Motorsåg och handhållet

Strato, 4-mix, X-torq motor vad är det?

17 inlägg 18242 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Strato, 4-mix, X-torq motor vad är det?

Fredrik Reuter  
#94265Ska vi försöka bena ut detta med strato teknik, Stihl 4-mix och Husqvarna X-torq mfl för oss på skogsforum som inte är så insatta i detta men gärna vill veta mer?!

Som sagt, jag själv kan inte mycket. Har försökt hängt med i snacket när de nya motorerna lanserades och har förstått att (minst) en extra kanal (+ annorlunda kolv) delvis har med tekniken att göra. Också att denna teknik medför högre vridmoment, lägre emissioner, lägre bränsleförbrukning och lägre ljudnivå, bl a.

Men det är ju alltid intressant att gå djupare i tekniken. Vad är det som gör att mindre andel oförbrännd gas släpps ut? Eller om man vänder på det, vad är det som gör att förbränningen är mer optimal än konventionell 2 taktsteknik?

Tack på förhand, du kunnige!

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Strato, 4-mix, X-torq motor vad är det?

Nonkan  
#94271Här är en film på Stihl 2-mix. Den extra kanalen är till för friskluft som läggs som en kudde mellan ljuddämpare och cylinder för att förhindra spolförluster av oförbränt bränsle (emissioner). Dessa är en stor miljöbov på tvåtaktare. Denna lösning ger en större motorvolym, så det är därför nyare sågar är ganska bulliga i formen.

Denna teknik använd även av Husqvarna, men där kallas det X-Torq.

http://www.stihl.se/knowhow/produkttech ... or-dsl.htm

Fördjupning om 2-mix och 4-mix:

http://www.stihl.se/isapi/default.asp?c ... efault.htm

4-mixfilm finns här:

I korthet fungerar det som en vanlig fyrtaktsmotor, men innan bensinen förbränns går den ner i vevhuset och smörjer med oljan som finns i tvåtaktsbensinen.

Jag orkar inte gör flashiga länkar :)

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#94308Nonkan täckte in det bra :)

nått som inte intresserar alla men kanske några är att det går att trimma strato sågarna med men dom verkar inte ännu ge lika god % ökning men det handlar nog en hel del om att man skall lära sig var flaskhalsarna sitter i dom !!!

Användarvisningsbild

H-E  
#94325Och E-TECH? Vad är det för något?

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
H-E skrev:Och E-TECH? Vad är det för något?

Det är något som sitter i vägen för att kunna ge full effekt :lol: (alltså catljuddämpare och förgasarstopp)

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
H-E skrev:Och E-TECH? Vad är det för något?

Det är beteckning för det alternativ som ger bättre emmisioner/avgasvärde.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126106Finns det kamaxel på 4-mix motorn eller går ventilerna på nån sorts självtryck? 4-taktares mysfaktor är hög men gäller det hög effekt / vikt så är jag fortfarande skeptisk.

Nonkan  
#126131Kamhjul med stötstänger. Tänkte länka in en sprängskiss som pdf från Stihls supportsite, men de har särskrivit kamhjul så det får vara :)

Fördelen med att smörja med oljeblandad bensin är ju att man får ner vikten en del.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126154Kanalen ner i vevhuset är alltså bara för smörjning och har inget ett göra med bränslematningen?

Nonkan  
#126220Ja, så har jag fattat det iaf. Men jag är ju säljare :)

Användarvisningsbild

Stihl 2-MIX vs Husqvarna X-Torq motorer

traktorz  
#214977- Är det bara rosor med de nya motortyperna?

Stihl uppger:
"Upp till 20% lägre bränsleförbrukning och 50% lägre utsläpp än hos jämförbara motorsågar utan 2-MIX teknologi."

Husqvarna uppger:
"Hemligheten bakom den unika motortekniken är att den använder dubbla kanaler: en för ren luft och en för bränsleblandad luft.Först trycker en barriär av ren luft ut förbränningsgaserna, och därefter släpps bränsle/luftblandning in. Förutom högre effekt ger detta en sänkning av utsläpp med upp till 75 % och en sänkning av bränsleförbrukningen med 20 %. Detta i jämförelse med konventionella motorer. Dessutom är bränsleblandningen som passerar huvud- och vevlager mer koncentrerad, vilket gör att motorn smörjs mer effektivt."

-Lägre bränsleförbrukning är för oss den mest attraktiva egenskapen, men hur är motorkaraktären jämförd med konventionella motorer?
    -Varvvillighet?
    -Toppvarv?
    -Acceleration?
    -Mer komplicerad konstruktion, vilket medför ökad vikt och volym. Är därför denna nya motortyp förbehållen motorer med större cylindervolym, eller kommer vi att se även neråt 30 cc-motorer med X-Torq resp. 2-MIX teknologier?
    -Bättre kylning genom den extra friskluftsspolningen vilket minskar risken för motorskador?

Kolven ser ut att bli mer komplicerad och tyngre, vilket torde medföra lägre toppvarv. Fler spolkanaler får cylindern och kolven att verka som en schweizerost, vilket torde medföra att kolvringens anliggningsyta mot cylindervägg minskar under dess slaglängd. Gissar därför att slitaget på kolvringen därför torde öka och medföra ett frekventare reservdelsutbyte.

Användarvisningsbild

#215078Kolv är större och tyngre likaså cylinder, vevhus volymen är mindre, men värme avledningsförmågan är nog bättre eftersom det är större ytor. Nya generationens tändningar ger bra krut i dem.
Högre och mer fullständig förbränning är målet.
Om det ger mindre förbrukning/cubik meter vet jag inte, men tror inte det säljs mindre bränsle nu

Finns redan senan några år i mindre sågar.

Användarvisningsbild

palbin  
#215786Jag har en Stihl HT 131 med sådan motor (tror jag)?

Det man märker är att den varvar sunkit (efter vad man
hör i vart fall), är ganska stark i vilket fall och drar näs-
tan inget bränsle - man sågar o sågar o sågar o kollar
sedan i tanken o undrar om man verkligen sågade ngt?

Användarvisningsbild

Finns det någon motorsåg med 4-taktsmot.

traktorz  
#215879-Är väl bara Honda och någon fler som kör med 4-takt i sina grästrimmers.
-Är Stihls 4-MIX det enda undantaget som tar sin smörjning från bränsleblandningen?

Användarvisningsbild

#215882Det är nog bara Honda som gjort sump motorer i trimmers.

Stihl 4-Mix har olja inblandad i bränslet med om jag inte missminner mig...
4-Takt med 2%Mix

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).