Motorsåg och handhållet

Husqvarna/HVA 550XP

202 inlägg 117056 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213103
Tosca skrev:
Sibiria skrev: Min startar bra varm, fö. håller jag min i vänster hand när jag kastar ned den. Säkerhetsrisk eller varför motsatta vanligt?

Du kanske ska fundera på att ta motorsågskortet.
Tag för vana att ha kedjebromsen i när du startar.
Ska du kasta ned sågen så ska du hålla i bågen med höger hand, lätt att man roterar svärdet mot benet när man gör som du - kan ju vara synd på byxorna.
Den metod som rekommenderas mest är att hålla i bågen med vänster hand, gashandtaget mellan benen och dra i startsnöret med höger hand.
Då har man mycket god kontroll på sågen och har god stadga när man drar.


Jag har börjat speja efter motorsågskort pga de nya reglerna. Får de vad de kräver för teknik för att kunna godkänna mig.
Testade idag fyra olika sätt att hålla sågen vid start. Att kasta ned sågen ger helt sonika bäst kraft och "säkrast" start, och bäst gick det när jag höll bågen med vänster och fick dra med höger. Jag har säkert startat tusentals gånger på det viset och fick jag träna mer på det andra viset skulle jag nog bli bättre på det också.
Hursomhelst såg jag ingen tendens alls att svärdet gick mot benet. Det pekade i nordväst hela tiden under rycket.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213106 Har uppfattat att man i kurser i säker såg-hantering lär eleverna att bromsa kedjan vid förflyttning.
Vid lite besvärligare ris och terräng är det nog befogat, men jag stänger hellre av sågen helt istället för att sedan snabbt och smidigt dra igång den igen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

palbin  
#213111 På tal om förflyttningsvarianter kan jag berätta jag har en granne
med en lite äldre Cotech hobbysåg som (edit: åtminstone ibland
och/eller bitvis) helt enkelt går runt med den på full gas hela tiden
vid smärre förflyttningar hållande den som ett samurajsvärd snett
uppåt när han går någon meter ... .

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

axwell  
#213115
palbin skrev:På tal om förflyttningsvarianter kan jag berätta jag har en granne
med en lite äldre Cotech hobbysåg som (edit: åtminstone ibland
och/eller bitvis) helt enkelt går runt med den på full gas hela tiden
vid smärre förflyttningar hållande den som ett samurajsvärd snett
uppåt när han går någon meter ... .


Förståndigt; bra beredskap om det skulle dyka upp en argsint björn.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

jordenxxx  
#215345
Tosca skrev:
Sibiria skrev: Min startar bra varm, fö. håller jag min i vänster hand när jag kastar ned den. Säkerhetsrisk eller varför motsatta vanligt?

Du kanske ska fundera på att ta motorsågskortet.
Tag för vana att ha kedjebromsen i när du startar.
Ska du kasta ned sågen så ska du hålla i bågen med höger hand, lätt att man roterar svärdet mot benet när man gör som du - kan ju vara synd på byxorna.
Den metod som rekommenderas mest är att hålla i bågen med vänster hand, gashandtaget mellan benen och dra i startsnöret med höger hand.
Då har man mycket god kontroll på sågen och har god stadga när man drar.



((Den metod som rekommenderas mest är att hålla i bågen med vänster hand, gashandtaget mellan benen och dra i startsnöret med höger hand.
Då har man mycket god kontroll på sågen och har god stadga när man drar))

Aye...Och har sågen fett med kompression och lite vikingastuk som t.ex STIHL MS 880-W så har man även raderat sin spermaproduktion

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Robertberg  
#215419
jordenxxx skrev:Aye...Och har sågen fett med kompression och lite vikingastuk som t.ex STIHL MS 880-W så har man även raderat sin spermaproduktion


Med min geometri är det lättare att dra startsnöret snett uppåt höger, än upp mot hakan. Den vinklingen i ssamverkan med att min pung inte är så lång gör att eventuella överraskningar inte drabbar något heligare än mitt lår.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

jordenxxx  
#215504
obantteg skrev:
jordenxxx skrev:Aye...Och har sågen fett med kompression och lite vikingastuk som t.ex STIHL MS 880-W så har man även raderat sin spermaproduktion


Med min geometri är det lättare att dra startsnöret snett uppåt höger, än upp mot hakan. Den vinklingen i ssamverkan med att min pung inte är så lång gör att eventuella överraskningar inte drabbar något heligare än mitt lår.


Jo det så klart, jag minns bara när jag och dom andra i min fd klass skulle ta motorsågskörkort, och alla skulle vara duktiga och starta på det sättet. Och så höll dom inte i tillräckligt, så sågen gav dom en örfil på drulen, efter det så startade jag som jag brukar genom att "kasta" ner sågen, med högerhanden medans jag håller i startsnöret med vänster. :!:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

k-racing  
#216536 har ett 550xpg som jag tycker kan tveka/ bluddra lite vid gaspådrag. någon som varit med om detta?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Simon.M  
#216543 Gör nog alla Husqvarna :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

wernvik  
#216619
k-racing skrev:har ett 550xpg som jag tycker kan tveka/ bluddra lite vid gaspådrag. någon som varit med om detta?

Min har samma sak för sig om man startar den och sedan ger full gas direkt. Om man istället låter den gå på tomgång 10-20 sekunder först så går den klockrent sedan. Tydligen något med att den ställer in sig varje gång den startas om jag förstått det hela rätt.
Senast redigerad av wernvik tis 12 mar 2013, 13:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

värmSkog  
#216627
k-racing skrev:har ett 550xpg som jag tycker kan tveka/ bluddra lite vid gaspådrag. någon som varit med om detta?


Så kan min också vara, framförallt nu när det är lite kallare ute. Min brukar fungera bättre under nästa dag om den får stå i pannrummet under natten istället för kallgarage.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

k-racing  
#216729
värmSkog skrev:
k-racing skrev:har ett 550xpg som jag tycker kan tveka/ bluddra lite vid gaspådrag. någon som varit med om detta?


Så kan min också vara, framförallt nu när det är lite kallare ute. Min brukar fungera bättre under nästa dag om den får stå i pannrummet under natten istället för kallgarage.


hade med den till handlarn idag och fick tankluftningen ombyggd, den gjorde tydligen så sågen kunde sura och gå fett med dessa symtom, ska provas imorgon om det hjälpt :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

värmSkog  
#216730 jag fick min ombyggd för ett tagsen också, Visst blev det bättre efter det.. Men som sagt jag tycker min går bättre om den får stå i pannrummet under natten.
Ställde din ÅF om tändnigen på din 550 också?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

k-racing  
#217179 nä han ändrade ingen tändning, har inte hunnit testa sågen än men lät bättre när man luftsågade lite.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217270 Noen som har nøyaktig vekt på 550 xp saga.Har jonsered 2253 uten varme den er veid til 5035 gram med tom tanker uten sverd & kjede.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).