Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2380 inlägg 892044 visningar 128 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Blivande snickare  
#444358 Tack @Slurfi!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

vajnis  
#447110


Snyggt jobbat! :shock:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

T Landström  
#448272 @anersimyra
Här har du klippet på granen du kommenterade på fejjan ;)

T Landström skrev:Ett kort klipp från dagen...tanken va att det skulle komma ett längre klipp men actionkamerans batteri tålde inte dagens temperatur...


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

anersimyra  
#448275 :-BD :-BD :-BD

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Hepo  
#448846

mycket spring framför trädet

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449483
T Landström skrev:@anersimyra
Här har du klippet på granen du kommenterade på fejjan ;)

T Landström skrev:Ett kort klipp från dagen...tanken va att det skulle komma ett längre klipp men actionkamerans batteri tålde inte dagens temperatur...

Det där var en ovanligt kvistfri sydvästsvensk gran :grin: :grin: .

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

T Landström  
#449605
th skrev:
T Landström skrev:@anersimyra
Här har du klippet på granen du kommenterade på fejjan ;)

T Landström skrev:Ett kort klipp från dagen...tanken va att det skulle komma ett längre klipp men actionkamerans batteri tålde inte dagens temperatur...

Det där var en ovanligt kvistfri sydvästsvensk gran :grin: :grin: .


Inte så många kvist...men skapligt grova och långa #:-s

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449699 Är detta ett säkert sätt att fälla lutande träd? eller bara en falsk trygghet??


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449700 Har sett detta klipp någon gång innan, kan någon förklara nyttan med denna tekniken? Jag förstår inte....
Börjar 22,59 in i filmen, skickar med en direktlänk då jag inte fick till det med att få det inbäddat i detta inlägg...
https://www.youtube.com/watch?v=kg5hz1c6K64&feature=youtu.be&t=22m59s


Användarvisningsbild

FILMER - Motorsåg

DenimDude  
#449710 Är det bara för mig appen kraschar varje gång man försöker se ett filmklipp? (iPhone) Har inte lyckats hitta ett enda filmklipp som inte får appen att krascha hittills...

Edit: Såg nu att fler har samma problem, och att det uppmärksammats av admin. Sorry för off topic

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Peteflamingstar  
#449721
Zixten skrev:Är detta ett säkert sätt att fälla lutande träd? eller bara en falsk trygghet??



Träd med måttliga lut i fällriktningen fälls väl säkrast med att man sparar en bit i bakkant till sist, typ säkert hörn. Kraftigt framåtlutande fälls väl bäst med en teknik jag glömt namnet på men man sågar två riktskär snett mot fällriktningen och sen sågar man sakta bakifrån. På träd med sidlut gäller det att få brytmånen så lång som möjligt, och jämntjock, samt att kompensera sidlutet lika mycket åt andra hållet när man siktar.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

T Landström  
#449752
Peteflamingstar skrev:
Zixten skrev:Är detta ett säkert sätt att fälla lutande träd? eller bara en falsk trygghet??



Träd med måttliga lut i fällriktningen fälls väl säkrast med att man sparar en bit i bakkant till sist, typ säkert hörn. Kraftigt framåtlutande fälls väl bäst med en teknik jag glömt namnet på men man sågar två riktskär snett mot fällriktningen och sen sågar man sakta bakifrån. På träd med sidlut gäller det att få brytmånen så lång som möjligt, och jämntjock, samt att kompensera sidlutet lika mycket åt andra hållet när man siktar.


Du tänker på V-kapet kanske?

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Brorsan  
#449756 När jag fäller träd som lutar mycket och jag kan fälla i lutningsriktningen brukar jag använda "öppning på trycksidan".
Såga ett riktskär och fördjupa det vartefter då kommer trädet så lugnt och fint och man har gott om tid att gå undan.
Det har jag använt ofta.
Olle

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

anersimyra  
#449766
Zixten skrev:Är detta ett säkert sätt att fälla lutande träd? eller bara en falsk trygghet??


Den där " omlottsågningen " tillför ju noll och intet.. :-b

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

röjar kalle  
#449847 Om ständig kille han är som klipp och skuren för instruktör på Säker Skog. :D

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).