Motorsåg och handhållet

Husqvarna 240 e dör på tomgång

9 inlägg 14897 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 240 e dör på tomgång

gudden  
#95666 Hej,
är ny på forumet och nybliven ägare till min första motorsåg, en Husqvarna 240e som inköptes i förrgår. Jag har dock problem med den. Efter att ha startat den så "puttrar den på på tomgång utan problem. Jag sågar och släpper sedan gasen och då dör den direkt. Följden blir att när jag t.ex ska kapa ved måste jag mellan varje "kapning" starta sågen på nytt.

Är det någon som vet var problemet kan vara?

MVH
Gustaf



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 240 e dör på tomgång

Phantom  
#95669 Jag har en likadan såg som dig står här ute tillsammans med en lite större maskin. Jag hade samma problem med min efter en tids körning, men jag ställde upp tomgången lite och den går bra efter det.
När du köpte sågen, justerade handlaren den åt dig? Om inte så ska du åka tillbaka och få den injusterad för bästa prestanda.
Min såg justerades in vid köp, men man kan behöva en liten finjustering av en kompetent person efter ett tag då inkörningensperioden är över.
Kör du den på fullgas så håller du tomgången bättre, men kör du mindre gas/halvgas så har den en tendens att sura ner sig och håller inte tomgången. Det hela åtgärdas genom justering med rätt utrustning.

Lycka till med sågningen och berätta gärna om din upplevelse med maskinen efter en tids användning.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 240 e dör på tomgång

gudden  
#95689 Hej och tack för ditt svar.
Handlaren ställde inte in något i samband med köpet. Har ringt dem och kommer åka in till dem för justering

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 240 e dör på tomgång

Phantom  
#95695 Då blir det säkert bättre och den ska fungera för dig även på tomgång efter det.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 e dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95703 Precis så här ska det gå till!
Om det inte är rätt på nya grejer ska den som sålde det få möjlighet o rätta till det innan nåt alvarligare händer!


Beröm till dig, Gudden!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 240 e dör på tomgång

axwell  
#95706
Mange skrev:Precis så här ska det gå till!
Om det inte är rätt på nya grejer ska den som sålde det få möjlighet o rätta till det innan nåt alvarligare händer!

Precis så här skall det inte behöva gå till. Köpte i vintras en Stihl hos den lokale handlaren som i samband med affären sade "medan du ägnar dig åt övriga frågor tankar vi upp, provkör och finjusterar sågen", bra tyckte jag.

For ut i skogen för att fälla en liten björk, skulle göra fyra snitt. Gränsfall att det lyckades, sågen gick som ett .....!
Vem vill åka 7 mil till handlaren för få sågen justerad som den borde ha varit vid leveransen, nej man kan lika gärna köpa från tex Sibro en Tanaka som är justerad och fungerar även om man missat att ta med sig den där lilla skruvmejseln ut i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 e dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95708 Jo det är klart att det ska gå rätt om man köper nytt.

Även om din handlare gör rätt, startar, varmkör, justerar under belastning o ser att det blir så bra som möjligt så kan saker o ting hända.

Jag menade mer att Guddens handlande var helt rätt nu när det inte gick som det skulle!
Att hans inköp inte blev rätt kan diskuteras i andra trådar som denna tex:
viewtopic.php?f=12&t=8031

Den tråden borde för övrigt vara klistrad för att ge lite tips o råd vid framtida köp...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 240 e dör på tomgång

SawTroll  
#96173
gudden skrev:Hej,
är ny på forumet och nybliven ägare till min första motorsåg, en Husqvarna 240e som inköptes i förrgår. Jag har dock problem med den. Efter att ha startat den så "puttrar den på på tomgång utan problem. Jag sågar och släpper sedan gasen och då dör den direkt. Följden blir att när jag t.ex ska kapa ved måste jag mellan varje "kapning" starta sågen på nytt.

Är det någon som vet var problemet kan vara?

MVH
Gustaf


Det der er ikke en bra sag, den er produsert av Poulan i USA - prøv å få byttet den til en 435 eller 440!

Min HVA forhandler (handlare) nekter å selge 235 og 240.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 240 e dör på tomgång

Phantom  
#96179 Om den är bra eller inte beror ju lite på vad användaren ska ha sågen till och hur mycket den ska användas. Sågen som jag har här hemma fungerar som den ska, men man ska inte jämföra den med en större maskin. Detta är en liten hobbysåg som funkar för lite trädgårdssågning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).