Motorsåg och handhållet

Vibrationer i Röjsåg

21 inlägg 15659 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vibrationer i Röjsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134690 Satsa på en såg med tumgas istället. Tummen är det starkaste fingret på en människa och tumgas stryper inte blodtillförseln till fingret på samma sätt som pekfingergas gör. Det märks mer på gräsröjare eftersom man ger mer "statisk" fullgas där och inte som på motorsågar varierar gasandet och ibland ju även byter till tumgasande.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vibrationer i Röjsåg

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134702 Denna sågen tillhandahölls av uppdragsgivaren, på många sätt en bra gräsröjare.
Själv har jag tumgas på 252RX, har kört lite med även denna, dock så har ju den då kort riggrör och sämre vinkel på vinkelväxeln för grässlåtter.

Lite som pest eller kolera ~x(

Är faktiskt fortfarande lite avdomnad i nämnda tumme trots andra göromål idag.

Avatar Fallback

Re: Vibrationer i Röjsåg

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135750 Nu slog jag 2,5 timmar igår med en helt ny Hva 555, möjligen att den vibrerade aningens mindre i.o.m frächa fjädrar e.t.c i upphängningen till handtaget, men liksom innan så domnade halva tummen och förblev så i.a.f tills imorse.
Kortvarigt heldomnade händer och liknande slapp jag ifrån.

355 hette den jag slog med tidigare, samma modell med en ny siffra antar jag.

Avatar Fallback

Re: Vibrationer i Röjsåg

axwell  
#135780 Du går väl inte och "bär" på röjsågen. Har märkt att om selen är felinställd så märks vibrationerna efteråt, man håller då omedvetet mer krampaktigt i styret.
Stihl advance passar bäst för min kropp.

Avatar Fallback

Re: Vibrationer i Röjsåg

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135786 Intressant teori, jag är rätt kort och jag upplever det som att sågen hänger aningen lågt trots maximal justering i selen, har mest använt min egen sele till 252RX, tyckte inte Husqvarnas selar till 355/555 kändes speciellt mycket bättre.

Men Stihls sele har man ju bara hör gott om, kanske något att fundera på........550 kr sa webbkatalogen, rätt överkomligt.

En skogsröjare hänger ju bättre, men istället blir det ju lite dum vinkel på klingan mot marken, plus att sveprörelsen blir aningen mindre med kort riggrör.

......är det inte det ena så är det det andra sa flickan!

Avatar Fallback

Re: Vibrationer i Röjsåg

Robertberg  
#135787 Har du testat att byta grepp?
I början när jag körde trimmer så gasade jag bara med pekfingret, men blev då stel i handen och fick domningar pga det statiska greppet. (Gissningsvis)
Sen började jag gasa mer med hela handen, tror att jag brukar gasa med både lång och pekfinger samtidigt, och har inga problem.
Håll i styret avslappnat, inte så att knogarna vitnar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).