Motorsåg och handhållet

Tändstiftet hade sönder sågen....

3 inlägg 2820 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tändstiftet hade sönder sågen....

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94847 Hade ett Championstift i sågen när sidoelektroden bestämde sig för att lossna :surp:
Kolven nöp och förbränningsrummet hade fina spår efter metallbiten som studsat runt.
Förmodligen hamnade elektroden mellan en port och kolven när det slog stopp för både kolv och cylinder har klarat sig helt från repor!

Nån som råkat ut för samma sak?

Stiftet hade inte gått så många timmar, det var reservsågen som pajade och den står oanvänd för det mesta.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tändstiftet hade sönder sågen....

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94852 Jag har sett detta ett antal gånger....
Själv råkat ut för det en gång.

Att det är just champion säger inte mycket, det händer alla märken.

Jag tog för vana att knacka till stiftets elektrod lite innan montering, vilket har visats sig vara en ypperlig vana för att se om sid elektroden sitter fast eller är mjuk.

Avatar Fallback

Re: Tändstiftet hade sönder sågen....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94858 Inte motorsåg eller så men men....

samma sak hade hänt på en bil ja hade som första räser, det havererade hela den motorn så den va ny renoverad, å lika så hade ja en bil nyligen, där bytte ja stift till championstift, å efter ett tag så börja bilen gå dåligt, då visade det sej att porslinet satt löst innuti gängan så att säga på ett stift å hade kunnat trilla ner i motorn om inte tändkabeln hållit i den....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).