Motorsåg och handhållet

Partner Formula 60 kedjesmörjningen

6 inlägg 8963 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Partner Formula 60 kedjesmörjningen

Kalman  
#97020 Hej!
Ny här på forumet.
Men inte ny att hantera motorsåg, däremot inte så erfaren på olika märken mm.
Så jag har en fråga för tror jag gjorde ett dumt köp.
Köpte en Partner Formula 60 på Jula.

Efter 3:e tankningnen och andra påfyllningen av kedjeolja slutade den att smörja kedjan.Plockade av kedjan och rensade det lilla hålet man kommer åt. Men det hjälper inte. Likaså springan i svärdet.Fick smörja kedjan med oljekanna ett par gånger för att kunna avsluta jobbet. Lämnade in maskinen på Jula för rep.

Köpte jag en dålig maskin? Är det ett typfel? Vad kan ha gått sönder? Eller sitter det bara lite skräp som följt med in när jag fyllde olja? Jag brukar vara försiktig med sådant men man kan ju slarva av misstag.

Någon som har erfarenhet av detta med pumpar på Partner?
Var kan jag hitta en sprängskiss på motorn och pumpen?

Tacksam för svar.
Hälsningar,
Kalman



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Partner Formula 60 kedjesmörjningen

Nonkan  
#97027 Hej och välkommen till Sveriges trevligaste skogsforum :)

Sprängskiss har du här:
http://weborder.husqvarna.com/order_sta ... 349101.pdf

Det kan vara oljeslangen som släppt från pumpen, det är inte helt ovanligt. Sen är pumpen byggd av ganska billiga delar, så materialet i den är väl inte det bästa.

Det är en helt ok fritidssåg, med betoning på fritid. Lämplig till trädgårdsjobb och ved till öppna spisen. Vanligaste felen på dem är dels att kedjeskyddskåpan kan smällta om man kör för hårt, framförallt med slö kedja (vanligt bland ovana användare) och att vibrationsfjädern till handtagsinfästningen i cylindern går av. Även det felet beror oftast på användaren (är kedjan slö tenderar man att trycka på med följd att fjädern slits ut snabbt). Även här löser man problemet genom att hålla kedjan vass istället för att trycka.

Kan sammanfattas med: Använder du sågen till rätt saker och ser till att underhålla kedjan så är det en bra såg, men ska du såga mycket ved är det vettigare med en begagnad typ HVA 55 eller Stihl MS260.

Avatar Fallback

Re: Partner Formula 60 kedjesmörjningen

Kalman  
#97028 Tack Nonkan för svaret.
Tack för länken till sprängskissen.
Det är typiskt att det leder till nya frågor.

Kedjeskydskåpan? Menar du "mössan" man trär över kedjan när man inte använder sågen? Skulle kedjan bli så het att det skyddet smälter? Men då är man man mer än lovligt klantig som kört så varmt.
Eller menar du annat? Hela mackapären som klämmer svärdet mot blocket?

Ang slangen. Hänger inte med. Man kan se en liten svart gummislang snutt som går in i ett hål sedan försvinner den någonstans i andra änden. Jag kan inte återfinna den på sprängskissen. Den satt i alla fall fast. Eller är det slangändan någonstans inuti?
Kan du berätta utförligare?

Jo, användningen är ju "hobby". Kapar grenar och fäller småträd som sedan blir ved. Å kedjan filar jag så nog är den vass hela tiden. Visst vore en Huskvarna 55 bättre. Min gamla såg var en likn. Men nu var det bråttom och jag trodde jag köpte en någorlunda bra maskin.

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner Formula 60 kedjesmörjningen

Kalman  
#97030 Enl sprängskissen detalj nr 58 är själva pumpen. Men var sitter den. Känner inte igen den när jag ser på själva sågen. Inuti?

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner Formula 60 kedjesmörjningen

Nonkan  
#97036 Lite otydligt, jag menade kedjebromskåpan, den kompletta. Det som händer oftast med den är att den antingen smälter runt själva bromsbandet (inte utritat på bilden) eller att svärdet leder värme till spännskruven som sedan tittar ut på sidan. Därmed går det inte att spänna. På den här skissen finns bara kedjebroms kpl, men tittar man på en äldre skiss, t.ex. P351 från sent 90-tal så är det samma broms, men där finns den att köpa i delar.

Slang 64 kan lossna från pumpen.

Pumpen sitter innanför kopplingstrumman och plåten, 55 resp 15 på skissen. Syns inte utifrån, och inget du behöver bekymra dig om under de närmsta 2 åren i alla fall :)

Avatar Fallback

Re: Partner Formula 60 kedjesmörjningen

Kalman  
#97042 Tack igen!
Då är det mycket troligt att jag har bara fått smuts i pumpen så den täppt igen. För slangen satt kvar som sagt.
Skall passa mig så jag int kör för varmt så spännskruven inte kan ta längre. :wink:
Tack!
:smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).