Motorsåg och handhållet

Husqvarna eller Jonsered?

19 inlägg 24388 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna eller Jonsered?

andan  
#95252 Hej på er!

I mina trakter är Jonsered väldigt populära. I alla fall bland dom som har passerat 50+, bland yngre folk verkar det vara mer spritt, men på många håll och bland många på detta forum verkar inte jonsered vara ett alternativ utan det är husqvarna (eller Stihl) som gäller? Varför är det så här? Jonsered är ju exakt samma såg ju?
Anledningen till att jag frågar är att jag är uppvuxen i en "jonseredfamilj" och folk runt omkring nästan spottar och fräser när man nämner husqvarna... Var det annorlunda förr? Var jonsered mer ett proffsmärke förr än va husqvarna var och har det svängt numera?

MVH
//
Anders



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna eller Jonsered?

swe#kipp  
#95256 Har några herrar i mina trakter som är så med, spelar inte nån roll om säger att det är samma saker i sågarna så nog är den ena eller andra bättre och starkare :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna eller Jonsered?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95259 Jo det var annorlunda fram till Electrolux/Husqvarna svalde alltihop.
Jonsered var lite mer lågvarviga o mer vrid. Lite kraftigare byggda o tålde oftast lite mer bus.
Husqvarna var i spetsen på utveckling o satsade mycket på balans, varv villighet, vibrationer o buller nivå.
På slutet gjorde Jonsered sågar som var i stort vibrations fria, men upplevdes som lite sladdriga o tålde inte att använda som brytjärn. Detta var lite synd, för de var riktigt sköna o köra då de sköttes som de skulle.
Jonsereds 410, 510, 910 var nog de sista som gjordes utan HVA var inblandat.

Idag är det samma grejer med små variationer.
Dock kan det ligga nåt i det för bågen brukar nara lite rakare på jonsered o några andra detaljer skiljer med.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna eller Jonsered?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95269 Intressant ämne. Jag upplever ju också att Hq och Jonsered är samma sågar men ändå håller vissa så stenhårt på sin "färg". Det enda avgörande jag ser är främre bågen som är 90 grader mot svärdet på Jonsereden vilket innebär att man siktar med handtaget på den medan Hq har sned och kanske mer ergonomisk.

Nu skriver jag något jag inte är helt säker på så ta det med en nypa salt:
Electrolux köpte väll upp Husqvarna, Jonsered och Partner. De har gjort Partner till ett lågprismärke, där jag till och med har hört att enligt dem så fick inte Partner och Husqvarna säljas i samma butik (vet ej om det är sant).
Jonsered upplever jag att de inte har satsat så mycket på utan den har fått följa i Husqvarnas spår och därmed blivit lite av en andrahands såg i deras märkesutbud.

Vad jag vet så äger inte Electrolux motorsågsmärkena längre utan det är väll Husqvarna som äger allt nu.
Så för mig känns det som om de gör en såg men byter färg emellanåt för att en som alltid har kört rött vill fortsätta göra det och vise versa.
Men det verkar lite som om det blir Jonsered som kommer ligga snäppet under Hq, bla tror jag att en Jonsereds gräsklippare är något billigare än en likadan Husqvarna.

Ja, detta var mest spekulationer och vad jag upplever. Det kanske inte ligger någon sanning i det.

Mvh Martin

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna eller Jonsered?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95306 Kortfattat...
Elux köpte allt o hade de tre stora märkena kvar.
Senare bytte elux gröna sida namn till Husqvarna.
Det är alltså elux i nytt namn, inte Husqvarna som det var. Det finns inte mer.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna eller Jonsered?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95311 Ok, tack!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna eller Jonsered?

andan  
#97245 Hej, och tack för svaren!

Det har nu blivit dags att köpa ny såg, och jag tänkte fortsätt fråga lite i denna tråd...

