Motorsåg och handhållet

Ny röjsåg

47 inlägg 17988 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny röjsåg

calle336  
#94289 Står i funderingarana att köpa en ny röjsåg. Frågan är nu vad man ska satsa på. Röjningen hemma är väldigt eftersatt och frågan är då om man ska köpa sig en Kedjeröjsåg eller en vanlig lite kraftigare modell.
Nån som provkört kedjesågen??

Mvh Calle



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Phantom  
#94290 Kanske hittar du lite intressant info i denna tråd: viewtopic.php?f=12&t=6952

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

peter399  
#94378 Stod i samma val som du för en vecka sen. Beställde en kedjeröjsåg.
Tror jag kommer bli väldigt nöjd. Bäst är nog en kombination av båda. En traditionell
för underröjning och en kejdesåg för resten. Tror den blir mycket skönare att bära,
dessutom filar jag hellre en kedja en gång per dag än dessa klingor. Möjlighet att
kapa bort klykor, sprötkvistar, kunna ta vargar, hyggesrensa lite. gå skogsvägar
och åkerskanter och ta ner det som hänger ut. Kompromiss till stångsåg, man ska ju nå
3m sägs det.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94380 Hade jag varit dig så hade jag nog väntat med att köpa kedjeröjsåg tills man får höra hur det funkar med kedjeröjsåg!! det är ju en husqvarna också....så den lär väl få byggas om 73 gånger innan den funkar som den ska!!(tog i liiite där!) :grin: en eftersatt röjning går utmärkt med vanlig röjsåg om man är lite "flink"! man behöver inte kapa stammarna jäms me backen bara för att det är en vanlig röjsåg!! kör jag en röjning som har en medelhöjd över 2.5-3.5m så är det sällan jag gör lägre stubbar än 20-60cm....finns ingen anledning! diametern minskar markant! dessutom kan man kapa dom 1.5m upp för atta sedan kapa ner resten i värsta fall! jag har också hört att man "styr" inte stammarna nämnvärt bättre med kedjeröjsåg än vanlig pga att man oftast inte når fram med handen ändå! men men... det skulle ju va kul å prova förvisso!! :grin: köp en stihl 480K så blir du av med den direkt om du inte skulle va nöjd! till mig om inte annat! driftsäkrare röjsåg finns inte i dagsläget!!....Garanterat! jag har testat att springa omkring med ms200an i djungelröjning......funkade faktiskt över förväntan! 339 tror jag husqvarnas motsvarighet heter! hitachi/Tanaka 4501 kan vara ett alternativ! superbra motorer, men den jag testade vibrerade som en gammal tändkulemotor!! :cry: men det måste ha varit fel på den! tror inte man får sälja en såg med sånna vibbar idag!

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

towes  
#94390 Har en av de första kedjeröjsågarna som lämnade produktionsbandet hos Husqvarna. Har hunnit provköra några gånger i en eftersatt röjskog på mellan 3-5 m höjd. Den fungerade ungefär som jag förväntat mig. Nämnas bör att jag är fritidshuggare och inget proffs och jag har inte kört med klingsåg i detta beståndet tidigare pga stamtätheten. Här har det varit mindre motorsåg som gällt för precisionens skull. Jag tror nog att kedjeröjsågen kommer till bäst nytta i bestånd likt detta, dock kräver den tillvänjning. Mitt exemplar hade lite taskig förgasare som jag inte fick riktigt ordning på men det har återförsäljaren lovat fixa, oavsett var det inte värre än den gått pröva. Första turen gick jag en halv dag med enbart korta tankpausar och undrade var tiden tog vägen, riktigt kul faktiskt och med klart bättre ork än normalt. Så jag är klart nöjd så här långt. Fråga på bara om du undrar något mera...

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94411 Jag ska nog titta på en kedjeröjsåg i morgon, tror jag. Har länge haft ett gott öga till denna såg.

