Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2379 inlägg 885520 visningar 129 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

åberg  
#228812 Som Mäki skriver så hoppar ju stammen, just när kronan bromsats av träden den faller mot. Man kan föreställa sig att trädet hade hängt kvar om inte rotänden lämnat stubben och rasat nerför slänten.

Tillägg: Ser att jag bara upprepar vad som tidigare skrivits. Ny karriär som papegoja kanske? :lol:

Manges idé låter som en bra tanke, men varför lämnar man en klack som gångjärnsfibrerna kommer slå ihop med?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

hakans  
#228824 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cF_BR1Cf-9c[/youtube]
Grym såg :P

lite fel forumtråd men hittade ingen passlig..

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

machonisti  
#228828
hakans skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cF_BR1Cf-9c[/youtube]
Grym såg :P

lite fel forumtråd men hittade ingen passlig..

Ja, det är ju inte direkt handhållet :lol:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

totte  
#228872 Nu snodde du ju min replik som jag fick i skallen när jag såg filmen :lol:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

hayabusa 08  
#229737 Gammal stihl reklam..
Med risk för att den redan varit uppe i tråden :P
Men den är rätt rolig :grin:


Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

Lillbetzen  
#232396 Säkert någon som länkat till den här videon innan mig.. Ber om ursäkt för en "Repost" i så fall :)

Jag undrar lite om någon med ett tränat öga kan bedöma svärdlängden på fällsågen i början??


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=a_YWF7CAbDY[/youtube]

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

Jocke91  
#232405 Skulle gissa på 15", men kan så klart ha fel det är svårt att se.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

clasandre  
#232422



skulle behöva en sån där domkraft för träden i min skog med!! :)

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

Lillbetzen  
#232484
Jocke91 skrev:Skulle gissa på 15", men kan så klart ha fel det är svårt att se.


Ja, det är jäkligt svårt att se såklart.. Jag tycker nästan det ser större ut än 15" men jag kan också vara väldigt ute och cykla, Husqvarna har ju 16", 18" och 20" också till 560.. Som sagt, svårt att bedöma såklart ;)

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

totte  
#232486 15 eller 16".

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

rikard_e  
#232489 15" säkert. Troligtvis orginalsvärdet än, såget ser inte så slitet ut än.

Ser precis lika långt ut som svärdet jag har på mitt 560xpg

IMG_1154.JPG

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

Lillbetzen  
#232516
rikard_e skrev:15" säkert. Troligtvis orginalsvärdet än, såget ser inte så slitet ut än.

Ser precis lika långt ut som svärdet jag har på mitt 560xpg

IMG_1154.JPG



Det är säkert så, Är själv på g att köpa mig en 560 och frågan är lite om man tjänar något på att ha 16" jämfört med 15"? Kommer fälla och kvista grovt (Har haft 15" innan)
Kan ju passa på att fråga dig Rikard, vad du gillar sågen? Haft några problem?

En film till med samma såg: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_9IyqbNkaoU[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

totte  
#232567 Då är ju motfrågan: Har du känt att 15" är för kort mer än vid enstaka tillfällen?

Och så ett råd, försök att få känna på en såg med påsatt 16" så du känner om den balanserar bra och som du vill att den skall göra.

Ett alternativ är ju att ha ett 15" och sen ytterligare ett 18" t ex som du kan byta till när det verkligen behövs.

Bara några tankar.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

rikard_e  
#232580 Lillbetzen:

Det du ska tänka på är att 560 är ett såg för större träd.
igentligen hade jag kunnat nöjt mig med ett 550, som jag först tittade på.
Men eftersom jag skulle slutavverka hemma och manuellhugga dom större träden åt skördaren så blev det 560xpg.

att skaffa 16"istället för 15" tyckte inte jag gjorde någon skillnad alls.
Isf kanske det är bättre att skaffa 18", det har jag inte själv provat , men det är ju lite skillnad på längden iaf.


Köpte mitt nytt hösten 2012, sålde min 359:a i samma veva, Har inte haft några problem övh med nya såget. Den läkte olja från kedjesmörjningen 3 gånger. Lämnade in den, fick tillbaka den utan att dom kunde hitta felet, sen läckte den inte igen.

Det är ett riktigt såg med sånt j*vla drag i, har bara kört 40-60 cc -såg förut. Men denna skär trän som det skulle vara smör. Väldigt kastbenäget dock. Det är törstigt, men du hinner med dubbelt så mycket med den sågkapaciteten.

Har lånat ut den till släktningen, han säger att den drar mycket bensin, men han hinner kapa upp sin ved mer än dubbel så fort än det gamla såget.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

Lillbetzen  
#232584
totte skrev:Då är ju motfrågan: Har du känt att 15" är för kort mer än vid enstaka tillfällen?

Och så ett råd, försök att få känna på en såg med påsatt 16" så du känner om den balanserar bra och som du vill att den skall göra.

Ett alternativ är ju att ha ett 15" och sen ytterligare ett 18" t ex som du kan byta till när det verkligen behövs.

Bara några tankar.


Precis som du säger, nån gång kan det vara lite kort men det är klart, 16 gör inte så stor skillnad, man får nog göra instick i riktskär osv ändå med den ;)

Håller med att det ska ju stämma med balansen, spec när 15" är det som följer 560.
Kan vara en idé med ett 18 också kanske

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).