Jag har bra kontakt med en Jonseredhandlare och får förmodligen lite bättre priser där än hos Husqvarnahandlaren. Valet står egentligen mellan en 346xp och en 2153 som verkar vara Jonsereds motsvarighet eller? Men så är det det här med rakt gentemot vinklat handtag.... Jag har kört husqvarna ett tag nu och vant mig vid det vinklade men i och med att jag förmodligen kommer att få ett bättre pris på en jonsered så undrar jag hur ni upplever rakt vs vinklat handtag, är det enbart en vanesak eller finns det arbetsmässiga eller ergonomiska fördelar med det ena eller det andra?

MVH
Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna eller Jonsered?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97247
andan skrev:Hej, och tack för svaren!

Det har nu blivit dags att köpa ny såg, och jag tänkte fortsätt fråga lite i denna tråd...

Jag har bra kontakt med en Jonseredhandlare och får förmodligen lite bättre priser där än hos Husqvarnahandlaren. Valet står egentligen mellan en 346xp och en 2153 som verkar vara Jonsereds motsvarighet eller? Men så är det det här med rakt gentemot vinklat handtag.... Jag har kört husqvarna ett tag nu och vant mig vid det vinklade men i och med att jag förmodligen kommer att få ett bättre pris på en jonsered så undrar jag hur ni upplever rakt vs vinklat handtag, är det enbart en vanesak eller finns det arbetsmässiga eller ergonomiska fördelar med det ena eller det andra?

MVH
Anders



Vad får du för pris på sågen?

Pris exempel:
HUSQVARNA 346 XP E-TECH
7 750:-
http://www.gostaericson.se/maskiner/mot ... -tech.html

Jonsereds CS 2153
8 300,00:-
http://www.agsskoter.se/

Avatar Fallback

Re: Husqvarna eller Jonsered?

Robertberg  
#97254 Jag märker knappt någon skillnad på när jag byter mellan Jonsereden och Husqvarnan, annat än att det är lite större avstånd mellan främre handtaget och toppkåpan på Jonsereden. Jag ser det som en vanesak ifall man märker skillnad.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna eller Jonsered?

Phantom  
#97258 Jag skulle tro att det är en vanesak. Så handla hos den ÅF du har närmast med bäst pris, service och där du trivs bäst.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna eller Jonsered?

Contorta  
#97272 Det är ju samma sågar, med små detaljskillnader.
Jag skulle låta avgörandet ligga med hur nära man kan få bra service.

Men framför allt köpa svenskt. Det ger svenska jobb.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna eller Jonsered?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97273 Har en bekant som för ett år sedan jobbade på hva fabriken och sågarna görs på samma band, i samma fabrik!!!!
Vid besök på "hva fabriken" så täcks de röda över vid förbigång!

Således ett sätt att sälja mer av en vara!

V

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna eller Jonsered?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97278 Gula, röda och orange ses på en o samma runda om man har lite otur.

Har skälv upplevt detta o inget täcktes då jag varit där... Inte någon av gångerna..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna eller Jonsered?

SawTroll  
#97331
Mange skrev:Gula, röda och orange ses på en o samma runda om man har lite otur.

Har skälv upplevt detta o inget täcktes då jag varit där... Inte någon av gångerna..

Kanskje dom visste at du visste? :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna eller Jonsered?

SawTroll  
#97332
andan skrev:Hej, och tack för svaren!

Det har nu blivit dags att köpa ny såg, och jag tänkte fortsätt fråga lite i denna tråd...

Jag har bra kontakt med en Jonseredhandlare och får förmodligen lite bättre priser där än hos Husqvarnahandlaren. Valet står egentligen mellan en 346xp och en 2153 som verkar vara Jonsereds motsvarighet eller? Men så är det det här med rakt gentemot vinklat handtag.... Jag har kört husqvarna ett tag nu och vant mig vid det vinklade men i och med att jag förmodligen kommer att få ett bättre pris på en jonsered så undrar jag hur ni upplever rakt vs vinklat handtag, är det enbart en vanesak eller finns det arbetsmässiga eller ergonomiska fördelar med det ena eller det andra?

MVH
Anders


Jeg har en 346xpg og en 2153WH - i praksis er det bare håndtaket som skiller, men i teorien veier den røde en aning mer (litt lengre håndtaksrør og litt større plastikdeksler?).

Foretrekker HVA håndtaket for kvisting etc, men det kan ha med vane å gjøre.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).