Motorsåg och handhållet

Stihl 260 svårstartad

6 inlägg 8667 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 260 svårstartad

Plissken  
#93691 Tjena,

Köpte på mig en beg 260 idag, som förra ägarn knappt använt. Nu är det så att eländet är ruggigt svårstartad och jag irriterar mig på det. Maskinen är sågott som ny.

Observerade att jag dragit den lite sur då det flöda lite ur avlastningspluggen (eller vad det heter) så jag plockade ner sågen och rengjorde rubbet, tog ur stiftet som var som nytt, ventilerade några varv och satte ihop allting. Luftfiltret var kliniskt rent.

Provade på nytt. Den tände till lite direkt, men sen var det gocke igen, och om jag provar helchoke så surnar det till rätt omgående.

Suck, någon som har tips?, jag gillar Stihl, men köpte en nyare för att slippa sånt här 1800-tals strul. 😡



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl 260 svårstartad

Frenell  
#93697 Kollat inställningarna på förgasaren? tändstift kan ju vara dåliga även fast dom är nya så testa att byta det.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 260 svårstartad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93703 På med choke, av med den igen så har du "Start gas".
Gasspjället är då lite öppet o den startar lättare.

Annars är det omjustering som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 260 svårstartad

Elias  
#93706 Jag brukar göra såhär på min såg när jag startar den, choke i 2 drag eller om den hostar igång lite sedan av med choke och dra igen. Drar man med choken längre då blir den sur. Som mange säger så har du start gas när du slår av choken.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 260 svårstartad

totte  
#93708 Nu är ju frågan, har du eller förre ägaren varit och skruvat på nålarna? Kan ju vara så att dom är utskruvade för mycket så den får för mycket.

Notera läget för respektive skruv, skruva in den försiktigt tills den bottnar och räkna varv. Är det mer än 1 1/2 - 2 så är det klart för mycket, om inte så återställer du till noterat läge. Om det är för mycket prova då att skruva ut 1 varv från botten på båda, då bör sågen starta, sen kan man justera först L-skruven tills den går bra på tomgång och varvar upp utan att tveka vid pådrag, sen H-skruven så den fyrtaktar lätt vid fullgas utan belastning. Sen kan du finjustera när du har nåt att såga, skall dra jämnt och rent vid hård belastning i stock, men fyrtakta/bluddra på fullgas utan belastning.

Avatar Fallback

Re: Stihl 260 svårstartad

Plissken  
#93727 Hej, och tack för alla svar,

Det handlar bara om att inte ha så bråttom som jag oftast har. Som ni påpekat ovan så är det full choke - tända till - halv choke, 2 drag så är den igång.

Fick prova den på allvar idag då jag jobbade ner en 45cm stadig herre, skurit upp i klabblängder, nu skall jag snöra dom mot skruvklyven och backa nån meter :P

-Chrille

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).