Motorsåg och handhållet

Scarlett röjklinga / Opti sågklinga

10 inlägg 10263 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Scarlett röjklinga / Opti sågklinga

traktorz  
#93772 Ser på Husqvarnas websidor att det finns två typer, de billigare Scarlett och de lite dyrare Opti.
Vad är det för skillnad på dessa och vad är deras huvudsakliga användning?

Funderar på vilken/vilka som passar till vår Jonsereds RS44 röjsåg med Ø20 mm centrumhål och Ø200mm klingdiameter.

Ref:




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Scarlett röjklinga / Opti sågklinga

Nonkan  
#93807 Opti-klingan är 255 mm, satt på stora gamla as till röjsåg :)

De som passar är Scarlett eller Maxi med 200-diameter. Maxi är 5 spänn billigare.

Scarlett är standard nu. Den skär lite mjukare (mindre vibrationer) medan Maxi är mer aggresiv. Se till att köpa de med 22 tänder, de med 26 är för hobbymaskiner och skär långsammare. Skonsammare mot motorn när den är klen, men det problemet har inte du.

Köp en vardera av Maxi och Scarlett och se vilken du gillar bäst helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Scarlett röjklinga / Opti sågklinga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93810 Lite otydliga bilder, men jag tror att Opti-klinga även kallas för Maxi-klinga och att Scarlett-klinga även kallas för EIA-klinga. I så fall är de aggressivare Opti/Maxi-klingor främst tänkta för röjsågar över 45 kubik, medan Scarlet/EIA-klingor tänkta för röjsågar på ca 40-45 kubik.

F.ö. finns klart billigare klingor på Nima http://www.nimaab.se/se/art/rojsagsklinga-maxi.php och http://www.nimaab.se/se/art/rojsagsklinga-eia.php
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Scarlett röjklinga / Opti sågklinga

traktorz  
#93817 Tack för era svar.

Jag blev först lite förvirrad av de likadana bilderna på Husqvarnas sidor och undrade varför de till synes likadana klingorna kallades dels för röjklinga dels för sågklinga.

Nimas bilder är tydligare, där skillnaden verkar vara att MAXI-klingan har en större radiell tandhöjd i framkant än EIA (SCARLETT)-klingan och därmed även kräver större cylindervolym (>45cm³).

Vi ska göra en förstaröjning vid en plantering och det mesta handlar om att ta bort björksly, så det är inga kraftiga stammtjocklekar det handlar om att röja bort denna gång.

Skall kolla in NIMA sortimentet, vi har en del andra prylar som behövs också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Scarlett röjklinga / Opti sågklinga

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93823 Jag har 3-4 olika klingor, bl a en som filas med plattfil, som alla heter MAXI så häng inte upp dig på namnet. Opti trodde jag var Jonsereds namn på röjklingor.

EIA verkar nästan vara standard nu, men den argare Maxi går snabbare. Dock kastar den värre.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Scarlett röjklinga / Opti sågklinga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93833 Vill man ha en riktig snäll klinga, med avseende på kastförmågan, så finns ju alltid XRT - som dock kräver en särskild filmall.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Scarlett röjklinga / Opti sågklinga

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93898 Det är nästan bara jag som fortfarande köper Maxi-klingor hos min handlare, de säljer klart fler Scarlett. Jag gillar inte Scarlett av nån anledning, kanske för att de skär lite långsammare.

Avatar Fallback

Re: Scarlett röjklinga / Opti sågklinga

Huggis  
#93904 Vill ni har en klinga som skär snabbt och inte vibrerar eller ger otroliga kast så kör med sandvikens klinga, den är inte lika tjock som husqvarnas samt inte så blank så man slipper att bli bländad.

Avatar Fallback

Re: Scarlett röjklinga / Opti sågklinga

forest.  
#638645
nisse skrev:Jag har 3-4 olika klingor, bl a en som filas med plattfil, som alla heter MAXI så häng inte upp dig på namnet. Opti trodde jag var Jonsereds namn på röjklingor.

EIA verkar nästan vara standard nu, men den argare Maxi går snabbare. Dock kastar den värre.

/Nisse

Vilken klarar sten bättre dvs. lättare att fila till så det funkar?

Avatar Fallback

Re: Scarlett röjklinga / Opti sågklinga

Avslutat-02  
#638647 Scarlett, maxi, strandklingan, opti.

Maxi klarar sten bra, och är ganska lätt att fila till..

Scarlett tål inte sten lika bra och är lite sämre att fila..

Strandklingan tål inte sten, men kan snabbt filas till med enkelhet så den blir vass.

Opti är en maxi klinga fast med flera tänder..
Ett jobbigt objekt att fila om man stensågat..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).