Motorsåg och handhållet

Större klinga på röjsåg, hur göra?

7 inlägg 6859 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Större klinga på röjsåg, hur göra?

Phantom  
#95404 Min röjsåg HVA 165r har en maxad klingdiameter på 225mm. Nu tänkte jag sätta på en större gräsklinga på 255mm, och trodde i mitt stilla sinne att det skulle vara smärtfritt...men icke :x
När jag skulle ta bort klingskyddet på sågen så blottar man nedre lagret till vinkelväxeln och det är väl ingen höjdare?
Detta klingskydd är ju inte helt tätt så visst har det tidigare kommit in lite skräp såg jag, men vågar jag köra en större gräsklinga utan detta nedre lock för vinkelväxeln? Hur ska jag annars göra...sälja sågen och skaffa mig en annan nyare som det är lättare att få tag på delar till :???: (det kommer jag att göra men hade hoppats att jag kunde använda denna ett litet tag till nu när den går bra och är fixad)
Ett annat större skydd av plast hade jag tänkt avnända när gräsklingan sitter på.
Tacksam för alla tips och ideér för en bra lösning på detta.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Större klinga på röjsåg, hur göra?

Phantom  
#95437 Visar med bild hur det ser ut så kanske det är lättare med en lösning.
Klingskyddet håller nedre lagret på plats, därav mitt bekymmer :roll:
Vinkelväxel.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större klinga på röjsåg, hur göra?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95441 Varför inte bara kapa av klingskyddet?

Avatar Fallback

Re: Större klinga på röjsåg, hur göra?

Phantom  
#95455 Tanken har slagit mig med, och som det verkar så kommer det att bli så. Problemet sen är ju att få till det bra när röjklingan ska på och skogsröjning ska göras och det skyddet jag sågar av ska användas...men det får väl bli ett senare problem...

   TS
Avatar Fallback

Re: Större klinga på röjsåg, hur göra?

Nonkan  
#95456 Vänta lite med det tills du vet att du kan få tag i nytt skydd, det har nämligen utgått hos Husqvarna.

Avatar Fallback

Re: Större klinga på röjsåg, hur göra?

Phantom  
#95457 Jodå, jag vet att det inte finns i lager hos HVA och jag letar efter ett extra.
Skulle jag dela skyddet så går det att montera tillbaka då detta sitter med 5 skruvar. 4 skruvar runt lagret och en 5:e sitter en liten bit ut på skyddet, så skulle jag dela så går det faktiskt att montera tillbaka delen och sätta dit en extra förstärkning.
För frågan är hur mycket man ska spara på den då den har många år på nacken men samtidigt har jag inte så stor koll på hur stor efterfrågan kan vara på sågen om jag skulle byta. Jag har sett annonser på likadana sågar i ungefär samma skick som min och priserna ligger mellan 500kr-3000kr. De sågarna jag hört av mig på har blivit sålda, men slutpriset har ingen säljare avsöljat för mig.
Jag har inte betalat något för denna såg förutom de delar jag bytt på den och den summan är inte hög, men nu finns det en fullt fungerande röjsåg...
Tankarna är många om hur man ska göra med detta...

   TS
Avatar Fallback

Re: Större klinga på röjsåg, hur göra?

Phantom  
#95581 Jag gjorde som så att jag skaffade mig en ny mindre klinga, tills dess att jag kanske får tag på ett extra klingskydd som jag dela.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).