullt varv i arbete. du kan släppaå gasa igen, men ska den arbeta ska det vara full rulle!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).