Motorsåg och handhållet

Husqvarna/HVA 550XP

202 inlägg 117229 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Nonkan  
#161579
Magnus M skrev:Är det säljstart imorgon i hela Sverige på 550n eller? Väldans pådrag är det häromkring iallafall. Kvällsöppet, Provkörning samt att dom lockar med extra bra betalt för inbyte.
Dte har dykt upp annonser på blocket oxå.

Magnus M


Vi säljer mest sågar med värme så vi ligger lågt tills vi har den i händerna. 550 utan värme finns, vi har en del hemma. Dock är all marknadsföring från centralt håll uppskjutet till början av mars då det inte finns tillräckligt med produkter ute än.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

jan larsson  
#161803 japp då var det provkört dock bara lite trissor. men den kändes både stark o rapp. den såg smäcker ut o kändes både smidig o välbalanserad. vibrationer reagerade jag över att de var så få. blir säkert en favorit om tekniken håller.
synd att oljetanklocket inte blivit infällt.
nu är det bara att vänta tills den kommer med värmen i handtagen.

kanoninitiativ med såna här visningar.
lite synd att de inte fanns för direkt försäljning.
den visning jag var på togs det beställningar på 550xpg.

det var en ganska välbesökt tillställning. så intresse verkar finnas.
korven drog säkert en del o meningen var väll det.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

tallkotte  
#163324 Så nu har man haft en 550xp på prov i helgen och kört ca 8h i hyvsat grov gallring och jag är både nöjd och imponerad av den. så det får lov att bli en sådan när de får hem 550 xpg

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

värmSkog  
#163325 Fick också låna en 550xp under en dag och jag är också helnöjd. Kan tänka mig att det blir en väldigt bra alround såg! Jag beställde iaf en direkt

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Naders  
#164549 @ Nonkan;

Hört något om lanseringen av Trio-Braken än?
Först då är den intressant för egen del ;)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

motorsågsmek  
#164557 Kommer till slutet av månaden.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Naders  
#164611 Där ser man...
Har en relativt ny 346 NE som man kanske får ställa undan för att spara timmar på om den nya sågen inte infriar förväntningarna :lol:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

stefan71  
#165678 Halloj. Jag köpte en 560 xpg i januari o har kört den nästan varje dag. Bla kapat mycket vindfällen. Hur trevlig som helst att jobba med stark o rapp tycker ja den är. Dom kan ju se drift timmar o allt genom att plugga in datorn till sågen. Men när ja hade kört 50 tim med den så börja den gå lite dåligt. Svara inte direkt på gasen fick liksom mjölka på gasen för att få upp den i varv. Så då fick dom byta förgasare. Då blev drift timmarna nollade för att förgasaren är själva hjärnan på sågen. Sedan efter 3dar så börja den läcka sågolja i bröstet. De berodde på att jag inte ville ha barkskyddet så de tog dom bort när ja köpte den o då blir det inte rätt klämm på halvorna så packningen rök. Så när ja kom in med läckande sågen så hade dom varit på kurs om den nya modellen och fåt upplysning om att man inte fick ta bort det. Men hva var på G att få fram ett slätt barkskydd som inte bygger så mycket framåt. Sen för en vecka sen så gick en fjäder av i slirkopplingen o de va flera som hade varit inne med sin 560 med samma problem. Lite mycket problem men det är väll så med en ny modell " barn sjukdommar". Mycket mindre vibbrationer än dom gammla. Nackdelen är väll när garantin går ut för det går ju inte att göra nått med grejerna själv. Bara utbytes komponenter. O dom kan INTE justera nåt med datorn bara kolla felkoder.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165714 Justera kan man inte men nollställa så den börjar om går.
Kan vara fördel i det om den "lär sig" fel.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168552 Väldans vad tyst det blev om 550n!! vad händer? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

palbin  
#168558 Jag har bunkrat upp med föregångare av diverse storlekar -
dvs senaste 346xp istf 550xp och uppåt i storlekar - skönt
med ngn slags indikation på att jag kanske inte gjorde helt
fel ... :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Mangelu  
#168569 Ska testa en demosåg imorgon. Det verkar som att Hva inte ligger i fas med leveranserna kontra marknadsföringen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

hayabusa 08  
#170489 Var och köpte en 550 xpg idag och ska ut o hugga i morrn me den.
Ska bli intressant.
det enda jag vet än är att den e ju åtminstone snygg att titta på.. än så länge :grin: :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

jan larsson  
#170683 hmm. kan undra hur förgasaren skulle fungera vid användning av sågen till underröjning.

skall man belasta sågen för att ställa in förgasaren en gång eller justeras det vid varje användning. underröjning är ju oftast ingen hårdkörning precis.

använder 346 nu o den hinner ju knappt varva ut innan man är på väg till nästa.
jag tycker inte det finns några bra alternativ om man skulle vilja prova något mindre ex. eller annat märke. de känns sladdriga o alldeles för hobbyaktiga.

346:an är nu på upphällning. så skall jag hoppas på att förgasaren uppför sig. o att 550:n kommer funka lika bra som 346:an. eller leta efter en mindre komplicerad såg.

ni som nu en tid har testat 550:n hur beter den sig.

(använder 555 fxt där det går o 346 xpg oftast i gallring. där det som röjs bort även behöver kapas ner)(blir väl något x 10:tal ha/mån.)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Naders  
#170797
jan larsson skrev:hmm. kan undra hur förgasaren skulle fungera vid användning av sågen till underröjning.

skall man belasta sågen för att ställa in förgasaren en gång eller justeras det vid varje användning. underröjning är ju oftast ingen hårdkörning precis.

använder 346 nu o den hinner ju knappt varva ut innan man är på väg till nästa.
jag tycker inte det finns några bra alternativ om man skulle vilja prova något mindre ex. eller annat märke. de känns sladdriga o alldeles för hobbyaktiga.

346:an är nu på upphällning. så skall jag hoppas på att förgasaren uppför sig. o att 550:n kommer funka lika bra som 346:an. eller leta efter en mindre komplicerad såg.

ni som nu en tid har testat 550:n hur beter den sig.

(använder 555 fxt där det går o 346 xpg oftast i gallring. där det som röjs bort även behöver kapas ner)(blir väl något x 10:tal ha/mån.)

Angående förgasaren ska det vara en engångsföreteelse det här med att belasta den vid uppstart. Det ska vara från kartong till stock direkt :wink:

Kör själv med 346NE och frågan är om man inte skall spara på den för maken till såg vet jag ej om.

Vad beträffar underröjning med motorsåg så använder jag en 339XP. Funkar klockrent....
GANSKA rapp men helt klart ej jämförbart med 346:an men i mitt tycke helt tillräcklig för detta arbete.
Till och med lämplig vid klenare gallring.
Då det är en XP-såg så ska den tåla lite tuffare tag också.
Vad gäller axet så kan det kompenseras av den vikt som du slipper bära på.
Alltså orkar man hålla ett högre tempo en längre tid utan att känna sig alltför trött. :smile:

Men det är vad jag tycker....
:geek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).