Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2380 inlägg 889092 visningar 128 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

TrioBrake  
#466798
Hema skrev:
JensSkoog skrev:
TrioBrake skrev:Jag skulle säga att det absolut största problemet här var dina handskar!!!! ;)

Det är ett problem han inte har länge, eftersom de där
Stihlhandskarna är trasiga snabbare än blixten. :mrgreen: :mrgreen:

Har haft några par, och är inte nöjd. Blir hål på
dom efter två, tre dagar i skogen :surp:

Sluta pilla på kedjan.. ;)


Pffffffffff.....!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

mini678  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467140 Haha, Jo tummen hamnar ofta ovanpå bågen, ibland kommer jag ihåg att korrigera det, som i filmen, ofta inte tror jag!
Tog motorsågskörkortet i våras efter kurs. Enda erfarenheten från motorsågskörning var att jag fusktränat lite själv månaden innan. Har nog bara totalt fällt ett 100-tal träd totalt, är i övrigt amatör och har till vardags kontorsjobb.

Det klart, man ställer upp förväntningarna en del när man skriver "skolboxexempel", men den döptes lite snabbt till det på youtube när jag skulle dela den med några vänner.

Stihl Carving-handskar som jag har är mycket sköna och sitter bra. Har tvättat dom i tvättmaskin 3 ggr, när de blivit kletiga. Smörjt in dem med fett när de varit halvfuktiga.
Ja, ni hör vilken jollerpelle man är.
Kvaliteten i längden vet jag inte så mycket om.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

anersimyra  
#467146 Det är knappast meningen att trädet ska ligga kvar på stubben med den tekniken, metoden används på klenare stammar för att få plats med kilen exakt i centrum där dess lyftkraft blir störst.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467149 Finns ofta mer än en ide bakom såna här trix. Ofta lika många fördelar och användningsområden som utövare.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Fredrik Reuter  
#471856 Manuellhuggarna är kyliga i Finland eller vad tycker ni?


   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

axwell  
#471867
Fredrik Reuter skrev:Manuellhuggarna är kyliga i Finland eller vad tycker ni?


Tja, 5-6 cm bred brytmån, då krävs det mycket våld för att få omkull trädet. :geek:
Vasst bett i kedjan på sågen. made in Sweden troligen. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

sundelius  
#471871 Man kan alltid hitta grejer att anmärka på men jag tycker nog han hade koll på vad han gjorde :-bd

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

80-90  
#471876
sundelius skrev:Man kan alltid hitta grejer att anmärka på men jag tycker nog han hade koll på vad han gjorde :-bd

Håller med till 100%

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471890 fora eller tall som de seie er ett veldigt kjekt treslag å hogga. Såg skarp ut sagå hans og da såg ut som han hadde peiling. Bedre med litt for tjukk brytekant enn for tynn, går jo alltid ann å saga litt meir av brytekanten dersom ein ikkje får treet ned, men har ein fyrst sagd for mykje er da verre.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

jannee  
#471891 Med en fällriktare och med denna brytmån, vad kunde gå fel :?:
När en amatör måste kunna fälla en gran med max 1,5 meter fel för att få mkk vad kan då inte ett proffs.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Peteflamingstar  
#471968 Såg ut som en tämligen ordinär tomtfällning i mina ögon :-BD

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Fredrik Reuter  
#475472 Är hål i svärdskåpan likt filmen nedan vanligt? Det är första gången jag ser detta. Är det att en fjäder till kopplingen lossnat och sprängt sönder kåpan?


   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

totte  
#475520 Vanligt? Nä har väl aldrig sett nåt liknande! Är nog inte fjädern utan den biten från kopplingsbacken som brutits av som på nåt sätt har kilats upp som ett litet skärstål och skurit ut hålet.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Hema  
#475522
totte skrev:Vanligt? Nä har väl aldrig sett nåt liknande! Är nog inte fjädern utan den biten från kopplingsbacken som brutits av som på nåt sätt har kilats upp som ett litet skärstål och skurit ut hålet.

Den förklaringen köper jag rakt av. :-bd

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475542 På vissa såg modeller är det vanligt.
Det är sånt som man får se ibland.
Har råkat ut för detta på en 2152 och fattar inte hur det oljudet kan ignoreras. Det hörs direkt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).