Motorsåg och handhållet

husqvarna fyrtaktmotorsåg ?

13 inlägg 9707 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

husqvarna fyrtaktmotorsåg ?

senmathal  
#95157 Har Husqvarna någonsin haft en motorsåg med fyrtaktsmotor? Anledning är att min Pappa som är motorkunnig uppmärksammat hur grannens motorsåg fyrtaktat konstant en hel dag. Han ville hjälpa grannen och tog med sig en skruvmejsel för att justera bränslenålen. Grannen hävdade då bestämt att sågen hade fyrtaktsmotor och att den var 40 år gammal.

Kan det ligga något i det eller hade grannen fått något om bakfoten.

/Mats



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: husqvarna fyrtaktmotorsåg ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95170 Det är ingen fyrtaktare....
För att säga om den låter rätt så behövs mer information.
Modell är tvunget o veta, även om den går rätt i övrigt tex.

Det kan vara helt rätt att den "taktar". Detta är i sig helt ok om den belastas lite eller inte alls. Vissa modeller låter som de taktar (om man lyssnar med ett modernt öra, vant vid nyare såg) fast de inte gör det...

En bild eller beskrivning på sågen ger nog lite mer info...

Att kolla i bibloteket kanske hjälper:
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... um.php?f=6

Avatar Fallback

Re: husqvarna fyrtaktmotorsåg ?

senmathal  
#95183 Njae nu tror jag nog att min Pappa som inte gjort annat än hållit på med motorer hela livet, även yrkesmässigt, kan höra oim en motor fyrtaktar eller inte och när den ska och inte ska fyrtakta.

Nu var inte frågan hurvida sågen lät som den skulle utan det faktum att ägaren påstod att det var en fyrtaktare. Det märkliga vara att han påstod att han fyllde vanlig motorolja i den. Men det är ju omöjligt att få att fungera på en motor som vänds och vrids åt alla håll. Han kanske hade missat det här med kedjesmörjningen och fyllde motorolja där. Någon av gubbarna måste ha missförstått något.

Nu kan det ju ibland finnas testmodeller av alla olika slag som man inte trodde var möjligt. Hur många har till exempel hört talas om en utombordrare med dieselmotor. Men Honda har tillverkat en och jag tror att den drogs igång med snöre. Men någon fyrtaktsmotorsåg har alltså inte funnits vilket även jag höll för otroligt.

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: husqvarna fyrtaktmotorsåg ?

Filip_björndahl  
#95187 ja men om man kollar in under locket så ska man väl se om det är en fyrtaktare eller en tvåtaktare :?: . och om det är en 4taktare så blir jag nästan tvungen och kräva bilder på den. det skulle vara intressant som tusan och se hur den är konstruerad och hur dom har löst smörjningen. men om det inte är den 4taktare så kan ju en bild på den hjälpa till och reda ut vad det är för såg i alla fall.

Avatar Fallback

Re: husqvarna fyrtaktmotorsåg ?

senmathal  
#95190 Den som ägde sågen var sommarstuggranne till mina föräldrar och min Pappa gjorde väl ingen större ansträngning för att titta under kåpan. Tyvärr bor jag en bra bit därifrån men skulle jag få möjlighet så kanske jag försöker kolla upp det hela.

Men om Mange säger att ingen Husqvarna fyrtakt har funnits tror jag inte heller att det har gjort det. Sådant skulle vara känt för en samlare som han.

Kan tillägga att jag själv inte sett sågen men är naturligtvis lite nyfiken på vad det är för något.

/Mats

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna fyrtaktmotorsåg ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95192 Visst har det funnits fyrtakts motorsåg, o det är på gång ifrån Dolmar just nu, men inte från Husqvarna. De satsar sina kulor på miljöfläktar.
Enligt de som vet på Husqvarna har det aldrig varit intressant med 4-takts motorsåg. De har inte gjorts någon prototyp i fyrtakt på motorsåg. Dock på trimmers, men då med andras delar...

Jag kan missa en hel del i informations väg men nåt sånt hade jag inte glömt!
Jag vet mycket kan man tro, man kan tro jag har massor med info...
Helt fel!
Jag har bara skrapat lite på ytan!!!!!!



En två takts motorsåg SKA fyrtakta obelastad med svärd/kedja monterat.
Det vet nog din far med.