Angående Stohl 480, så funkar den bra hittills och jag har bara tre saker att anmärka på efter drygt 50 tankar:
1 Otrevligt lätt att komma åt choke-reglaget av misstag, vilket ger motorstopp.
2 Lätt att komma åt handtagsvärmen av misstag.
3 Röjsågen sliter hårt på krokarna, ifall man har en sele från HVA/Jonsered/Baggen. Ha med reservkrokar ut i fält.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94426 Jag har väl kört upp en 30 liter med min 480, och håller med om 2). Punkt 1 har aldrig hänt mig.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

calle336  
#94434 Vore ju skoj å testa kedjeröjsågen. Man kanske skulle ta och prata med den lokale återförsäljaren om de har nått demo ex man kan få låna en helg. jag är ju inte heller nån proffshuggare. Det är ju bara lite hemma på gårn som ska röjas men tanken är väl att kanske ta lite andra jobb med den. Ser lite fördelar med att man kan kapa lite dubbel toppar med denna. Tycker de är bökigt med en vanlig röjsåg. jag tillhör också dem som inte gillar att lämna höga stubbar. Kanske mest är ovan med att lämna högre, Vad är fördelen förrutom att diametern blir lite mindre? Känns som man kan få problem om man ska in me traktorn å härja där sen ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

towes  
#94438 Apropå höga stubbar så tror jag mest det är ett ergonomiskt argument man tar till i marknadsföringen av kedjeröjsågen. Har hört argumentet av Alriksson själv också. Förstår inte heller begreppet "midjeröjsåg" om det är röjhöjden man avser - röj som ni vill och som det passar bäst bara. Jag kan ställa in längden på avlastningslinan och det går alldeles utmärkt att röja relativt lågt. För egen del röjer jag med stubbar på ett par-tre dm höjd. Gillar snyggt o rent i skogen... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94439 punkt 2,3 håller jag med om, den sliter även väldigt bra på stihls x-fitsele vilket är riktigt pinsamt!

Men jag tror att det är bättre att köpa en vanlig röjsåg antingen stihl 480 eller husqvarna 355 beroende på vilken eller vilka återförsäljare som finns i närheten! Kedjeröjsågen anser jag inte är tillräckligt väl testad för att man skall satsa på den! iaf som "hobby röjjare"

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94440
towes skrev:Apropå höga stubbar så tror jag mest det är ett ergonomiskt argument man tar till i marknadsföringen av kedjeröjsågen.:


Det finns ett viltvårdsargument för högröjning också som kanske kan vara intressant. Så här skriver man i Jägarförbundets senaste "Viltvårdsboken":
001.JPG

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94444
SkogsGotte skrev:punkt 2,3 håller jag med om, den sliter även väldigt bra på stihls x-fitsele vilket är riktigt pinsamt!

Men jag tror att det är bättre att köpa en vanlig röjsåg antingen stihl 480 eller husqvarna 355 beroende på vilken eller vilka återförsäljare som finns i närheten! Kedjeröjsågen anser jag inte är tillräckligt väl testad för att man skall satsa på den! iaf som "hobby röjjare"



Håller med när det gäller X-fit selen! köpte en till 480 för ca 2 veckor sedan,och fick en x-fit sele till den! och kroken slits rätt rejält som skogsgotte skriver! det kanske är som jag å Nonkan sa förut att stihl kanske har köpt krokar av husqvarna till x-fit selen!! :lol: förutom det så tycker jag x-fit selen funkar kanon! bättre o skönare avlastning än vanliga comfortselen mm! jag använder inte vatten behållaren utan tog ur den så har jag egna flaskor med bensin o vatten! håller på att skissa på en krok som skall kombinera baggenselens "sving" med "gamla" stihlkrokens kvalitet! utlösningsmekanismen på x-fit kroken gör det ju jäkligt lätt att klämma dit lite vad man vill snabbt, och testa olika krokalternativ! :smile:

Punkt 1 : har hänt 2-3 ggr på alla år!

punkt 2: händer lite titt som tätt! men är ett hyfsat angenämt "problem"! men det skulle inte skada om dom placerade knappen på bättre ställe! :smile:

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94445
Uvskogen skrev:Det finns ett viltvårdsargument för högröjning också som kanske kan vara intressant.


