FILMER - Motorsåg

Svara  1854 inlägg  603161 visn.  102 följer
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

anersimyra skrev:Sneda fibrer i rotbenet i kombination med ett fällskär nära en decimeter över riktskäret innebar här att det inte återstod någon brytmån överhuvudtaget. Det som ser ut som en brytmån är i själva verket en kilformad ” träbit ” helt utan funktion.. :geek:

Så är det, och i mina ögon är det där jobbet med att kapa ur rum för domkraften
onödigt och tidsödande. Några bra lyftkilar gör jobbet lika bra och snabbare. Har
aldrig reknat på hur många ton en kil ger, men det är inte få om den används riktigt. :wink:

(Får ju säga för min egen del att efter att jag fick lära använda kilar
och säkra hörnet här på Skogsforum så har jag aldrig saknat
brytjärnet, och jag har blivit en mycket bättre trädfällare!)

Avesta ATV

#523199 Den feilen har eg gjort sjølv. Tenkte meg ikkje om og tok hovedskjæret ca 5-10 cm ovanfor felleskjæret (riktskåret). I mitt tilfelle gjekk da heldigvis bra

JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Sneda fibrer i rotbenet i kombination med ett fällskär nära en decimeter över riktskäret innebar här att det inte återstod någon brytmån överhuvudtaget. Det som ser ut som en brytmån är i själva verket en kilformad ” träbit ” helt utan funktion.. :geek:

onödigt och tidsödande. Några bra lyftkilar gör jobbet lika bra och snabbare. Har
aldrig reknat på hur många ton en kil ger, men det är inte få om den används riktigt. :wink:

Jag tippar på att kil ger större kraft än den där lilla domkraften.. :???:

Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523236 Sådana små domkrafter brukar vi rikta lador med genom att pumpa upp stolparna och gjuta in domkrafterna.
Tror nog att vi har i Norden har det bästa, säkraste och effektivaste sättet att fälla träd på!
Senast redigerad av halvproffs fre 31 aug 2018, 08:50, redigerad totalt 1 gång.

#523238 Kanske kan vara svårt o svinga en slägga i den terrängen, därav kanske domkraft blir ett smidigare verktyg.

anersimyra skrev:
JensSkoog skrev:

Jag tippar på att kil ger större kraft än den där lilla domkraften.. :???:

Nu vet jag inte hur mycket en kil ger i ton men en 8 tons flaskdunk är inte stor..

Sen håller jag med övriga att han var en klåpare :mrgreen:
Fattar inte varför folk ska envisas att plocka ut kilarna medan trädet faller å sen som i detta fall lämna sågen åt sitt öde :???:

#523278 Klåpare vill jag nog inte säga men slarvig i vissa moment håller han på i den stilen i dom där slätterna.Är det sñart game over för hoppning vis lär han sig med tiden.

Användarvisningsbild

röjar kalle skrev:Klåpare vill jag nog inte säga men slarvig i vissa moment håller han på i den stilen i dom där slätterna.Är det sñart game over för hoppning vis lär han sig med tiden.
Det är det som är så irriterande! Antingen så ska man slarva och vara klåpare hela tiden eller inte alls!

#523282 Sen att han gör ett djup fällskär är att trädet skall lossna från stubben för att inte fläkas vid nedslaget sen att det spjälkar vid Hans Fällning har nog att göra med släntens
lutning kontra trädets höjd och vikt.Borde våra västra grannar på forumet kunna verifiera som har sådan terräng.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Dåligt väder ? 250 filmer att se på.... av kockums850 - mån 11 jun 2012, 09:36
i Före och efter jobbet
1 svar
2244 läst
av 1470E     
lör 16 jun 2012, 20:19
Filmer från förr av Aeor - tor 31 jan 2013, 23:10
i Öppna kategorin
4 svar
4182 läst