Motorsåg och handhållet

Krångel Jonsered RS45

6 inlägg 12289 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Krångel Jonsered RS45

enav16  
#96307 Hej alla glada!

Har en Jonsered RS 45 ute på landet som krånglar med jämna mellanrum. Startmekanismen har fått bytas ut två gånger trots väldigt kort driftstid mellan bytena, max 10 - 15 timmar.

Nu verkar det vara dags för byte igen och det kan inte vara normalt. Jag undrar vad det är för fel som gör att startmekanismen ger upp efter så kort tid. Kan knappast vara dålig kvalitet tre gånger i rad.
Såg en annons på blocket på en RS 45:a där det följde med en reservdelsmaskin. Reservdelsmaskinen hade, just det, fel på startmekanismen. Är detta ett vanligt fel och går det att åtgärda?

Om jag nu ska byta maskin, hur är Husqvarna rx?

Hej svejs!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Krångel Jonsered RS45

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96316 Att dessa starter inte håller är ofta pga fel grejer monterat eller fel monterat. Ofta är det rost o skit som ställer till det med hakarna. Lika ofta är det linhjul som krånglar, med ofta fel linhjul monterat. Mer sällsynt är det med fel avstånd/slitna kåpor som gör att starten inte håller.

Får du till det så det funkar med starten har du en mycket bra såg!

Avatar Fallback

Re: Krångel Jonsered RS45

enav16  
#96360 Tack för tipsen!
Håller med, den är ju kanon i övrigt och inget annat har krånglat. Får skruva och kolla hur det ser ut. Kan ju inte vara alltför svårt om man bara ger sig tid. Linhjulet, det är alltså det hjul där startsnöret sitter.

Den lokala hökaren säger att det inte tillverkas reservdelar till denna modell. Ringde till en firma i Stockholm och enligt dom stod startmekanismen med i Jonsereds sortiment. Någon här som vet vad som gäller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Krångel Jonsered RS45

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96372 Det vet jag inte riktigt...
Hittar du rätt grejer så köp! Kan vara lite hyllvärmare med nånstans!

Avatar Fallback

Re: Krångel Jonsered RS45

Nonkan  
#96394 Det mesta verkar finnas, har för mig att det är mest delar till vinkelväxeln som utgått.

Det är nog rätt att det inte tillverkas delar längre, men det finns en del i lager hos Husqvarna fortfarande, så båda har väl rätt på sitt sätt :)

Avatar Fallback

Re: Krångel Jonsered RS45

enav16  
#103425 Sådär, rs45 äntligen körd efter reparation. Litet strul med att startsnöret inte går helt tillbaka ibland men för övrigt kanonbra att köra och gick igång på första rycket! Är det förresten någon som har erfarenhet av Jonsered RS51?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).