Motorsåg och handhållet

Blyad eller blyfri bensin till HQ 252 RX

4 inlägg 3516 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Blyad eller blyfri bensin till HQ 252 RX

thompac  
#96756 Investerade i ett begggat ex på Blocket och har laddat ner manualen. Lyckas dock inte klura ut om det ska vara blyfri eller blyad bensin.

Så här säger manualen:
"Om din maskin är utrustad med katalysator (se kapitel
Tekniska data) skall alltid blyfri oljeblandad kvalitetsbensin
användas.

Tekniska data:
Katalysatorljuddämpare Nej" :?:

Manualen säger mao inte om det finns katalysator eller ej, endast om det finns katalysatorljuddämpare.
Är detta samma sak?

Min tolkning är att katalysator=katalysatorljuddämpare och att eftersom det inte finns ska blyad bensin användas. Känns dock väldigt förlegat att använda blyad bensin.

Vad göra?

/Thomas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Blyad eller blyfri bensin till HQ 252 RX

totte  
#96757 Du kör den antingen på vanlig 95 blandad med tvåtaktsolja eller på alkylat 2-T (Aspen, OK t ex). Blyad bensin finns väl inte längre tack och lov och behövs inte.

Om du inte vet hurpass ren den är inuti så är det säkrast att du kör på 95 och blandar med 2 - 2,5 % tvåtaktsolja, köp bästa kvalitet syntetisk olja för luftkylda motorer, finns på macken. Köp inte utombordarolja.

Vad gäller det där med katalysator så är det bara så att man inte får använda blyad bensin till en sådan för då förstörs katalysatorn. Och för motor/röjsågar är det samma sak som katalysatorljuddämpare, katalysatorn är en mer eller mindre verkningsfull liten grunka inuti dämparen.

Avatar Fallback

Re: Blyad eller blyfri bensin till HQ 252 RX

thompac  
#96758 Tack så mycket för snabbt svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Blyad eller blyfri bensin till HQ 252 RX

zeetorg  
#96760 Det är som Totte säger att nu för tiden finns det bara blyfri bensin. Blyet användes för övrigt mest som smorning av vissa saker i äldre fyrtaktmotorer, så i en tvåtaktare med oljeinblandning skulle det inte behövts i vilket fall.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).