Så man skall locka till sig viltet genom natt erbjuda lättåtkomlig mat? Tja, kanske jägarna tycker det är bra, så de slipper vänta på så länge på steken. Jag är skeptisk.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94447 Jag är BÅDE markägare (med skapligt med mark) och älgjägare. Jag tror att de "buketter" som högröjning producerar är oemotståndliga för t.ex. älgar. En grundregel vid röjning är att ALLTID lämna betade tallbuskar. Med högröjning skapas fler "buskar" som älskas av betande vilt. Kan det ha att göra med lukten? Jag tror på högröjning!!!

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg

bengt-åke alriksson  
#94450 Hej!
Det är så att nackhåret kryllar sig när man hör kommentarer som nedan;
"jag har också hört att man "styr" inte stammarna nämnvärt bättre med kedjeröjsåg än vanlig pga att man oftast inte når fram med handen ändå! "
Det är ju just det man vill undvika för att slippa bli fem fingrar kortare! Dagens klingröjsågar har så korta riggrör att man alldeles för lätt når fram till klingan - som tar upp till 10 sek. att stanna ....
Jag använder således alltid svärdet och den dubbelriktade stöt- och dragkroken för att väldigt aktivt styra stammarnas fallriktning - aldrig fingrarna! Denna stora dragkrok är snart ute i handeln och gör även förröjningen till en betydligt mindre slitsam historia än med klingröjsågen (lättare att dra ner ihopvuxna, undertryckta röjstammar)
En annan säkerhetsaspekt är att jag flyttat ut kedjan på säkert avstånd och slipper kasttendens - till skillnad från den lilla gallringssågen du rekommenderar. Ergonomin ska vi inte tala om....
Så - det viktigaste är att jag orkar åka och fiska på kvällen efter ett dagsverke.
Du får ursäkta om jag låter som en Husqvarna-säljare, men jag försäkrar att jag inte tjänar ett öre på försäljningen. Jag får nöja mig med att äntligen ha fått tillgång till en bekvämare utrustning - även om det självklart finns mer att göra på den.

/Han som hittade på kedjeröjaren



"
Huggarn skrev:Hade jag varit dig så hade jag nog väntat med att köpa kedjeröjsåg tills man får höra hur det funkar med kedjeröjsåg!! det är ju en husqvarna också....så den lär väl få byggas om 73 gånger innan den funkar som den ska!!(tog i liiite där!) :grin: en eftersatt röjning går utmärkt med vanlig röjsåg om man är lite "flink"! man behöver inte kapa stammarna jäms me backen bara för att det är en vanlig röjsåg!! kör jag en röjning som har en medelhöjd över 2.5-3.5m så är det sällan jag gör lägre stubbar än 20-60cm....finns ingen anledning! diametern minskar markant! dessutom kan man kapa dom 1.5m upp för atta sedan kapa ner resten i värsta fall! jag har också hört att man "styr" inte stammarna nämnvärt bättre med kedjeröjsåg än vanlig pga att man oftast inte når fram med handen ändå! men men... det skulle ju va kul å prova förvisso!! :grin: köp en stihl 480K så blir du av med den direkt om du inte skulle va nöjd! till mig om inte annat! driftsäkrare röjsåg finns inte i dagsläget!!....Garanterat! jag har testat att springa omkring med ms200an i djungelröjning......funkade faktiskt över förväntan! 339 tror jag husqvarnas motsvarighet heter! hitachi/Tanaka 4501 kan vara ett alternativ! superbra motorer, men den jag testade vibrerade som en gammal tändkulemotor!! :cry: men det måste ha varit fel på den! tror inte man får sälja en såg med sånna vibbar idag!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).