Motorsåg och handhållet

Vilka sågkedjor användes?

14 inlägg 12442 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilka sågkedjor användes?

SnyggOla  
#94850 Vilka sågkedjor använder ni,och varför.
Söker kedjor till min Husqvarna 450 med 13" svärd, som inte blir slöa så fort som jag upplever att de blir.
Har hittills bara använt Husqvarnas kedjor, men testade en Stihl Oilomatic kedja, och det fungerade betydligt bättre.
Sågar idag uteslutande träd i öppet landskap i Östergötland. Massor med sand och jord i bark å stam.
Någon som testat Stihls kedjor med hårdmetallskär?
Mvh. SnyggOla.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågkedjor användes?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94853 Oregon har en kedje typ som tål lite mer bus. Vill minnas de heter "M -serien" men kan kolla upp det närmare om du vill.

Minns jag rätt så har även Stihl lite hårdare kedjor.

Hur mycket filar du idag? Vilka träslag? Vilken typ av kedja o delning?

Avatar Fallback

Re: Vilka sågkedjor användes?

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94874 Jag kör uteslutande med fullchisel kedjor,vilka skär undan bra.Nackdelen är väl som i ditt fall att dom skämmer fort om det ej är rent trä.Så kör du med semichisel,så klarar du dej längre mellan filningarna.Vill ej rekommendera kedjor med hårdmetallskär om du ej har kedjeslip att tillgå,då dom är ett h-e att handfila + att filkontot kommer att öka drastiskt!

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågkedjor användes?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94875 Att skilja på är de som är hårdare i tanden o Karbid kedjor/Hårdmetall kedjor.
M-serien är inte hårdmetall...

Avatar Fallback

Re: Vilka sågkedjor användes?

axwell  
#94882 Inga problem med en Dremel och specialstiften för sågkedjor. Klarar elegant de hårdare metallerna.

En dimension grövre stift än rek. innebär även att det finns lite mer gods i tandens skärsnitt, kedjan håller acceptabel skärpa längre.

Idéen kommer från Logosolanvändare.

Avatar Fallback

Re: Vilka sågkedjor användes?

SnyggOla  
#94892 Filar aldrig. Har alltid ett 20tal kedjor med mig, och när dom är slöa är det maskinslipning som gäller.
Var å köpte mig en HM kedja idag, Stihl RSC, som ska få tugga i sig Ask under morgondagen. Har kört med en kedja idag som heter Stihl RMC. Uppskattar att den höll 4ggr längre än Husqvarnakedjorna. Den sträckte inte på sig på samma sätt heller. Vad är fullchisel och semichisel för nått? Bra idé med Dremeln, men jag undrar om inte kedjeslipmaskin med diamantskiva fungerar bättre. Tack alla för visat intresse. Jag behöver all hjälp jag kan få.
Mvh. SnyggOla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågkedjor användes?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94902 Den du köpte är nog inte att räkna som hårdmetall.
Dessa är med eb pålödad karbid bit på var tand.

Här är Oregons "M" serie:
http://www.oregonchain.eu/se/products/c ... cut&id=189

Finns i "LPX" (chisel) utförande men i alla delningar.

Avatar Fallback

Re: Vilka sågkedjor användes?

SnyggOla  
#94910 Prexis vad jag framhöll för försäljaren, men han framhärdade att det är karbidtänder på denna kedjan. Det ser definitivt inte ut som i katalogen, med gul titannitridbeläggning på HM delen. Ska ut å testa nu iallafall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågkedjor användes?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94912 En bild på denna kedja som är HM utan karbid skulle jag vilja se!

Fick du låda med?
I så fall var det text på den?

Avatar Fallback

Re: Vilka sågkedjor användes?

Nonkan  
#94983
SnyggOla skrev:Prexis vad jag framhöll för försäljaren, men han framhärdade att det är karbidtänder på denna kedjan. Det ser definitivt inte ut som i katalogen, med gul titannitridbeläggning på HM delen. Ska ut å testa nu iallafall.


Vad är det för beteckning på kedjan? Står på kartongen bredvid artikelnumret.

Avatar Fallback

Re: Vilka sågkedjor användes?

SnyggOla  
#95015 RSC=Rapid Super Comfort. En kanonkedja, men inte F,,,N är det hårdmetalltänder på den.
Var inne hos en annan Stihlhandlare senare igår för å känna på 261,an, å han bara garvade åt försäljare no,1.
Han visade dessutom Rapid Duro kedjor, mao HM kedjor. Prisbilden är ett uns annorlunda, men frågan är om inte det är värt det iallafall. Finns dessvärre bara i delning 3/8.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågkedjor användes?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95057 Som sagt finns det kdjor som tål mer utan att vara hårdmetall tand till vettigt pris.
Finns i Stihls utbud med, säkert annars har Oregon sin "M" serie. Även i .325....

Avatar Fallback

Re: Vilka sågkedjor användes?

SnyggOla  
#95067 Körde full dag igår med Stihls RSC kedja, och det funkar finfint. Skär rent å snyggt å spånar ur galant i både ek å ask. Ska testa Oregons svärd å M-kedja så fort snaps å små grodjävlar är över. Tycker Hva,s originalsvärd är mjuka å fladdriga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka sågkedjor användes?

Tre Huggare  
#95087 Varför inte prova Rex kedjan..... Välldigt dyr men ska vara länge...

http://www.småmaskiner.se/ http://www.småmaskiner.se/trex/karbidsagkedja.html

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).