Motorsåg och handhållet

Vilket svärd och varför?

18 inlägg 9985 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Vilket svärd och varför?

SnyggOla  

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilket svärd och varför?

swe#kipp  
#95082Svärd som tex Oregon power match gillar jag på större sågar med längre svärd från 18" och uppåt, gillar att dom är stryktåliga och att man med en slägga kan räta ut dom om olyckan skulle vara framme !!

Användarvisningsbild

Elias  
#95089Har stihl orginal, ÅF här i stan som både säljer orginal + oregon hävdade att stihls svärd håller bäst av någon anledning så därför har jag sådana.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95094Iggesund gör bra hållbara såg svärd, både laminat o massivt. De tycker jag håller bra och har vettigt pris.
Power Match är helt OK, oljehålen är nog det enda jag kan tycka de kan ändra lite...

Stihl svärden är helt OK.

Man ska ha rätt svärd till rätt arbete.
I storm skog, löv, stora träd i allmänhet funkar massivt bäst!
Över 15" finns det mycket pengar att spara på att ha massiva svärd.

De slits annorlunda o om de sköts o filningen funkar så blir det två svärd per år normalt för lövhuggare på heltid, om han har rätt grejer o bra olja.
Väldans skillnad mot 20 laminat svärd!

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#95096Stihls svärd håller bättre än Oregons svärd men hittills har jag inte nött ut nått svärd innan jag skrotat det på annat vis :lol:

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95102Har kört med Oregon ProLite laminerat svärd både i sågverk och fällsågen och tycker att det funkar bra. 20" i sågverket och 18" i fällsågen, enstaka träd med 24" solitt Jonsered. Fäller i stort sett bara träd i skogen så jag har inga problem med grusiga gårdsträd och även träd som är lunnade kör jag i sågverket utan några problem. Så för mig fungerar laminerade svärd bra.

Enda orsaken till att jag skrotat svärd är att jag backat över sågen med traktorn :oops: eller att det efter ett par kedjor blivit slitet i sidled och inte längre ger bra snittytor i sågverket

Naders  
#95110Har en liten aning i bakhuvudet om ett svärd som marknadsfördes för några år sedan som ett "kastfritt" svärd.
Har bestämt för mig att det var en liten "urgröpning" strax innan noshjulen och detta skulle förhindra kast.
Någon som vet vad jag menar och som kanske har testat det?

Användarvisningsbild

#95119Nja, kastfritt vet jag inte, men de hade ju de frästa för att få ner vikten. Senare plastades hålen o dessa finns nog än idag....

"Banan nos", Skils med två noshjul, 9kugg på Power Match istället för 11 (det enda jag provat som faktiskt gjort kastrisk mindre), små tandlösa rull hjul i nos, inga noshjul, ihåliga svärd, Massivt, Laminat, delbara.....

Finns hur mycket som helst!
Jag har massor olika svärds typer, tillverkare etc...

De utan tvivel bästa svärd av högst kvalisort jag sett är Sugi Hara!
Några Märke;: GB, Iggessund, Stihl, Oregon, EM (HVA/Jonsered/Partner/Elux), Stridsberg, massor med små tillverkare, många "no name" svärd i små serier utan märkning på äldre såg...

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#95152Ja, Sugi haras skall vara tokigt bra men inte så lätta att få tag på, finns nån på eaby som säljer vet jag men annars vette tusan vart man får tag på dom !?!?!?

Användarvisningsbild

johan eriksson  
swe#kipp skrev:Ja, Sugi haras skall vara tokigt bra men inte så lätta att få tag på, finns nån på eaby som säljer vet jag men annars vette tusan vart man får tag på dom !?!?!?

Har man tur kan man få dem i födelsedagspresent :D
Ska snart prova det i trä, har inte blivit tillfälle än :oops:

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#95166jasså ??
vart kom det svärdet ifrån då ??

Användarvisningsbild

#95169Hihihihihi

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#95185:)

Användarvisningsbild

#95193Jag hoppas kunna över räcka ett till dig en dag med, Kristoffer...
Men skickas gör de inte!
HA!

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#95194hahaha :)

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).