Motorsåg och handhållet

Batteridriven borrmaskin / skruvdragare

16 inlägg 12266 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Batteridriven borrmaskin / skruvdragare

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97075Hej på er!

Har två laddbara skruvdragare / borrmaskiner, den ena är en riktigt billig sak med taskig kvalitet, den andra är lite bättre men lite taskig batterikapacitet.
Är därför sugen på något nytt, var och kollade lite idag och hittade ett märke, Ryobi.

Dom har ett system därman köper batteri och laddare och kan sen köpa många olika maskiner och använda samma batterier.
Det finns Borrmaskiner, skruvdragare, Cirkelsåg, Sticksåg, Tigersåg, slipmaskiner, hyvel, handdammsugre, vinkelslip, lampor.... mm

Verkar ju vara ett bra koncept detta, att man slipper köpa ett batteri till varje grej, men är det bra grejer??
Någon som köpt / testat och kan berätta om det är något att ha?

Se mer på http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Sea ... px?q=ryobi

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Batteridriven borrmaskin / skruvdragare

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97078Jag har, klingan, tigersåg, sticksåg, vinkelslip, gersåg, klyvsåg, å "byggradio" av märket ryobi... jag har haft batteri maskinerna i 2 år nu, å inget har pajjat än, jag har dock köpt 2.4 ah batterier, dvs dom större som säljs separat... ska säga att dom används mkt efter som ja jobbar som snickare sommar halvåret..

Fördelen som jag ser det är att maskinerna är SKITBILLIGA;) går en maskin sönder inom garantitiden får man ju en ny, å skulle den gå sönder efter så har man garanterat råd med dom ca 500 det kostar att köpa en ny... men som sagt, har inte haft ngra problem alls så ja köper vidare av ryobis sortiment, Verktygsboden.se har en del åxå utöver vad som erbjuds på clas...

jag rekomenderar dock inte den batteri drivna sticksågen den gillar ja inte....

jag köpte även en gersåg, som tar en 4" på högkant å jävlar va den sågar;)... den är dock inte batteridriven;)

mannen  
#97079Ett dyrare alternativ är Makita som har en del maskiner som man kan byta batterier mellan.

http://www.makita.se/produkter/kapitel.html

Jag använder makita på jobbet, en batteridriven slagborrmaskin och en skruvdragare. Slagborrmaskinen är relativt ny men skruvdragaren har jag haft i tre år och det har aldrig varit några bekymmer med den. Det enda som är att chucken har blivit lite glapp och att fläkten i laddaren vobblar efter ofrivillig markkontakt några gånger.
Jag rekommenderar dem varmt.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97125Det är väl ofta så att vart och ett av de stora märkena använder samma batterier (vid samma volt-antal) till en rad olika maskiner. Så gör i alla fall DeWalt, Hitatchi, Bosch (samma batterier till både grön och blå serie), Makita och (förmodligen) Metabo. Däremot passar ju inte ett batteri från ett märke till maskiner från ett annat märke. Detta gör att man gärna håller sig till ett och samma märke (och samma antal volt) för att slippa köpa dyra batterier + laddare till varje maskin.

När det gäller just Hitachi, så brukar maskinerna f.ö. ha två priser, ett komplett pris med två batterier + laddare och ett betydligt lägre "tool-only"-pris. Hitachi har även några set där de säljer 3-4 olika maskiner + lampa + 2 batterier och laddare.

Notera att verktygs-tillverkarna ofta har olika batterifästen (och laddare) beroende om det är NiCd/NiMH-batterier eller Li-jon batterier - trots att båda är på 14,4 Volt! Skulle jag köpa helt nya maskiner idag, skulle jag definitivt köpa Li-jon, då dessa batterier är betydligt lättare vid samma antal amperetimmar än NiCD/NiMH.

Lösa reservbatterier brukar vara rätt så dyra.
/Niklas

Gubben  
#97194Jag har just köpt en mitsubishi maskin med li-jon batterier 18 v. Jag är suveränt nöjd med den. Jag tror jag betalade 2700:- med en ganska stor bitsats till.

Användarvisningsbild

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97198köpte senast en Ikea för under 400kr. hehe. Funkar förvånansvärt bra.

