mån 28 jun 2010, 23:53#95246
senmathal skrev:Jag läste Classik Motor idag och där fanns faktiskt en dieselmotorsåg avbildad. Jag undrar om det inte finns en likadan på Ådalens bilmuseum faktiskt. I tidiningen står det att dom var i stort sett omöjliga att starta och väldigt tunga naturligt nog.
När de gäller motorsågen så är ju inte grejen att den faktiskt fyrtaktade utan att ägaren envist hävdade att det var en fyrtaktare.
Vad jag menade med dina kunskaper Mange var just att en sådan grej som en fyrtaktsmotorsåg hade du inte missat.
Sedan är det ju med kunskap som med en ballong, ju mer man fyller på ju större blir ytan mot det man inte kan. Kan man inte så mycket förstår man inte heller hur mycket man inte kan
/Mats
Dolmars fyrtaktare verkar funka men testas fortfarande, efter vad jag förstår.
Historiskt sett är detta inget nytt.
Förr hade man ändå vridbart växelhus så då funkade det med sump.
Rexo och Festo med flera hade 4takts tvåmans.
De såg som varit diesel drivna är Comet i dess versioner o Jonsereds XA, P och XC.
Ingen av dessa är tunga i jämförelse mot samtida såg i allmänhet.
Jag har Comet B, S och Jonsereds P och XA.
Här är en rätt bra artickel skriven av George Blake:
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... =101&t=658Vill du se de olika versionerna finns de här:
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... m.php?f=64http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... m.php?f=19Jag har länge visst att man inte blir riktigt klok förrän man förstår att man inget begriper!
Jag har ett gediget intresse, men det finns massor o lära i ämnet.
Det jag lärt hittills är bara en droppe i havet av kunskap som finns.
Thanken var då för 6 år sen att det skulle samlas lite droppar o då få till en liten pöl. Detta gick rätt bra o nu finns det ett gediget biblotek i forumet o massor av kunnigare medlemmar än jag på forumet.