Motorsåg och handhållet

"Topphandhållna sågar"

5 inlägg 2464 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"Topphandhållna sågar"

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95962 Jag köpte en Stihl 192T i dag. Hoppas att det var ett bra val. Framtiden får utvisa detta.

Finns det någon där ute som har erfarenhet av olika "topphandhållna" sågar?

En fråga till, hur fäster du in sågen i selen när du klättrar?

Mvh Martin



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: "Topphandhållna sågar"

swe#kipp  
#95981 MS200 hålls som den bästa (seglivad) har jag förstått, medans några hävdar att hva's/jreds är starkare (då inte lika seglivad) :)
Tror nog du gjort ett bra val den är ju löjligt lätt :)

Jag kör med en repslinga och en bälteskrok eller en karbinhake när kroken har vart sönder !

Avatar Fallback

Re: "Topphandhållna sågar"

axwell  
#95987 Stihl 192T bör vara en idealisk såg för det jobbet. Min Stihl 192C är utan tvekan mest lättstartade såg jag använt. Två drag med kall motor, ett mycket lätt drag med varm motor.
Antar att det är en klar fördel 30 meter upp i ett svajande träd.

Användarvisningsbild

Re: "Topphandhållna sågar"

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96020 Jo, att sågen måste vara lättstartad är ett krav. När jag köpte den fanns det inte Stihls fjäderavlastade starthantag på som dämpar de hårda kompresionerna och då sa jag att jag skulle ha det men testade först att starta den och den var ju så lätt att starta att jag skippade det starthantaget.

Fram till i dag har jag klättrat med en Stihl 200. Men när man skall beskära träden blir det mycket klättrande och lite skärande och då har jag velat ha en ännu mindre såg som hänger mindre ner och är lättare. Därför blev det Stihl 192T även om den inte är en proffssåg och inte heller så stark.

Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Topphandhållna sågar"

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97001 Måste säga att jag är mycket nöjd med min nya Stihl MS 192. Verkligen märkbart lättare när jag klättrar och väldigt lättstartad. Skär enormt snabbt - jämfört med handsågen ;)

Martin

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).