Användarvisningsbild

totte  
#97204Dom billiga funkar som regel hyggligt, men har mycket dåligt vridmoment jämfört med de dyrare grunkorna. Hade länge, och har, en 18 V från Classes och den har funkat bra, köpt 2004. Batteriet har hållit mycket bra också. För ett par år sen sen köpte jag också hos Clas i sjön en 16.4 V, den är helkass, orkar ingenting, så det skiljer på exemplaren med. Nu har jag en 12 V DeWalt och den är fruktansvärt mycket starkare och drar jämnare från botten också. Så ska man köpa billigt skall man gå upp i volttal och ha tur.

Scoutman  
#97209Har en AEG skruvdragare brorsan inne på sin andra håller mkt hög kvalitet starka, bra batterier & snabba laddare. Har provat flera andra märken, bosch b/d Makita mfl AEG klart bäst. Den jag har nu heter AEG 12 IQ nånting.... lite mindre modell men mkt kraftfull har den blåa modellen AEG bytte till orange färg & la till en långsammare laddare. Kanon med en lättare om man ska dra mkt skruv typ gipsskiv.mont.
Mina krav på en skruvdragare är att batteriet ska hålla länge & de ska vara starka, har skruvat plåttak med billiga som gett upp på 3dje skruven med nyladdat batteri, min lilla aeg funkar kanon till sådana jobb, lång drifttid.
AEG ligger i ett mellanprisläge mellan billiga & dyra typ Dewalt/Milluwalkee. Flera hantverkare kör med AEG här i stan.

AEG har fullt sortiment om man vill bygga på sitt system med andra batteridrivna verktyg.

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97216Jag skaffade en liten skruvdragare/borrmaskin från Bosch och blev väldigt positivt överaskad! Den är minst lika stark som min fullstora borrmaskin så den har jag lagt ur firmabilen.
Den är inte jättebillig och det finns kanske inte så många andra maskiner som man kan använda samma batterier till, men jag skulle nog fasen köpa en sån privat ändå om jag skulle behöva ha någon ny.
Länk till produkten: http://tinyurl.com/384wpld

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97221Min gamla 9,6V blå Bosch har tappat kraften i bägge NiCd-batteripackarna i våras efter många års bruk så det blev en ny 14,4V Li-lon blå Bosch (hittade en lite utgående modell på Swedol till ett bra pris, och dessutom fortfarande tillverkad i Schweiz!)

Mycket nöjd den gamla, skruvade t.ex 50 kvadrat aluminium-plåttak på två batterier, och den nya verkar minst lika bra och skall ju dessutom hålla laddningen bättre om man inte använder maskinen på några veckor. Så Tottes kommentar stämmer nog om att köper man bara bra kvalité så spelar inte batterispänningen så stor roll.

Användarvisningsbild

totte  
#97236Blå Bosh är mycket bra grejor i allmänhet, inte jättebilliga, men inte i Makitaklass i pris. Men man får rätt mycket för pengarna, framför allt för den som inte skall ha den yrkesmässigt 8 timmar om dagen, men ändå använder den rätt ofta och behöver det som funkar bra. Tror att DeWalt ligger i det segmentet också nuförtiden, semi-proffs skulle jag kalla det kanske.

DeWalten jag har får man se upp med, den ärbåde snabb och stark nog att vrida handleden rätt illa på lågväxeln om man inte passar sig och det är bara 12 V som sagt.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97246Måste slå ett slag för Milwaukee (fd Atlas Copco). Köpte en för ett par år sedan som jag är så grymt nöjd med.

http://www.milwaukeetool.se/int/sv/sv_p ... t&nav1=pro

//.D

foton  
#97261Jag köppte en 18 volt motorsåg av märket Black&Deker vikt 2,5 kg. Tänkte jag skulle använda den när jag förvandlar björksly till björkskog. Det fungerade inte det blev inte tillräklig fart på kjedjan. Den är nog avsed för trädgårdsarbete.

mannen  
Sundhult skrev:Måste slå ett slag för Milwaukee (fd Atlas Copco). Köpte en för ett par år sedan som jag är så grymt nöjd med.

http://www.milwaukeetool.se/int/sv/sv_p ... t&nav1=pro

//.D

Måste vara mycket praktiskt att kunna ta lös chucken och köra med bits direkt på axeln.

Phantom  
#97300Den lösningen med chucken har vi även på den B&D som finns här hemma och är mycket bra, tyvärr så har batteriet i den maskinen gett upp . Så den finessen saknar jag på de makita som jag också har nu.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).