Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2380 inlägg 889103 visningar 128 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JensSkoog  
#523195
anersimyra skrev:Sneda fibrer i rotbenet i kombination med ett fällskär nära en decimeter över riktskäret innebar här att det inte återstod någon brytmån överhuvudtaget. Det som ser ut som en brytmån är i själva verket en kilformad ” träbit ” helt utan funktion.. :geek:

Så är det, och i mina ögon är det där jobbet med att kapa ur rum för domkraften
onödigt och tidsödande. Några bra lyftkilar gör jobbet lika bra och snabbare. Har
aldrig reknat på hur många ton en kil ger, men det är inte få om den används riktigt. :wink:

(Får ju säga för min egen del att efter att jag fick lära använda kilar
och säkra hörnet här på Skogsforum så har jag aldrig saknat
brytjärnet, och jag har blivit en mycket bättre trädfällare!)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523199 Den feilen har eg gjort sjølv. Tenkte meg ikkje om og tok hovedskjæret ca 5-10 cm ovanfor felleskjæret (riktskåret). I mitt tilfelle gjekk da heldigvis bra

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

anersimyra  
#523201
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Sneda fibrer i rotbenet i kombination med ett fällskär nära en decimeter över riktskäret innebar här att det inte återstod någon brytmån överhuvudtaget. Det som ser ut som en brytmån är i själva verket en kilformad ” träbit ” helt utan funktion.. :geek:

Så är det, och i mina ögon är det där jobbet med att kapa ur rum för domkraften
onödigt och tidsödande. Några bra lyftkilar gör jobbet lika bra och snabbare. Har
aldrig reknat på hur många ton en kil ger, men det är inte få om den används riktigt. :wink:

(Får ju säga för min egen del att efter att jag fick lära använda kilar
och säkra hörnet här på Skogsforum så har jag aldrig saknat
brytjärnet, och jag har blivit en mycket bättre trädfällare!)

Jag tippar på att kil ger större kraft än den där lilla domkraften.. :???:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

halvproffs  
#523236 Sådana små domkrafter brukar vi rikta lador med genom att pumpa upp stolparna och gjuta in domkrafterna.
Tror nog att vi har i Norden har det bästa, säkraste och effektivaste sättet att fälla träd på!
Senast redigerad av halvproffs fre 31 aug 2018, 08:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Hema  
#523238 Kanske kan vara svårt o svinga en slägga i den terrängen, därav kanske domkraft blir ett smidigare verktyg.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Blivande snickare  
#523244
anersimyra skrev:
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Sneda fibrer i rotbenet i kombination med ett fällskär nära en decimeter över riktskäret innebar här att det inte återstod någon brytmån överhuvudtaget. Det som ser ut som en brytmån är i själva verket en kilformad ” träbit ” helt utan funktion.. :geek:

Så är det, och i mina ögon är det där jobbet med att kapa ur rum för domkraften
onödigt och tidsödande. Några bra lyftkilar gör jobbet lika bra och snabbare. Har
aldrig reknat på hur många ton en kil ger, men det är inte få om den används riktigt. :wink:

(Får ju säga för min egen del att efter att jag fick lära använda kilar
och säkra hörnet här på Skogsforum så har jag aldrig saknat
brytjärnet, och jag har blivit en mycket bättre trädfällare!)

Jag tippar på att kil ger större kraft än den där lilla domkraften.. :???:

Nu vet jag inte hur mycket en kil ger i ton men en 8 tons flaskdunk är inte stor..

Sen håller jag med övriga att han var en klåpare :mrgreen:
Fattar inte varför folk ska envisas att plocka ut kilarna medan trädet faller å sen som i detta fall lämna sågen åt sitt öde :???:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

röjar kalle  
#523278 Klåpare vill jag nog inte säga men slarvig i vissa moment håller han på i den stilen i dom där slätterna.Är det sñart game over för hoppning vis lär han sig med tiden.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

TrioBrake  
#523279
röjar kalle skrev:Klåpare vill jag nog inte säga men slarvig i vissa moment håller han på i den stilen i dom där slätterna.Är det sñart game over för hoppning vis lär han sig med tiden.
Det är det som är så irriterande! Antingen så ska man slarva och vara klåpare hela tiden eller inte alls!

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

röjar kalle  
#523282 Sen att han gör ett djup fällskär är att trädet skall lossna från stubben för att inte fläkas vid nedslaget sen att det spjälkar vid Hans Fällning har nog att göra med släntens
lutning kontra trädets höjd och vikt.Borde våra västra grannar på forumet kunna verifiera som har sådan terräng.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

80-90  
#536680
. Ser inte så bra ut detta

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

jannee  
#536691 Den "utbildningen" betackar jag mig för :mrgreen:
Fanns inte många rätt där inte.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

anersimyra  
#536694 Det är nog lite knepigt att undervisa folk som aldrig tidigare hållit i en såg.. 😱 😀

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JensSkoog  
#536696 Därför jag inte vill ta mera än en, max två när jag ger uppläring.
Teori kan man gärna ta med fyra, fem, men i det praktiska får man
"krama om eleven och hålla händer" så allt blir rätt, isär om dom
är så okunniga som här. :wink:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

svampbob  
#536698 Jag störde mig på att dom stod så nära varandra när dom högg. Instruktören stod nästan över eleven. Det bästa är väl att visa och förklara och sedan låta var och en prova sig fram.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

anersimyra  
#536699
” Lasse & Bulten fäller träd.. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).