Motorsåg och handhållet

Finns mer än bara Husqvarna och Stihl

5 inlägg 3384 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Finns mer än bara Husqvarna och Stihl

senmathal  
#96308 Förstår inte varför jag fortsätter att titta på motorsågsanonnser nu när jag är så nöjd med min nya Hitachi. Det är väl kanske någon sjukdom. Hur som helst blev jag nyfiken på den hör annonsen http://www.blocket.se/stockholm/Motorsa ... m?ca=4&w=3 Blev tvungen att Googla lite och hittade till den här sidan http://www.zenoah.net/node4102.aspx?nid=81200

Det finns tydligen fler tillverkare av proffesionella motorsågar än Husqvarna och Stihl. Lite synd bara att dom är så dåligt representerade här i Sverige. Konkurrens är ju oftast av godo. Vet inte om dom har någon representant alls i Sverige. Stämmer nypriset i annonsen så kan dom ju i och för sig inte konkurrera med priset.

/Mats



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Finns mer än bara Husqvarna och Stihl

Nonkan  
#96310 Gissa vem som äger Zenoah?

En ledtråd är att det är ett svenskt väldigt orange företag :)

http://corporate.husqvarna.com/?p=about ... fw_lang=en


Sverige är en väldigt liten marknad så det är svårt att få lönsamhet i små märken. Dessutom är det glesbefolkat så det blir långt mellan ÅF. Däremot är det såklart en prestigegrej för t.ex. Stihl att vara stora på Husqvarnas hemmamarknad.

För övrigt är jag jäkligt skeptisk till ett påstått nypris på 9000:-, den kostar ca 600€ i Italien. Borde vara jämförbar med Husqvarna 55 eller Stihl MS260.

Användarvisningsbild

Re: Finns mer än bara Husqvarna och Stihl

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96317 Det finns fler, o bra grejer men så många är inskränkta o förstår helt enklelt inte det.
"Pappa sa" o "Farfar sa" gäller ofta före sunt förnuft verkar det som.

Mycket är Marknadsföring o bolags politik.

Att det är glest med märke här är för att marknadsföringen inte funkar på tex Dolmar och Solo.
Makita Sverige som har Dolmar här verkar inte ha allt för stort intresse av det utan tog det nog mer för att ingen annan skulle!
Samma med Solo för den delen!

Hade dessa två kommit fram lite så hade Elux fått tänka om lite eller följa sin föregångare i graven..

Avatar Fallback

Re: Finns mer än bara Husqvarna och Stihl

senmathal  
#96353 Visserligen är Sverige litet men på den lilla yta som finns är det ju ganska glesbefolkat och mycket skog. Finns säkert mycket större länder till ytan men där mycket är bostadsområden och odlad mark. Att Sverige ändå varit bland de ledande när det gäller motorsågar har väl sin orsak.

Jag är en sån typ som gärna köper lite udda ibland bara för sakens skull. Ibland blir det tokigt och ibland blir det bra. Ibland tror vi att det mest kända är det enda och det bästa.

/Mats

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns mer än bara Husqvarna och Stihl

Kjell S  
#113195 Har varit på väg att pröva Dolmar flera ggr men med ett pris som Husqvarna och inte samma rabatter... så Qvarna Rules!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).