Avatar Fallback

Re: husqvarna fyrtaktmotorsåg ?

valtra a 72  
#95203 Det har även funnits motorsågar med dieselmotor. Har en kompis som samlar på sågar och han äger en sådan.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna fyrtaktmotorsåg ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95210 Vilken kompis är det?

Jag har 4 av de modeller som gjorts, saknar fortfarane minst 3 beroende på hur man ser det.

Avatar Fallback

Re: husqvarna fyrtaktmotorsåg ?

senmathal  
#95219 Jag läste Classik Motor idag och där fanns faktiskt en dieselmotorsåg avbildad. Jag undrar om det inte finns en likadan på Ådalens bilmuseum faktiskt. I tidiningen står det att dom var i stort sett omöjliga att starta och väldigt tunga naturligt nog.

När de gäller motorsågen så är ju inte grejen att den faktiskt fyrtaktade utan att ägaren envist hävdade att det var en fyrtaktare.

Vad jag menade med dina kunskaper Mange var just att en sådan grej som en fyrtaktsmotorsåg hade du inte missat.
Sedan är det ju med kunskap som med en ballong, ju mer man fyller på ju större blir ytan mot det man inte kan. Kan man inte så mycket förstår man inte heller hur mycket man inte kan :smile:

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: husqvarna fyrtaktmotorsåg ?

Nonkan  
#95232
Men det är ju omöjligt att få att fungera på en motor som vänds och vrids åt alla håll.


Omöjligt är det inte, Honda har några små fyrtaktare med dimsmörjning. Trevlig liten sak.

http://www.honda-engines-eu.com/sv/engi ... /index.jsp

Användarvisningsbild

Re: husqvarna fyrtaktmotorsåg ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95246
senmathal skrev:Jag läste Classik Motor idag och där fanns faktiskt en dieselmotorsåg avbildad. Jag undrar om det inte finns en likadan på Ådalens bilmuseum faktiskt. I tidiningen står det att dom var i stort sett omöjliga att starta och väldigt tunga naturligt nog.

När de gäller motorsågen så är ju inte grejen att den faktiskt fyrtaktade utan att ägaren envist hävdade att det var en fyrtaktare.

Vad jag menade med dina kunskaper Mange var just att en sådan grej som en fyrtaktsmotorsåg hade du inte missat.
Sedan är det ju med kunskap som med en ballong, ju mer man fyller på ju större blir ytan mot det man inte kan. Kan man inte så mycket förstår man inte heller hur mycket man inte kan :smile:

/Mats


Dolmars fyrtaktare verkar funka men testas fortfarande, efter vad jag förstår.
Historiskt sett är detta inget nytt.
Förr hade man ändå vridbart växelhus så då funkade det med sump.
Rexo och Festo med flera hade 4takts tvåmans.

De såg som varit diesel drivna är Comet i dess versioner o Jonsereds XA, P och XC.
Ingen av dessa är tunga i jämförelse mot samtida såg i allmänhet.
Jag har Comet B, S och Jonsereds P och XA.
Här är en rätt bra artickel skriven av George Blake:
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... =101&t=658
Vill du se de olika versionerna finns de här:
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... m.php?f=64
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... m.php?f=19


Jag har länge visst att man inte blir riktigt klok förrän man förstår att man inget begriper!
Jag har ett gediget intresse, men det finns massor o lära i ämnet.
Det jag lärt hittills är bara en droppe i havet av kunskap som finns.
Thanken var då för 6 år sen att det skulle samlas lite droppar o då få till en liten pöl. Detta gick rätt bra o nu finns det ett gediget biblotek i forumet o massor av kunnigare medlemmar än jag på forumet.

Avatar Fallback

Re: husqvarna fyrtaktmotorsåg ?

Dennistennis  
#95429 Dolmar/Sachs gjorde en wankel
wankel har aldrig riktigt slagit igenom, varför? serviceintervaller?
Denna torde väl vibrera mindre än en vanlig ottomotor.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna fyrtaktmotorsåg ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95513 Dolmar hade Wankel, Dolmar KSM4.
Yanmar hade 3-4 modelleer Wankel såg..

Det fungerar inget vidare ur flera aspecter, men rent tekniskt så behövs efter bränn kammare bla.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).