lör 26 jun 2010, 12:59#95070Vilket svärd och varför?
Någon?
Motorsåg och handhållet
Vilket svärd och varför?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

lör 26 jun 2010, 15:12#95082Svärd som tex Oregon power match gillar jag på större sågar med längre svärd från 18" och uppåt, gillar att dom är stryktåliga och att man med en slägga kan räta ut dom om olyckan skulle vara framme !!
346xpg "woods ported" 372xpg "woods ported"
394xpg "lätt-trimmad"
394xpg "lätt-trimmad"
lör 26 jun 2010, 18:37#95094Iggesund gör bra hållbara såg svärd, både laminat o massivt. De tycker jag håller bra och har vettigt pris.
Power Match är helt OK, oljehålen är nog det enda jag kan tycka de kan ändra lite...
Stihl svärden är helt OK.
Man ska ha rätt svärd till rätt arbete.
I storm skog, löv, stora träd i allmänhet funkar massivt bäst!
Över 15" finns det mycket pengar att spara på att ha massiva svärd.
De slits annorlunda o om de sköts o filningen funkar så blir det två svärd per år normalt för lövhuggare på heltid, om han har rätt grejer o bra olja.
Väldans skillnad mot 20 laminat svärd!
Power Match är helt OK, oljehålen är nog det enda jag kan tycka de kan ändra lite...
Stihl svärden är helt OK.
Man ska ha rätt svärd till rätt arbete.
I storm skog, löv, stora träd i allmänhet funkar massivt bäst!
Över 15" finns det mycket pengar att spara på att ha massiva svärd.
De slits annorlunda o om de sköts o filningen funkar så blir det två svärd per år normalt för lövhuggare på heltid, om han har rätt grejer o bra olja.
Väldans skillnad mot 20 laminat svärd!
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
lör 26 jun 2010, 21:55#95102Har kört med Oregon ProLite laminerat svärd både i sågverk och fällsågen och tycker att det funkar bra. 20" i sågverket och 18" i fällsågen, enstaka träd med 24" solitt Jonsered. Fäller i stort sett bara träd i skogen så jag har inga problem med grusiga gårdsträd och även träd som är lunnade kör jag i sågverket utan några problem. Så för mig fungerar laminerade svärd bra.
Enda orsaken till att jag skrotat svärd är att jag backat över sågen med traktorn
eller att det efter ett par kedjor blivit slitet i sidled och inte längre ger bra snittytor i sågverket
Enda orsaken till att jag skrotat svärd är att jag backat över sågen med traktorn
Re: Vilket svärd och varför?
sön 27 jun 2010, 06:35#95110Har en liten aning i bakhuvudet om ett svärd som marknadsfördes för några år sedan som ett "kastfritt" svärd.
Har bestämt för mig att det var en liten "urgröpning" strax innan noshjulen och detta skulle förhindra kast.
Någon som vet vad jag menar och som kanske har testat det?
Har bestämt för mig att det var en liten "urgröpning" strax innan noshjulen och detta skulle förhindra kast.
Någon som vet vad jag menar och som kanske har testat det?
Den siste på Jorden som svälter ihjäl är skogsägaren
Stolt ägare till en Belarus 920 Syncro, Patu 9T med 203T, Niab 5-15B,Hsqv 550XPG TrioBrake, Hsqv 346XPG New Edition TrioBrake, Hsqv 339XPx2, Stihl FS460C-MK, Hsqv 250RX, Husq 242XP och en Dolmar;)
Stolt ägare till en Belarus 920 Syncro, Patu 9T med 203T, Niab 5-15B,Hsqv 550XPG TrioBrake, Hsqv 346XPG New Edition TrioBrake, Hsqv 339XPx2, Stihl FS460C-MK, Hsqv 250RX, Husq 242XP och en Dolmar;)
sön 27 jun 2010, 08:41#95119Nja, kastfritt vet jag inte, men de hade ju de frästa för att få ner vikten. Senare plastades hålen o dessa finns nog än idag....
"Banan nos", Skils med två noshjul, 9kugg på Power Match istället för 11 (det enda jag provat som faktiskt gjort kastrisk mindre), små tandlösa rull hjul i nos, inga noshjul, ihåliga svärd, Massivt, Laminat, delbara.....
Finns hur mycket som helst!
Jag har massor olika svärds typer, tillverkare etc...
De utan tvivel bästa svärd av högst kvalisort jag sett är Sugi Hara!
Några Märke;: GB, Iggessund, Stihl, Oregon, EM (HVA/Jonsered/Partner/Elux), Stridsberg, massor med små tillverkare, många "no name" svärd i små serier utan märkning på äldre såg...
"Banan nos", Skils med två noshjul, 9kugg på Power Match istället för 11 (det enda jag provat som faktiskt gjort kastrisk mindre), små tandlösa rull hjul i nos, inga noshjul, ihåliga svärd, Massivt, Laminat, delbara.....
Finns hur mycket som helst!
Jag har massor olika svärds typer, tillverkare etc...
De utan tvivel bästa svärd av högst kvalisort jag sett är Sugi Hara!
Några Märke;: GB, Iggessund, Stihl, Oregon, EM (HVA/Jonsered/Partner/Elux), Stridsberg, massor med små tillverkare, många "no name" svärd i små serier utan märkning på äldre såg...
sön 27 jun 2010, 18:47#95152Ja, Sugi haras skall vara tokigt bra men inte så lätta att få tag på, finns nån på eaby som säljer vet jag men annars vette tusan vart man får tag på dom !?!?!?
346xpg "woods ported" 372xpg "woods ported"
394xpg "lätt-trimmad"
394xpg "lätt-trimmad"
sön 27 jun 2010, 19:21#95154
Har man tur kan man få dem i födelsedagspresent
Ska snart prova det i trä, har inte blivit tillfälle än
swe#kipp skrev:Ja, Sugi haras skall vara tokigt bra men inte så lätta att få tag på, finns nån på eaby som säljer vet jag men annars vette tusan vart man får tag på dom !?!?!?
Har man tur kan man få dem i födelsedagspresent
Ska snart prova det i trä, har inte blivit tillfälle än
Många sågar börjar det bli...
mån 28 jun 2010, 07:42#95193Jag hoppas kunna över räcka ett till dig en dag med, Kristoffer...
Men skickas gör de inte!
HA!
Men skickas gör de inte!
HA!
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).