Motorsåg och handhållet

husqvarna 235R

9 inlägg 13088 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

husqvarna 235R

gustavsberg  
#96274 Hoppas att någon kan hjälpa mig med mitt problem.
Lånade ut min 235:a idag och när den blev återlämnad fungerade den inte längre :cry:
Enligt lånaren hade han bara kört slut på soppan och tankade den igen, efter det startade den inte.
Det jag har kunnat konstatera är att det inte går att pumpa fram bränslet manuellt längre. Jag har kollat slangarna och de är täta. Min misstanke riktar sig till förgasaren, men vad är det på den som skulle kunna gå sönder mellan tankningarna, den gick ju bra innan soppan tog slut//Christian



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: husqvarna 235R

axwell  
#96275 Kan du utesluta att lånaren tankade någon annan typ av bränsle än det du brukar använda?

Avatar Fallback

Re: husqvarna 235R

gustavsberg  
#96276 Nej det kan jag inte utesluta, men det borde väl gå att pumpa fram bränslet manuellt ända. Eller kan något i förgasaren ha tagit skada av det

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 235R

totte  
#96277 Eller att han tankade i en hög med goja samtidigt så du fått filtret igensatt. Börja med att kolla upp filtret i tanken och bränsleledningarna. Om du kört sågen på vanlig macksoppa och han hällt i alkylat så är det också möjligt att det lossnat beläggningar inuti slangarna och tvärsatt igen inloppsilen i förgasaren.

Sensmoral: Låna inte ut sågar, och om du ändå gör det skicka med en dunk med soppa och förbjud lånaren att använda nåt annat.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 235R

gustavsberg  
#96309 Problemet Löst... Totte hade alldeles rätt.
Totalstopp i förgasar silen,, Tack för ett bra tips

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 235R

totte  
#96314 Trevligt att höra att det löst sig. Råkade själv ut för samma när jag bytte till alkylat på en äldre såg. Har du rensat ur bränsleslangarna, alternativt bytt dom? Annars har du stor risk att det här händer igen, har det börjat lossna så vill det gärna fortsätta.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 235R

JensSkoog  
#543559 Hämtar fram den här tråden.
1547154320_x_p1061365.jpg

Har fått in en Husqvarna 235 som grannen hämtade inst på ladugården där
den har stått i många år. Hans dotter på sexton fick köra den i röjning, och hon
gillade jobbet :-bd , men inte sågen eftersom den inte ville hålla i gång, och stannade hela tiden.
Den får bensin fram til förgasaren, men när jag trycker på primeren, verkar
det somhela förgasaren flyter över???
1547154320_x_hva_b.e.s._10_01_19_(2).jpg

Stiftet ser bra ut.
1547154320_x_hva_b.e.s._10_01_19_(4).jpg

Någon som har erfarenheter med den sågen och kan tipsa lite :smile:

(det hemska alternativet till den här sågen för flickan är ju att jag lånar
henne min Stihl FS130 och hon blir förtjust i den :mrgreen: :mrgreen:)

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 235R

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543592 Sitter slangarna rätt?
De är ju rundgående system så det ska inte flöda om man primar, bara komma fram så man spar några drag.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 235R

Brumsten  
#543594 Hej, felet är nog att nålventilen är otät, kollas genom provtryckning.
God forts!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).